Hawkai Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Jeg har en hjemmebygd pc med ett MSI GF7600GT kort med HDMI utgang. Dette kortet har en digital phono/TOSLINK kabel som jeg har koblet til det innebygde lydkortet på mitt MSI P965 Platinum hovedkort. Fra TV'en går det en SPDIF kabel til mitt sony hjemmekino anlegget. Dette fungerte fint når jeg hadde en "gammel" Viewell 37". Nå har jeg kjøpt meg en Samsung LE40A656 tv. Med denne tv'en får jeg ikke lyd. Jeg har en "altibox" tv decoder som jeg har det samme oppsettet med HDMI kabel til tv'en og SPDIF kabel til forsterkeren. Dette fungerer bra. Jeg hadde besøk av en kompis som har en HP laptop med HDMI utgang. Vi testet med pc'en hans, og det fungerte. Jeg har startet å tenke på er HDMI versjonene, om dette kan ha noe med dette å gjøre? Kabelen jeg har koblet pc'en til tv'en med er en 10m "billig kabel". Skjermkortet mitt er ca 2,5 år. Uvist hvilken HDMI versjon det er på kortet. Noen som kan gi meg tips om hva som kan være galt? Takk Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Har du rotet rundt i settings på TVen? Lenke til kommentar
Hawkai Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 Har du rotet rundt i settings på TVen? Jupp, Har prøvd alt jeg jeg kan tenke meg har noe å si. Iom at det fungerer utenvidere fra tv dekoderen så tror jeg ikke det er noen instillinger på tv'en som er problemet. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Altså det virket før med lyd/video via HDMI fra PC til TV. Så har du lyd via SPDIF fra TVen til stereoanlegget. Siden det da mest sannsynlig ikke er noe gale med kablene, må det være noe gale på enten PCen eller TVen. Siden det virker å få bilde til TVen, burde det ikke være noe gale med PCen. Da gjenstår bare TVen. (Det kommer lyd fra PCen fra TVen uten SPDIF-kabelen i sant?) Lenke til kommentar
Hawkai Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 Altså det virket før med lyd/video via HDMI fra PC til TV.Så har du lyd via SPDIF fra TVen til stereoanlegget. Siden det da mest sannsynlig ikke er noe gale med kablene, må det være noe gale på enten PCen eller TVen. Siden det virker å få bilde til TVen, burde det ikke være noe gale med PCen. Da gjenstår bare TVen. (Det kommer lyd fra PCen fra TVen uten SPDIF-kabelen i sant?) Før fungerte det bra, med den gamle tv'en. Jeg får heller ikke lyd ved å bruke tv høytalerne. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Ah, da er det vel et problem på PCen. fant dette: Check if the source device (set-top box or DVD) menu has an adjustment for PCM frequency. Set the PCM frequency to 96kHz or less, which are standard HDMI PCM frequencies. The TV does not recognize PCM frequencies higher than 96kHz, which are optional HDMI PCM frequencies. Lenke til kommentar
Hawkai Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 Ah, da er det vel et problem på PCen. fant dette: Check if the source device (set-top box or DVD) menu has an adjustment for PCM frequency. Set the PCM frequency to 96kHz or less, which are standard HDMI PCM frequencies. The TV does not recognize PCM frequencies higher than 96kHz, which are optional HDMI PCM frequencies. Skal sjekke om jeg finner noen instillinger på dette. Lenke til kommentar
Hawkai Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 Ah, da er det vel et problem på PCen. fant dette: Check if the source device (set-top box or DVD) menu has an adjustment for PCM frequency. Set the PCM frequency to 96kHz or less, which are standard HDMI PCM frequencies. The TV does not recognize PCM frequencies higher than 96kHz, which are optional HDMI PCM frequencies. Skal sjekke om jeg finner noen instillinger på dette. Finner bare instillinger for PCM 16/24/32 bit. Etter som jeg ikke har gjort noe siden jeg byttet tv så tviler jeg egentlig på at dette har noe med saken å gjøre heller. Jeg har jo ikke windows lyder heller. :S Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Nei, er jo sant det. Har du sjekket at ingenting tilfeldigvis er mutet i lydpanelet? Lenke til kommentar
Hawkai Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 (endret) Jupp Har til og med prøvd å installere vista på en annen disk for å se om det er noe forskjell der Den eneste konklusjon jeg kommer frem til er at tv'en har nyere teknologi enn pc'en har og derfor fungerer dette rett og slett ikke. Har prøvd flere hdmi kabeler også. Har sjekket at TOSLINK utgangen på hovedkortet fungerer ved å koble den direkte til forsterkeren. Har prøvd mange forskjellige codec's. Lyden skal jo egentlig være plug & play. Sourround er det man normalt plages litt med. :S Vurderer å kjøpe meg ett nytt billig skjermkort bare for å teste. Dette får jeg for ca 700 ink. frakt. Jeg ser bare film og spiller fotballspill som ikke er så krevende jeg så - edit: nm i skrive-leif Endret 8. oktober 2008 av Hawkai Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå