førstegangsbygger Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 en kamerat av meg har fått et hjemme-pc tilbud, hvor han kan velge mellom bærbar eller stasjonær; vil grafikkortet med 32 mb ram i den bærbare bli en stor flaskehals for spilling? Maskina skal brukes til skolearbeid og spilling. Bærbar eller stasjonær? Den stasjonære har bla radeon 9700. Det beste hadde seff vært om han ville bygge selv... Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Hvis maskinen skal benyttes til skoelarbeid og spilling, så ville jeg gått for stasjonær. Ettersom spilling vil være en viktig del av bruken, så er ikke bærbar veien å gå... Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 vil ikke med en gang anbefale bærbar hvis den skal brukes til spilling. de fleste skjermkortene til slike maskiner er ikke topp på ytelse. spesielt ikke når det f.eks er en med SIS brikke. En annen grunn til å ikke bruke bærbare er at bærbare KAN kværke cd'er ved at man bruker cd'er flere ganger over tid i cd/dvd stasjonen. snakker da om månder. Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 En annen grunn til å ikke bruke bærbare er at bærbare KAN kværke cd'er ved at man bruker cd'er flere ganger over tid i cd/dvd stasjonen. snakker da om månder. Har du en link eller to som kan bekrefte dette? Høres veldig lite sannsynlig ut... Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 sorry Nichlas har ikke noen linker, men jeg har to cd'er som ikke er lesbare på noen måter plent nekter å leses. har prøvd utallige cd/dvd stasoner. cd'en var forøvrig bare brukt i den bærbare maskinen, i tillegg så har en kamerat en cd også. Tenk på varmen inni en slik spiller. hele maskinen er dårlig kjølt ned i tillegg kommer spinningen fra motoren til cd/dvd stasjonen. når jeg tar ut en middels godt brukt cd fra stasjonen er den MEGET varm. det skjer ikke i så stor grad med stasjonære. Edit: sa ikke at det kommer til å skje når du gjør det, bare et det KAN skje og at det er en risiko... Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Jau, så klart det er mer varme inni en bærbar enn i en stasjonær. Men jeg har aldri hørt om plater som har tatt skade av det. Tror uhellet ditt hører til sjeldenhetene. Ps: hva pokker skal du med samme plate i spilleren over så lang tid? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Jau, så klart det er mer varme inni en bærbar enn i en stasjonær. Men jeg har aldri hørt om plater som har tatt skade av det. Tror uhellet ditt hører til sjeldenhetene. Ps: hva pokker skal du med samme plate i spilleren over så lang tid? godt spørsmål. hadde en god stund bare en bærbar maskin i huset, og siden jeg ikke hadde hørt om prob. med å bruke cder i bærbare spillere så satt jeg å spilte. kunne jo ha cracket spillet, men jeg vist altså ikke at cden kunne smelte eller hva som enn skjedde pga bruk av cden i bærbar stasjon. At det er en skjeddenhet tviler jeg egentlig ikke på siden det i seg selv er en skjeddenhet at man brukere samme cd i en bærbar stasjon i flere månder. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Dersom han vurderer en bærbar antar jeg at han planlegger å ta den med seg litt rundt. I et slikt tilfelle er jo en stasjonær ikke noe bra alternativ, men har en ett sted hvor datmaskinen kan stå er en stasjonær det beste. Når det kommer til skjermkort, 32 MB skjermkort kan være hva som helst, dersom noen skal kunne si noe veldig fornuftig rundt dette trengs mer info. Er det f.eks ett radeon 9000 eller ett av de siste fra Nvidia vil det være "godt nok" til å kjøre de aller fleste spill OK. På min Dell 4150 har jeg ett Radeon 7500 32 MB som jeg er godt fornøyd med(det er tilogmed den dårlige utgaven som Dell opererer med), jeg kjører de fleste nye spill OK på min bærbare, blant annet SimCity 4, C&C Generals, NFS(det nyeste) etc. Sef kan jeg ikke ha alle spesialeffekter på, men personlig synes jeg det er ett greit kompromiss. Alle bærbare på markedet inneholder mange kompromisser, de skal være små, men krafige, lite varme, bruke lite strøm og ikke koste skjorta. Det sier seg selv at man ikke kan få alt som er på en stasjonær til samme pris. Når det kommer til ødelagte CDer tipper jeg det er litt "uhell" mer enn klarateristisk for bærbare. Dersom ikke den bærbare blir så varm at CDene blir deformerte skulle ikke varmen bety noe. Slitasje som fører til at CDer blir ubrukelige er ikke noe nytt, dette kan skje også på stasjonære. Når det er sagt tipper jeg at CD-spillere fra noen produsenter kan være tøffere mot CDene enn andre. Lenke til kommentar
førstegangsbygger Skrevet 28. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2003 vet ikke mer enn at det er ATI mobility radeon med 32 mb ram. Det han har tenkt er å ta den med fram og tilbake mellom mor og far. Jeg synes ikke dette er en veldig god ide, han har en brukbar pc hos sin mor, så det er bare å kjøpe en god stasjonær til å ha hos sin far. Det jeg egentlig trenger er argumenter for å ikke kjøpe bærbar. Hden har 4200 rpm, er dette vanlig for bærbare? Cpu er p4 2,66 Ghz, er dette en vanlig prosessor? Nichlas: er du nichlas i sentralt elevråd? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå