RasmusKRiis Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Er det mulig å ta HDR av havet med bølger? Isåfall hvordan? Takk for svar Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Å hensikten skal da være ? Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 Å hensikten skal da være ? Hensikten er å ta HDR av noen steiner foran havet. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Å hensikten skal da være ? Muligens for å utnytte seg av effekten som HDR gir? Jeg kan nok ikke svare trådstarter på spørsmålet, men klarte ikke å la være å svare på post #2 Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Høres ytterst vanskelig ut, i hvert fall med ekte HDR satt sammen av flere bilder. Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 ta bildet i raw-format, lag flere kopier av samme bildefil med forskjellige eksponeringskompensasjon, og sett dem sammen i HDR-programvaren. Alternativt så kan f.eks photomatix kan lage "pseudo-HDR" av ett enkelt raw-bilde mvh Øystein Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 ta bildet i raw-format, lag flere kopier av samme bildefil med forskjellige eksponeringskompensasjon, og sett dem sammen i HDR-programvaren. Alternativt så kan f.eks photomatix kan lage "pseudo-HDR" av ett enkelt raw-bilde mvh Øystein Ja, tenker jeg gjør det. Tror faktisk det er umulig Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Jeg har klart det til en viss grad. Da med skikkelig bølger i bildet. Hvordan jeg fikk det til er jeg heller ubevisst om. Men kan man ikke sette "align to main image" elns i PM? Vet ikke om det kan funke. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 ta bildet i raw-format, lag flere kopier av samme bildefil med forskjellige eksponeringskompensasjon, og sett dem sammen i HDR-programvaren. mvh Øystein Dette er egentlig helt bortkastet, siden du ikke kan lage nye detaljer. Du vil få tilnærmet samme resultat ved å dra i spakene på en god Raw-konverter (eventuelt å tonemappe ett Raw-bilde i et HDR-program.) Å få et godt resultat med flere eksponeringer med vann i bevegelse er vanskelig, men det kommer ann på hvor raskt vannet er i bevegelse, f.eks store dønninger skulle ikke gi like store problemer som bølger som bryter eller slår rundt steiner. Hvis du har et raskt kamera og tar to eller tre bilder i bracketing men f.eks 2EV forskjell, så har du i kanskje et godt utgangspunkt. Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Da er det ikke noe problem, bruk en eksponering av delen med bevegelse i og de andre for den rolige delen. Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Men er det ikke omtrent det samme om du "bracketer" i raw-konverteren eller om du gjør det idet du tar bildene? Eller blir det for lite omfang å jobbe med? mvh Øystein (som ikke har prøvd annet enn "pseudo-HDR" fra en enkelt fil i photomatix, og derfor egentlig burde holdt godt kjeft ) Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 (endret) Men er det ikke omtrent det samme om du "bracketer" i raw-konverteren eller om du gjør det idet du tar bildene? Eller blir det for lite omfang å jobbe med? mvh Øystein (som ikke har prøvd annet enn "pseudo-HDR" fra en enkelt fil i photomatix, og derfor egentlig burde holdt godt kjeft ) Ingen grunn til å holde kjeft. Hvis du bracketer i kamera, tar du flere bilder (valgfritt fra 2 til 9 er vel mest vanlig) av samme motiv, med forvalgt eksponeringskompensasjon mellom hvert bilde. Endret 8. oktober 2008 av Oceanborn Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Gradert gråfilter og tonemapping i ettertid. Eller være heldig med bølgene og ikke få noen som slår opp. Holder de seg nede er det ikke noe problem. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Bølger er som regel i bevegelsehele tiden Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Men sålenge de er lave og ike spruter opp er det ikke noe problem da man uansett vil få et slørete uttrykk. Som også er det kuleste, i mange tilfeller... Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Personlig synes jeg slørete vann er unaturlig og lite attraktivt... ...minner meg mest på tenårene og helgefylla. Lenke til kommentar
Lundersen Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg laget dette bildet ved hjelp av tre forskjellige eksponeringer, og tonemapping i photomatix. Desto roligere vann, desto bedre vil jeg tro... http://farm4.static.flickr.com/3115/277544..._9610986493.jpg Lenke til kommentar
gormley Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Tre eksponeringer, den ene lengre enn den andre. Så lenge du har lange nok eksponeringer (15 sekunder og opp) og relativt stabile bølger, vil bølgene/havet se ut som et teppe uansett (se under). Lenke til kommentar
Kenny2000 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Man trenger streng talt ikke bracketing hvis kameraet ditt kan fotografere RAW med 10-bits fargeområde (1024 nivåer) eller bedre, og kameraet ditt har en nyere CMOS chip. I allefall ikke til et slikt formål hvor utfordring er bevegelse. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Tre eksponeringer, den ene lengre enn den andre. Så lenge du har lange nok eksponeringer (15 sekunder og opp) og relativt stabile bølger, vil bølgene/havet se ut som et teppe uansett (se under). Meget bra bilde... Man trenger streng talt ikke bracketing hvis kameraet ditt kan fotografere RAW med 10-bits fargeområde (1024 nivåer) eller bedre, og kameraet ditt har en nyere CMOS chip. I allefall ikke til et slikt formål hvor utfordring er bevegelse. Ånei, hvorfor ikke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå