Gå til innhold

Amatør søker kamera for makro-bilder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Låser fokus: ja

Autofokus fungerer, men du bruker vel ikke autofokusen ved vanlig søkerbruk når du fotograferer i macro heller;)

Ikke noe lagg som er forstyrrende ved macrofotografering, og du svinger vel ikke kameraet rundt heller, da tror jeg du blir svimmel før liveviewen lider;)

Lenke til kommentar

Persomlig bruker jeg mye både Live View og Camera Control Pro2 når jeg tar macro.

Og insekter de får Mr Olsen ta seg av.

Mr Olsen:

Prøver bare å fortelle at det mest spennende innen makro er det som rører seg.

Spennende for hvem? Du har lett for å generalisere Mr Olsen.

Heldigvis er det mange frisinnede fotografer her.

Lenke til kommentar

Låser man fokusen på motivet, og kan røre kameraet som man vil uten at fokus viker fra motivet?

Du har ennå ikke svart på hvorfor LV til Sony er så glimrende, g fordelen framfor f.eks D300s....

Persomlig bruker jeg mye både Live View og Camera Control Pro2 når jeg tar macro.

Og insekter de får Mr Olsen ta seg av.

Mr Olsen:

Prøver bare å fortelle at det mest spennende innen makro er det som rører seg.

Etter min mening såklart, andre kan få snakke for seg selv.

Trådstarter vil ta bilder av bevegelige insekter, da funker LV og Picture controll dårlig...

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Ikke så generaliserende som du skulle tro, men jeg orker ikke dalle... Selvfølgelig kan man få bruk for det en gang i skuddåret, men til vanlig, nei... Derfor er det bedre å gjøre kjøper oppmerksom på andre ting, og få han til å glemme LV. De som bruker LV gjør det fordi det ligner på kompaktkameraet, sjeldent man faktisk har bruk for det.

Hvor tungt er det ikke å holde kameraet halvt ut fra kroppen en peride?!

De som trenger LV trenger ikke spørre om det, de vet det.

Lenke til kommentar

Les og lær ;)

Unlike previous systems that required a tradeoff in autofocusing performance, there's no compromise with the A300's Quick AF Live View. Instead, you get full SLR functionality and image quality, plus the ability to shoot easily and comfortably from angles and positions that were previously impossible

http://www.sony.net/Products/dslr/a300/features.html

Liveview har utviklet seg, og er ett godt tillegg til vanlig søkerbruk! Hvorfor skal man da velge bort liveview????

Når man kan få både i pose og sekk?? Og det er utrolig behagelig med liveview på stativ, isteden for å kline ansiket inn i kameraet ;)

Har du prøvd Sonys liveview mr Olsen???

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Ikke så generaliserende som du skulle tro, men jeg orker ikke dalle... Selvfølgelig kan man få bruk for det en gang i skuddåret, men til vanlig, nei... Derfor er det bedre å gjøre kjøper oppmerksom på andre ting, og få han til å glemme LV. De som bruker LV gjør det fordi det ligner på kompaktkameraet, sjeldent man faktisk har bruk for det.

Hvor tungt er det ikke å holde kameraet halvt ut fra kroppen en peride?!

De som trenger LV trenger ikke spørre om det, de vet det.

Du trenger ikke å dalle med meg!

Fint at du definerer hva vi andre skal/bør gjøre

Trodde vel egentlig at du hadde hørt om stativ,

men dersom macro=frihånd, så kan jeg være enig med deg.

Jeg synes kjøper fortjener å få alle muligheter lagt på bordet.

Synes du kanskje jeg bør kjøpe meg kompaktkamera i stedet for speilrefleks,

så får du si det til meg. :mad:

Lenke til kommentar
Les og lær ;)

Unlike previous systems that required a tradeoff in autofocusing performance, there's no compromise with the A300's Quick AF Live View. Instead, you get full SLR functionality and image quality, plus the ability to shoot easily and comfortably from angles and positions that were previously impossible

http://www.sony.net/Products/dslr/a300/features.html

Liveview har utviklet seg, og er ett godt tillegg til vanlig søkerbruk! Hvorfor skal man da velge bort liveview????

Når man kan få både i pose og sekk?? Og det er utrolig behagelig med liveview på stativ, isteden for å kline ansiket inn i kameraet ;)

Har du prøvd Sonys liveview mr Olsen???

Hva vil glimrende bildekvalitet på LV'n hjelpe for?! Det beste bilde får man uansett gjennom søkeren.

Jeg aner ikke hva din erfaring med makro er, men om du følger linken i signaturen min, vi du finne noen fluebilder som er et delvis resultat av 1 uke med aktiv fotografering. (Har mange flere, rundt 30 stk fra den uka) og det er maks ètt av disse som kunne vært tatt med LV, kun ETT!

Hvorfor? Fordi lukkertiden ligger på 1/10-1/30 på bildene, og det trengs mer enn et forsøk på:

å få fokus rett

å få fokus under eksponeringen rett.

Rekker man det om man skal bruke LV? Nei...

Er sjangsen for at fluen har fløyet før man får krongla seg inn i LV-modus stor? Ja...

Er sjangsen for at 10 singelshots skal treffe 100% større enn at 10 seriershots skal treffe 100%? Nei...

Så, jeg ber dere, før dere har drevet på meg SKIKKELIG makro, ikke påstå at LV fungerer til småkryp som rører på seg. Dere rekker ALDRI å gjøre det bedre i en situasjon hvor du kjemper mot klokka, aldri!

Lærer man hva man skal se etter i søkeren, så vil det å finne fokus gå som en lek, problemet oppstår når vind, regn og andre rystelse rører motivet, og deg.

Du trenger ikke å dalle med meg!

Fint at du definerer hva vi andre skal/bør gjøre

Trodde vel egentlig at du hadde hørt om stativ,

men dersom macro=frihånd, så kan jeg være enig med deg.

Dette stativet dere snakker om, hvor får dere kjøpt det. Er det magisk?

Stativ hjelper mot bevegelser fra deg som fotograf, motivet vil ikke bli påvirket, og motivet vil vingle like mye uansett hvor godt stativ man har.

Et stativ vil derfor ikke bli brukt slik dere tenker det, som ved landskap, fordi makrofotografering ikke handler om å ta bilde av fjell.

Skulle nesten hatt en workshop eller noe med alle de som påstår at blits er bra, sol er bra, stativ er veien til himmelen og LV klarer man seg ikke uten, for da kunne jeg illustrert hva det er snakk om. ( :) ikke noe personlig, blir bare litt irritert når jeg gjennom hele sommeren har preket om dette hver uke! :) )

En tripod må man bruke på helt andre måter ved makrofotografering.

Noen her som har sett stativet mitt? Uansett, det er ikke akkurat plastikk, men når jeg tar makrobilder bøyer jeg bena når jeg skal ha fokus til å sitte(!) Jeg setter det ikke opp som dere kanskje ser for dere. Stativet svikter under meg, og jeg kan enkelt, men bestemt følge stråets bevegelse, og derfor klare å ta bilder av et bevegelig strå selv om de er svak vind.

Jeg synes kjøper fortjener å få alle muligheter lagt på bordet.

Joda, men jeg vil ikke si at det er noe poeng å fokusere på LV om det er makro han hovedsaklig kjøper det for.

Synes du kanskje jeg bør kjøpe meg kompaktkamera i stedet for speilrefleks,

så får du si det til meg. :mad:

Har ikke sett dine bilder så det skal jeg ikke uttale meg om.

Men nå trenger ikke trådstarter å bekymre seg for bevegelsesuskarphet under eksponeringen, fordi han har tenkt å bruke blits. (Igjen, har sagt mitt om blits, det får nå være opp til hver enkelt om de vil ødelegge bildene sine eller ikke.)

Det trådstarter burde være obs på derimot, er det faktum at LV vil, uten unntak, aldri gjenngi det man ser, nøyaktig når det skjer.

Man vil derfor få en forsinkelse fra fluens bevegelse, tilman ser det selv. I tillegg vil man få en forsenkelse når man ser det, til man trykker ned, som er ganske stor, for utrente fotografer.

Under den uka mi med nesa ned i busken lærte jeg å trykke ned før jeg passerte fokusplanet jeg skulle ligge på under eksponeringen, fordi jeg visste at jeg kom til å være for sen. Dette gjelder ennda mer ved blits, da man faktisk kan gå forbi fokusplanet å likevell få et skarpt bilde.

-----------------------------------------------------------------

Så, dette ble ikke slutten allikevell, håper bare folk tar seg tid til å lese dette, for det er kun skrevet for å hjelpe folk til å ta bedre makrobilder. Krangling her inne er blitt et hverdagsproblem (iallefall for meg) at det er så ytterst få brukere jeg husker å ha kranglet med, evt bære noe videre nag, så dette er ikke personlig mot hverken arela eller karabin.

For de betviler de jeg sier, Icefox, vår 2. makrofotograf mener jeg å huske er helt enig med meg. ThorEH vet jeg ikke om bruke LV, tror ikke det, men skal ikke si det for sikert.

Lenke til kommentar

Men har du brukt liveviewen på sony, spør jeg om??

Da hadde du kanskje ikke trengt en uke på å få det perfekte macrobildet av flua;)

Men brukt mindre tid fordi verktøyet passet bedre til jobben?

Da kunne du fått mer bilder av noe annet og ;)

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Tusen takk for tips og innspill, alle sammen!

Denne jenta har fått mye å bryne seg på... :thumbup:

Kom for all del med flere innspill om dere har andre synspunkt eller kjøp dere vil anbefale!

Jeg satt 10 000kr mest for å sette en grense (og vil jo helst ha alt for minst mulig penger), men er fullt villig til å spare til nødvendig tilbehør for å kunne få full pakke. Det er noe utstyr jeg er usikker på om jeg må ha i startfasen, som f.eks. filter.

Jeg vegrer meg litt for å kjøpe brukt da jeg ikke kan noe om kamera og kanskje ikke ville merket evt. feil/mangler på gjenstanden.

Igjen; tusen takk skal dere ha for gode råd! :)

Lenke til kommentar
Han får råd til blitz og med A300.

Og faktaene mine hentes fra feks Digitalfotos augustnummer hvor A300 slo både Nikon D80 og Canon 40D, ellers sjekk alle engelske blader med tester av kameraene.

Og at liveview ikke fungerer til makro er vås, det er en fordel og så bra på sony at det fungerer utmerket. Sliten av å fortelle storgutter at det finns bedre ting enn Nikon, spesielt for amatører;)

Må faktsik stå ved Olsen i denne saken her. Liveview er ingen fordel til macro. Spesielt ikke insekter. AF blir mye, mye treigere ved LV så insekter eller blomster etc i vind vil forsvinne ut av fokus på den tide LV rekker å fokusere. Det går jo ann å bruke manuellfokus også, men jeg synes hvertfall det er håpløst å finne fokus manuelt med LV på mindre DOF.

Lenke til kommentar
Det er noe utstyr jeg er usikker på om jeg må ha i startfasen, som f.eks. filter.
Det du trenger i starten er et greit kamerahus og et makroobjektiv. Tamrons 90mm f/2,8 og Sigmas 105 og 150mm macroer er greie startpunkter. Og det er nok ikke så dumt å kjøpe et kamerakit med en grei normalzoom også til allround-bruk.

Filter er unødvendig, med unntak av polariseringsfilter som kan være kjekt til en del makrobruk. Men det er ikke noe som er et must i starten.

Blits er som nevnt tidligere mest nyttig hvis du kan bruke den vekk fra kameraet, enten med trådløs styring eller med kabel. Nikon er kjekt på den fronten, siden de fleste husene kan styre SB-600, SB-800 og -900 trådløst med den innebygde blitsen (D40, D40x og D60 er unntakene).

Lenke til kommentar

Til Milt;

Det gjelder for gamle liveviewløsninger, ikke sonys, der er ikke fokus noe problem!

Har du prøvd sonys løsning for liveview?

Jeg skjønner at det går an å være så negativ til en utmerket løsning når en ikke har prøvd det??

Liveview på Sony er glimrende til macro, og autofocus fungerer!

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Til Milt;

Det gjelder for gamle liveviewløsninger, ikke sonys, der er ikke fokus noe problem!

Har du prøvd sonys løsning for liveview?

Jeg skjønner at det går an å være så negativ til en utmerket løsning når en ikke har prøvd det??

Beklager jeg tok LV som generelt. Nei jeg har bare prøvd D90 sin LV.

Og jeg er ikke negativ til LV for all del. Jeg skal ikke uttale meg om ting jeg ikke veit noe om her derfor jeg sa at jeg var enig i akkurat det olsen mente med at LV ikke er rask nok, for det er også min erfaring.

Men som sagt så har jeg ikke prøvd Sony sin LV. Kanskje den er brilliant for alt jeg veit.

Men jeg ville heller prioritert lyskilder og objektiv fremfor LV på et kamera når det kommer til macro. Det er det jeg vil frem til ;)

Endret av Milt
Lenke til kommentar

Nå er det kanskje på sin plass å kommentere at Marius har en D300, som har en av de største og lyseste søkerne på noe cropkamera, mens A300 har en rimelig liten og mørk pentamirror-søker. Da er det klart at liveview blir mer attraktivt på sistnevnte.

Lenke til kommentar
Men har du brukt liveviewen på sony, spør jeg om??

Da hadde du kanskje ikke trengt en uke på å få det perfekte macrobildet av flua;)

Men brukt mindre tid fordi verktøyet passet bedre til jobben?

Da kunne du fått mer bilder av noe annet og ;)

Hva mener du LV skal gjøre bedre enn søkeren?

Leste du i det hele tatt det jeg skrev?

Nå er det kanskje på sin plass å kommentere at Marius har en D300, som har en av de største og lyseste søkerne på noe cropkamera, mens A300 har en rimelig liten og mørk pentamirror-søker. Da er det klart at liveview blir mer attraktivt på sistnevnte.

D80's søker er ikke så ille, på høyde med D200'n, og jeg som har tatt meget brukbarer bilder med D50 tror jeg akn si at det er ikke søkeren som gjør det. D50 duger, da duger også D80.

Tviler ikke på at AF til sony's LV fungerer, det er jo tross alt kravene til fotografen som setter grenser.....

EDIT: Tror nok man må opp på 150mm for å fange insekter.... ;)

Tamron 90mm fungerer fint til insekter, krever bare mer av fotografen. ThorEH og Icefox har/hadde ingen problemer på 105mm, selv om ThorEH nå,. omsider har oppgradert.

Utvider Sigmas 150mm seg ved fokusering, forresten?

Nei, det er den eneste som ikke gjør det, foruten Nikon's 105mm VR og Canon også? (?)

Lenke til kommentar

Her var det mange sterke meninger, og jeg har problemer med å forstå at muligheten for Live View ikke er en fordel. Selv om det bare hjelper i et av ti, eller et av hundre tilfeller så ville jeg valgt et kamera med denne funksjonen gitt at de ellers er rimelig like.

Personlig tar jeg mest makro/nærbilder av ting som er i ro så det er på det området jeg vil kommentere. Hvor relevant det er for deg må du selvfølgelig vurdere selv, og hvis insekter som beveger seg (fort) er målet så er kanskje Mr. Olsens råd viktigere, selv om jeg personlig mye heller ville hatt en Sony A300 enn en Nikon D80. A300 fokuserer forøvrig i henhold til testene like raskt i Live View mode som med optisk søker.

Men så til bilder av døde ting: Mange foretrekker faktisk kompaktkameraer for makrobilder av ting som ikke beveger seg. Årsaken til det er flere, blant annet større dybdeskarphet og Live View. Når du virkelig kommer nærme er (for) liten dybdeskarphet ofte et problem og eksakt fokus ekstremt viktig. Det er nok lettere å vurdere fokus i en god speilreflekssøker enn med dagens Live View, men problemet er når ting befinner seg for ekempel nær bakken at du ikke greier å se gjennom søkeren, mens en LCD-skjerm fortsatt vil være synlig, og en vridbar LCD-skjerm ennå mye bedre.

Nå er neppe et kompaktkamera noe alternativ hvis motiver som beveger seg, til dels raskt er hovedinteressen, men jeg vil nå påstå at i mange situasjoner er Live View fortsatt nyttig. Jeg oppfatter både Nikon og Canon som bra alternativer, men det Sony, Pentax og Olympus dessuten gir er stabilisator i huset slik at alle objektiver blir stabiliserte. For generell fotografering er det en stor fordel, for makro kanskje ikke fordi du enten vil ha veldig høy lukkertid eller blits for bevegelige motiv, eller kameraet på stativ. Skulle jeg valgt et kamera for mye makro nå ville det enten blitt et kompaktkamera med vridbar skjerm som Canon A650, S5IS eller SX1 IS eller til og med Sony H50. Blant speilreflekser ville modeller som Sony A300/A350, Panasonic L1 og Olympus E3 (over 10000) vært favoritter. Jeg synes dessuten Panasonic G1 ser veldig interessant ut, men i øyeblikket er det uklart (for meg) om det finnes noen god makroløsning for dette kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...