Nemilee Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 Jeg går ut ifra nytt:Nikon D80 Tamron 90mm Nikon SB-600 Sandisk CF Extreme III 4GB = 9857 (+ på litt frakt) Blits er et must for å fange insekters bevegelser, f/2.8 blir bruk 1 av 1000 ganger ved makro... Nå har jeg vært litt rundt på nett og funnet Nikon D80 + 18-55/3,5-5,6 VR, Nikon SpeedLight SB-600 og Sandisk CF Extreme III 4GB. Denne herligheten kommer da på 7158,- + frakt. Hvis jeg bare kjøper kamerahuset sparer jeg 600kr - er kit'et verdt det? Er det noen som av en eller annen grunn vil fraråde kjøpet? Så da gjenstår det å velge objektiv. Rent prismessig står det nok kun mellom Sigma 105mm og Tamron 90mm. Ingen av disse ble solgt i nettbutikken jeg fant det andre i, så dette må jeg uansett lete opp annensteds. Ikke alle kameraene er merket med "Nordiske forhold" eller "Norsk" - er dette noe jeg bør se etter? Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Hvis det ikke har skjedd noe nytt på D80´en de siste årene, så tror jeg du får problemer med minnekortet. Jeg bruker iværtfall SD på min.. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Nå har jeg vært litt rundt på nett og funnet Nikon D80 + 18-55/3,5-5,6 VR, Nikon SpeedLight SB-600 og Sandisk CF Extreme III 4GB. Denne herligheten kommer da på 7158,- + frakt. Hvis jeg bare kjøper kamerahuset sparer jeg 600kr - er kit'et verdt det? Er det noen som av en eller annen grunn vil fraråde kjøpet? 18-55 VR er et helt greit objektiv, og 600 spenn er det definitivt verdt. Et normalobjektiv til allround-bruk er uansett veldig greit å ha, jeg antar du har lyst til å ta mer enn bare makrobilder. Om det er et bra kjøp eller ikke kommer an på hvor du kjøper fra, så hvis du kan lenke til tilbudet så er det lettere å si noe. Og som nevnt over: D80 bruker SD-minnekort, ikke CF. Lenke til kommentar
Nemilee Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) @ se#: Takk for utfyllende svar! Nei, jeg har ikke noen tanker om at jeg ikke ønsker LiveView, men jeg har heller ikke hatt det som noe krav. Jeg ser potensiale ved å ha muligheten, men jeg tror nok ikke jeg vil komme til å savne det heller. Der er vel fordelen med å være nybegynner. @ saturnia: Å, tusen takk! Nei, problemer vil jeg helst unngå! @ Sutekh: Nettopp! Takk skal du ha! Her er det: Nikon D80 og Nikon SB-600 - samlet kr 6889,- + frakt. Og så legger jeg heller til et slikt minnekort: Sandisk 4GB til kr 249,-. Hvordan ser dette ut? Takk for svar, alle sammen! Dere får heller bære over med meg om jeg er litt forvirret. Endret 9. oktober 2008 av Nemilee Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Nikon D80 er utvilsomt ett godt valg - mange av bildene på mine nettsider er tatt med D80. Personlig ville jeg også fått meg batterigrepet Nikon MB-D80, da det er MYe lettere å få tatt bilder i portrettformat da - noe det av erfaring blir under insektfotografering Lykke til Endret 9. oktober 2008 av ThorEH Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Netonnet er et svensk selskap, så det kan være mer slitsomt å eventuelt returnere hvis det blir problemer. Jeg tror ikke du vil ha noen store problemer, men de har fått en del pepper i prisguiden. Yaha.no ser ut til å ikke ligge så langt over på pris, jeg hadde kanskje kjøpt der i stedet. De ligger i hvert fall i Norge og har fått bra feedback. Lenke til kommentar
Nemilee Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) @ ThorEH: Takk skal du ha! Jeg antar at batterigrepet er mulig å kjøpe som tilleggsutstyr i etterkant, så da skal jeg absolutt ha det i tankene når lommeboken er blitt litt tjukkere igjen. @ Sutekh: Jo, prisene så greie ut, så tror nok jeg følger rådet ditt der. Takk for tipset! Endret 9. oktober 2008 av Nemilee Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Jeg ville anbefale deg å prøve kameraene før du kjøper, enten i butikk eller av venner. Sjekk og mer tester og les om kameraene på nettet. Og sjekk opp hva du ønsker mot det som kameraene kan tilby. I alle tilfeller er det lurt å se kameraene fysisk før en kjøper, se hvem som ligger godt i hånden. Å kjøpe noe over nettet en aldri har tatt på, er ikke lurt. Og hvis du ville ha noe til å fraråde D80(som du spurte om): -Dyre objektiver -Ikke stabilsering i kamerahuset -Ikke det beste på bilder rett fra kameraet( men hvis du liker etterbehandling så er det greit) - 2 år gammelt - Ikke liveview - Og det er ikke no vits å kjøpe det nytt, innen jul vil du få huset til d80 rundt 3000 brukt - At markedet florerer av brukte D80, og det er vel en grunn til det og Endret 9. oktober 2008 av Karabin Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Uansett hvordan du vrir og vender på det, han kan ikke ta feil med D80 - med mindre personen har tidenes minste hender -Dyre objektiver - jasså, er 3.parts objektiver dyrere til Nikon ene SOny ??-Ikke stabilsering i kamerahuset - ditt beste poeng, men til insektfoto, ikke så nødvendig -Ikke det beste på bilder rett fra kameraet( men hvis du liker etterbehandling så er det greit) - I beg to differ - jeg har hatt kamera - 2 år gammelt - men fremdeles like godt som når det kom ! - Ikke liveview - Men ikke særlig nødvendig til insektfotografering - Og det er ikke no vits å kjøpe det nytt, innen jul vil du få huset til d80 rundt 3000 brukt - der er jeg enig, men det er nå en viss sikkerhet i å kjøpe slikt nytt - At markedet florerer av brukte D80, og det er vel en grunn til det og - ja, at folk har altfor mye penger og oppdaterer stadig vekk Endret 9. oktober 2008 av ThorEH Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Kan du bruke mange toppobjektiver fra 80 tallet på de nye Nikonene? Sony kan bruke Minolta og 3-parts fra 1984 og frem til nå, og det er billig brukt. Jeg skjønner ikke at noen fronter kameraer som er 2 år gamle til nybegynner, når det finnes bedre, billigere og mer brukervennlige alternativer til amatører. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) Kan du bruke mange toppobjektiver fra 80 tallet på de nye Nikonene? Selvsagt ! mer brukervennlige alternativer til amatører. Hva i alle verden gjør ett annet kamera med brukervennlig enn D80 ? når det finnes bedre, billigere Bedre ? Er de det ? Men en ting som gjør at man kan anbefale D80 foran nyere og billigere alternativer er bl.a byggekvalitet - D80 er bygget som en tanks kontra de billige alternativene fra f.eks Canon (1000/400/450) - Sony har jeg tafset for lite på til å uttale meg om, men tviler sterkt, veldig sterkt på at de er bedre bygget enn D80 Endret 9. oktober 2008 av ThorEH Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Kan du bruke mange toppobjektiver fra 80 tallet på de nye Nikonene?Ja, men du må ha D200 eller høyere for å få lysmåling med AI, AI-S og E-objektiver. De eneste som ikke funker er pre-AI-objektivene (frem til 1977) og F3AF-objektivene (Nikons tidlige forsøk på komplett autofokus i objektivet). Dem bør du ikke montere i det hele tatt. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Men du får ikke stabilisering på gamle Nikonobjektiver, med Sony får du stabilisering på alle objektiver Og verdens beste liveview Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Det var da voldsomt. Er du Sony-forhandler? Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Lurer på en ting når det gjelder Sony.. Er det mulig å sjekke iso, eksponering, lukkertid osv når man bruker live-view når det bare er en skjerm på huset? Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Hvordan er Sonys trådløse blitsstyring? Og utvider Sony sin 100 mm macro seg ved fokusering? Er det fjernutløser til en billig penge tilgjengelig for Sonys kameraer? Og hvor mye kan du tilte skjermen? kun oppover eller til siden også? Ergonomien? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 :!: Jeg har funnet ut at jeg har sagt mitt i denne omgang... :!: Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Alt tilgjengelig i liveview, + du ser endringer du gjør der(feks hvitbalanse), du ikke ser i søker Ref "Live view even lets you confirm the effects of exposure and white balance adjustments on the Clear Photo LCD monitor in real time — something that is impossible to do with an optical viewfinder." Detaljert her : http://www.sony.net/Products/dslr/a300/features.html Sony har trådløs blitsstyring, selv den billigste blitsen kan du bruke trådløst (F36) Fjernutløser er billig, og du kan bruke de som var på Minolta og, får de til rundt 300. Du kan tilte skjermen opp og ned + trekke den ut og bakover Godt grep, syns den er passer meg bra, større enn feks Canon 450D, mens kanskje litt mindre enn D80 Endret 10. oktober 2008 av Karabin Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Å ha kameraet 30cm fra ansiktet ser jeg ikke på som en fordel. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Du behøver ikke ha en fast avstand mellom deg og liveviewen Og igjen, har du prøvd Sonys liveview? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå