RamGuy Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 FIFA har jo i ALLE år vært og regne som mer arcade aktig og urealistisk, noe som de fleste som faktisk har erfaring med fotball fra virkeligheten sier seg stort sett enig med, det som har vært PES sin store svakhet er manko på lisenser, dårligere menyer og musikk sammenlignet med FIFA. IGN har jo alt konkludert med at PES09 overgår FIFA09 når det gjelder fotballrealisme og følelse nok engang, menyene og alt rundt er bedre med FIFA09 enn PES09 men det og faktisk spille selve kampen er mest morsomt og realistisk med PES09? Slik som det har vært i ALLE år (med unntak fra ifjor) Har selv FIFA09 og har spilt PES09 demoen noen ganger nå, og det som er styrken til FIFA09 er alt rundt kampene, det at jeg kan spille favorittlaget Molde (selv om EA faktisk ha prestert det og gi Molde drakta feil farge?!), avansere igjennom artige karriere moduser i både be-a-pro osv.. Men selve kampene føles arcade aktige ut, tempoet går tidvis for fort og kunstig intelligens er TOTALT fraværende? Dommeren og linjedommeren gjør stort sett ALDRI feil? Og selv om keeperen måker deg ned uten og være i nærheten av ballen så blir det ikke straffe? Mens hver minste takling ellers i kampen gir gult kort? I PES09 har jeg alt fått keeperen til å gjøre en gedigen blemme (noe som aldri skjer i FIFA09), dommeren har gitt direkte rødt til en keeper som meide meg ned i 16meteren uten å være på ball (skjer hvert fall ikke i FIFA09), linjedommeren (eller assistent dommeren som det heter idag) kan blåse feilaktig på offside og andre gange blåse når det faktisk ikke er offside? Du kan filme deg til frispark og mye rart? Spillerne kan plutselig prestere å miste ballen midt i et løp osv.. Mye er lagt opp til tilfeldighetene som det faktisk er i virkeligheten, i FIFA09 så kan jeg løpe rundt som Molde mot Barcelona og Hoseth klarer uten større problemer og drible halve Barcelona? Realistisk? Nei, er det realistisk at Hoseth gang på gang kan prøve seg på drible raid uten å noen gang bomme på en finte og miste ballen? Nei.. Og dette er altså en spiller med en rating på rundt 60 i FIFA09? Da kan det jo være plent umulig og dumme seg ut om man spiller Barcelona! Mens i PES09 er faktisk både spillere og dommere menneskelige og gjør feil, forsvaret til motstanderen begynner og lære seg angrepsmønsteret ditt så du faktisk må finne på nye ting, i FIFA09 så er det bare å finne ut hvordan du kommer deg igjennom og kjøre samme greia om og om igjen fordi det funker hver gang. For ikke å snakke om at farten i spillet er på en mye mer realistisk nivå og det er spesielt dette som får FIFA09 til å føle ser arcade aktig, ting går alt for fort sammenlignet med hva som er tilfelle i virkeligheten, noe det også gjorde i PES08 som var en gedigen skuffelse, men dette er nå hvert fall rettet opp i PES09 men FIFA09 har litt av arcade preget som FIFA serien alltid har hatt. Fremdeles for lett og score mål i FIFA09 også, greit at keeperen har fått seg en liten boost og gjør noen litt smartere trekk i år, men i en kamp så gjør keeperen faktisk nærmest nøyaktig det samme i en gitt situasjon hver eneste gang, og det gjelder nesten samtlige keepere i hele spillet så det måtte bare en 30min spilling til før koden var knekt og nå scorer jeg på 9 / 10 kjangser igjen, mens i PES09 har det alltid vært vanskeligere og score, for spillere med dårlige avsluttings egenskaper sliter faktisk med og score, i FIFA09 kan jeg dra Marcus Andreasson i angrep og plante ballen i krysset, det ville stort sett aldri skjedd i PES, med unntak av PES08 kanskje. I PES har det sjeldent vært og bare storme igjennom forsvaret til motstanderen heller, du må faktisk ut på sidene og legge inn, mens i FIFA09 så er det fremdeles slik at det bare er og sende en liten stikker midt igjennom og du var alene med keeper med engang? Det å sammenligne FIFA og PES blir som å sammenligne Grand Turismo og Race Drive Grid, begge er gode spill men det ene fokuserer på ren og kjær underholdning og blir å regne som et slags arcade spill mens det andre fokuserer langt mer på realisme. Dog har FIFA stort sett utviklet seg i positiv retning, mens PES (spesielt med PES08) har vært litt opp og ned. Lenke til kommentar
Dzeko Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Så de skulle ha spilt det minst ei uke i strekk for å se hvilket som er best? Men en ting skal sies. Jeg hadde sikkert spilt mer enn to kamper på PES demoen, om jeg ikke har blitt tvunget til å se den videoen på slutten som varer i fem minutter. De jager jo vekk folk med pisk med den markedsføringen.. Eh, ja? Et av problemene til fifa er jo at det blir så sykt ensformig i lengden. Føler som du tar det samme angrepet om og om igjen. Merker jo ikke dette etter en kveld med spilling. Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 (endret) Sitat om Pes: etter kvar kamp måtte du sjå en video (fann vertall ikkje noken måte å sleppe på) som varte i minst 3-4 minutt! Stemmer det? Isåfall vippar pinnen mot Fifa i år og. Endret 14. oktober 2008 av Gizmo93 Lenke til kommentar
Armageddon Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Feilaktig offside og filming må jo bli et helvette online. Og skjønner fortsatt ikke hva som er så arcade med Fifa. Spiller man på en høy vanskelighetsgrad er det ikke bare å løpe gjennom forsvaret. Har man en spiller som er kjapp kan man holde en god fart på breisiden, men om man prøver å sprinte forbi en midtstopper funker det ikke særlig bra. Lenke til kommentar
MostlyLurkin' Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Sitat om Pes: etter kvar kamp måtte du sjå en video (fann vertall ikkje noken måte å sleppe på) som varte i minst 3-4 minutt! Stemmer det? Isåfall vippar pinnen mot Fifa i år og. På DEMOEN ja. Men du kan jo gå tilbake til menyen like før dommeren blåser av, hvis du trykker quit, så slipper du å se den videoen Lenke til kommentar
simenl0707 Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 synes fifa har tatt mange steg i riktig retning i forhold til 08 versjonen, men noe som irriterer meg grenseløst er at det er tilnærmet umulig å drible en-mot-en. Får ikke noe følelse av at jeg har kontroll over spilleren når jeg har ballen. Uansett, lurer på om noen kan gi meg en sammenligning av modusene "be a pro" i fifa og "become a legend" i pes? Lenke til kommentar
Odesseiron Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Det kan være lurt å sjekke ut noen Youtube-filmer eller lignende om du har lyst til å lære deg flere finter. Har du et bredt finterepertoar så skal det ikke så mye til for å passere andre spillere, gitt at spilleren din har de nødvendige poengene i dribbling. Lenke til kommentar
MostlyLurkin' Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 *snip* Thumbs up! Veldig bra skrevet. Kjenner jeg er enig i alt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå