SirEmanon Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Holder på å pusse opp et soverom. Fjernet første lag med tapet og under denne ligger en tapet fra tidlig på 70 tallet. Denne har sluppet lett noen plasser med fortsatt er det ca ¾ igjen med den gamle tapeten. Er det noen som har godet tips hvordan denne kan fjernes lettest mulig? Ønsker en slettest mulig vegg før jeg legger på ny. Lenke til kommentar
enden Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Dersom det er malt under, noe det gjerne var på den tiden og det er papiret som sitter igjen så gå løs med sprayflaske vann og en metallsparken. Væt ned et område godt og la det sitte litt før du skraper det lett av. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 hurtigversjonen er vel veggfornyer eller helsparkling Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Jeg har fjernet mange kvadratmeter med gammel tapet, i mange lag, sikkert tilbake til 1940-årene. River av så mye jeg får løst, fukter med lunkent vann og skraper med metallskrape, som nevnt over. Det er også mulig å leie en tapetfjerner, som er en skrape med damputslipp, som skal gjøre det enklere. Glem båndsliper og annet maskinelt, du vil i så fall vasse i tapet-"snø" til anklene lenge før du er ferdig, og må støvsuge hele huset flere ganger! Et tips til slutt: Gå over veggene og slå inn gamle spikere, ev. ta de ut og erstatt med skruer der det er mulig. Sparkle godt og grunn før du tapetserer på nytt. Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 Holder på med fukting og metallskrape. Det går tregt, men fremover. Har satt min ekteviv til å gjøre det nå. Lettest det . Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jah, og så sier du "også går du og lager frokost til oss når du er ferdig" og ser hva som skjer Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 Jah, og så sier du "også går du og lager frokost til oss når du er ferdig" og ser hva som skjer Tror jeg ikke tør Men hun er flink når jeg setter henne i gang med oppussingsprosjekt. Jeg tar meg heller av slike ting som å bestemme hvor vi skal kjøpe billigst tapet, maling, parkett, etc. (ikke type med hvor). Det krever mye det serru… Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jah, og så sier du "også går du og lager frokost til oss når du er ferdig" og ser hva som skjer Tror jeg ikke tør Men hun er flink når jeg setter henne i gang med oppussingsprosjekt. Jeg tar meg heller av slike ting som å bestemme hvor vi skal kjøpe billigst tapet, maling, parkett, etc. (ikke type med hvor). Det krever mye det serru… Akkurat slik har vi det også Hun er med og fjerner gammel tapet, og bestemmer ny farge/tapet på veggene, og jeg gjør resten. Lenke til kommentar
enden Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jah, og så sier du "også går du og lager frokost til oss når du er ferdig" og ser hva som skjer Tror jeg ikke tør Men hun er flink når jeg setter henne i gang med oppussingsprosjekt. Jeg tar meg heller av slike ting som å bestemme hvor vi skal kjøpe billigst tapet, maling, parkett, etc. (ikke type med hvor). Det krever mye det serru… Akkurat slik har vi det også Hun er med og fjerner gammel tapet, og bestemmer ny farge/tapet på veggene, og jeg gjør resten. Hørtes kjent ut. Og hvem får skylda når noe ikke går helt etter planen..? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Jah, og så sier du "også går du og lager frokost til oss når du er ferdig" og ser hva som skjer Tror jeg ikke tør Men hun er flink når jeg setter henne i gang med oppussingsprosjekt. Jeg tar meg heller av slike ting som å bestemme hvor vi skal kjøpe billigst tapet, maling, parkett, etc. (ikke type med hvor). Det krever mye det serru… Akkurat slik har vi det også Hun er med og fjerner gammel tapet, og bestemmer ny farge/tapet på veggene, og jeg gjør resten. Hørtes kjent ut. Og hvem får skylda når noe ikke går helt etter planen..? Den parten som ikke tar rosen når alt går etter planen Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Ja, ja, nå er vi ferdige. Min fru med veggene og jeg med tenkingen over hvor vi skal handle ny tapet, etc. Det var ikke så lett som jeg trodde. En av de underste tapetene var en vinylartig sak som var overmalt. Derfor hjalp det ikke med vann. Måtte skrappe uten og det var tungt, sier min fru. Skulle nå hilse og takke for tips (og kjekt at dere forstyrrer herren i huset som kun sitter på pc'en ) En av tapetene under. Kommer denne på mote igjen? Dette må være fra 70 tallet. Grell brunfarge. Det var denne som var overmalt og vannet ble ikke trukket inn i tapeten. Ferdig.... ikke mye tapet igjen her...... Ha en skrapefri dag. Edit: Skriveleif. Endret 9. oktober 2008 av SirEmanon Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 ..litt seint å komme med dette nå kanskje, men nevner det uansett.. Jeg har fjernet ganske mye tapet med en billig "tapetfjerner" fra Bosch kjøpt på et byggvarehus. Er vel egentlig en litt stor vannkoker, der dampen kommer ut av et "brett" du holder mot veggen. Utrolig effektiv! På "tette" og/eller overmalte tapeter brukte jeg først en piggrulle til å lage små hull i tapeten før jeg brukte damperen. Fungerte utmerket Tror damperen kosta rundt 500, og en liten hundrelapp for piggrulla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå