AHuseby Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Hei, jeg lurer på om DSLR kan ta skade av å fotografere i kulde? På forhånd takk for gode svar. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 (endret) Nei, men vær obs på fuktighet (kondens/dugg). Du bør også ha med ekstra batterier nær kroppen, for det som blir ditt største problem er at batterienes kapasitet blir dårligere i kulde. Men ellers fungerer det helt greit, så lenge du bruker sunt vett. Endret 8. oktober 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
___ Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 (endret) Hei, jeg lurer på om DSLR kan ta skade av å fotografere i kulde? På forhånd takk for gode svar. Som det nevnes i tråden så vil batteriene ikke ha like mye futt i kulda. Det kan derfor lønne seg å ha etpar i reserve. Ellers er det viktig å akklimatisere utstyret, når man tar det inn i varmen igjen. Har man en godt polstret fotobag/sekk vil vel denne sørge for at overgangen til innetemperatur ikke skjer så altfor brått. Kondens oppstår når utstyret, som ennå er kaldt, blir eksponert for den fuktige inneluften. Et annet alternativ er å ha med seg en plastpose, som man putter kameraet i, før man går inn i varmen igjen. Siden luftfuktigheten ute i kulden er veldig lav, vil kameraet da akklimatisere seg i en tørr atmosfære. Hilsen Werner Endret 8. oktober 2008 av wernie Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Eller om man har et vindfang som er litt dårlig isolert, slik at temperaturen der er ca midt mellom inne og utetemperaturen. Da kan kamerautstyret aklimatisere seg der først, før det tas helt inn i varmen. Lenke til kommentar
AHuseby Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 ok, takk for gode svar Men jeg har enda et spørsmål: Er det skadelig å ta bilder direkte av sola. Vil linsa fungere som et forstørrelseglass som fokuserer lyset? Lenke til kommentar
arela Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Generelt er det ikke farlig. Men vær forsiktig med telelinser, iallefall på dagtid. Uansett, så er det vel kun morgen- og kvelds -sol som er verdt å være med på et bilde. Vær også ops ved f.eks solformørkelser etc, da er det uggent å se på sola. Lenke til kommentar
___ Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Er det skadelig å ta bilder direkte av sola. Vil linsa fungere som et forstørrelseglass som fokuserer lyset? Å ta bilde av en vakker soloppgang eller solnedgang er ikke noe problem. Regelen er at så lenge du selv klarer å se på solen, så tar utstyret iallefall ikke skade. På høylys dag derimot, er det noe helt annet. Den eneste grunnen jeg kan tenke meg for å fotografere solen på høylys dag, er for å fotografere solflekker. Da bør man bruke et ND5-filter. Dette slipper bare 0.001% av sollyset igjennom. Når det gjelder skader som kan oppstå på utstyret, så vil det på en speilrefleks neppe kunne oppnå noen særlig skade på sensoren, siden denne bare er eksponert i et veldig, veldig kort tidsrom. Unntaket er hvis man bruker live view, dvs at man bruker LCD-skjermen som søker. Da er jo speilet vippet opp, og lyset skinner på sensoren hele tiden. Werner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå