Gå til innhold

Amatør søker kamera for makro-bilder

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg mitt aller første digitale speilreflekskamera og makro-objektiv og jeg er litt rådvill. Jeg vet lite om kameraer og jo mer jeg leser dess mer overbevist blir jeg om at jeg trenger hjelp fra folk som vet hva de snakker om. (Smiske-smiske!) Jeg har bl.a. hørt at om man ønsker å ta makro-bilder, så er det smart å først velge objektiv for så å velge kamera.

Som sagt så er jeg amatør, men jeg har ønske om å hovedsaklig kunne ta gode makro-bilder. Utover det vil kamera bli brukt til gjennomsnittlig hobbyfotografering.

Prisen spiller en stor rolle. Hvis jeg MÅ si en pris, så sier jeg max 10 000,- kr samlet (inkl. tilbehør som minnekort ol.). Jo greiere pris jo større sjanse for at jeg våger. Kameraet jeg ender opp med å kjøpe vil nok være det ene kameraet jeg kjøper meg, så jeg har naturligvis lyst å gjøre både et godt og smart kjøp. ;)

Jeg har ingen krav til ekstrafunksjoner. (Jeg vil gjerne lære meg å etterbehandle bildene på pc'en.) Er det noe mer jeg burde vurdere? Er det en pakke dere vil anbefale meg?

Kravene jeg stiller til kamera og tilbehør er:

* Må ta gode makro-bilder

* Må fange bevegelse rimelig bra (insekter ol.)

* Tåle litt vær og vind (i den forstand at jeg kommer til å ta bilder ute...)

* Må være brukervennlig

* God/akseptabel batteri-levetid

* Ha en grei måte å overføre bildene til pc på

Jeg setter pris på all tips, råd og veiledning dere kan komme med! :D

-Nemilee-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Kanskje Nikon D80 kamerahus + dette kunne vært noe.

Har ikke prøvd det macroobjetivet selv, men har et Nikon D80 som jeg vil tro dekker de fleste kravene dine. Er i alle fall veldig fornøyd med mitt, og det er veldig god batterilevetid på det. Nå vet jeg ikke hvor mye penger du tenker å bruke, men hvis du vil ha et litt billigere speilrefleks så er sikkert Nikon D40 et greit alternativ. :)

Lenke til kommentar

Sony A300 eller a350 er det beste inngangskameraet til makro, med sigma 105mm(på tilbud på fotomessen i morgen)

http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=156

REF;

The fact that the A300/350 are the best tools I have used to date for macro photography. Simply stated, it is a mind blower to use. It saves your back, helps you compose easier, shows your focus point in green brackets whether in manual or autofocus mode, keeps distance from you and jittery subjects (they don't seem to mind a camera so much as a giant human being getting close), helps you shoot in angles you can't even imagine, and helps you nail exposure, all on the first shot. Truly it you haven't tried it yourself, you cannot criticize live view for this application. It simply HAS to be experienced.

http://www.alphamountworld.com/reviews/son...view?page=0%2C9

her er link til messen og:

http://www.fotovideo.no/annonser/messekatalog1.pdf

Du kommer og lett under budsjettet ditt da

2885 for makrolinsen

A300 med kitlinse får du til rundt 4000 kr

Da har du masse igjen til ekstra minnekort, vesker, filtre og ikke minst ett stativ til makrofotograferingen

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Lite passende???

Viser jo bare det som er det beste for makrofotografering for en nybegynner, og alt det utstyret som er nevnt er jo og tilgjengelig brukt!

D80 er mer upassende da, ikke liveview og 2 år gammelt, og har tapt i tester til alt det andre som er nevnt!

Lenke til kommentar
Lite passende???

Viser jo bare det som er det beste for makrofotografering for en nybegynner, og alt det utstyret som er nevnt er jo og tilgjengelig brukt!

D80 er mer upassende da, ikke liveview og 2 år gammelt, og har tapt i tester til alt det andre som er nevnt!

Han må ha blits, og hvor henter du fakta fra, ryggen din?

D80 er lang ifra noe dårlig kamera, og liveview er ikke en fordel ved makro, SPESIELT ikke ved insekter som rører på seg.

Blitt sliten av å fortelle slik til smågutter hele tiden.

Edit: At kamerahuset er MYE bedre å holde i er heller ikke negativt, og da har han mulihet til å kjøpe Nikon 105mm VR senere.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Han får råd til blitz og med A300.

Og faktaene mine hentes fra feks Digitalfotos augustnummer hvor A300 slo både Nikon D80 og Canon 40D, ellers sjekk alle engelske blader med tester av kameraene.

Og at liveview ikke fungerer til makro er vås, det er en fordel og så bra på sony at det fungerer utmerket. Sliten av å fortelle storgutter at det finns bedre ting enn Nikon, spesielt for amatører;)

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt bombastisk du skulle være Mr. Olsen.

Nikon D80 er slettes ikke noe dårlig kamera, men det er da heller ikke de andre merkene.

Og LiveView er veldig kjekt til makrofotografering, man har muligheten til å sjekke fokusen mye mer nøyaktig enn det man kan uten.

Lenke til kommentar

Trådløs blits er til D80s fordel. De som hevder at D80 er et dårlig alternativ er helt på jordet, men på den annen side er Marius litt bombastisk i forhold til liveview. Det kan ikke brukes til insekter, men hvis jeg begynner med makro så er det ikke insekter jeg liker. Jeg har vært i Afrika og fått min andel av slike vemmeligheter. Da tar jeg heller bilder av kloakk. All annen makro nyter godt av liveview, men helst vippbar skjerm.

Lenke til kommentar
Han får råd til blitz og med A300.

Og faktaene mine hentes fra feks Digitalfotos augustnummer hvor A300 slo både Nikon D80 og Canon 40D, ellers sjekk alle engelske blader med tester av kameraene.

Og at liveview ikke fungerer til makro er vås, det er en fordel og så bra på sony at det fungerer utmerket. Sliten av å fortelle storgutter at det finns bedre ting enn Nikon, spesielt for amatører;)

Ikke kom med "erfaringer" du ikke har.

Det var da voldsomt bombastisk du skulle være Mr. Olsen.

Nikon D80 er slettes ikke noe dårlig kamera, men det er da heller ikke de andre merkene.

Og LiveView er veldig kjekt til makrofotografering, man har muligheten til å sjekke fokusen mye mer nøyaktig enn det man kan uten.

Hvordan har du tenkt at LV i praksis skal fungere på insekter som rører på seg? Aner du hvor lite som skal til for å kaste fokus 5mm bak motivet på 1:1?! Å krongle med LV på annet enn 100% statiske motiv er bortkastet tid. Sjangsen er mye større for å treffe fokus på 5 seriebilder tatt på 1 sek, enn ètt LV...

Bilde nr 1 og 2 vil ikke ha samme fokusplan, så med litt flaks og øvelse vil man få mange flere treff om han går etter søkerbildet og fokusering.

Ang D80 vs A300, så har jeg ikke spesifikasjonene, ang støy osv, men jeg er så naiv at jeg går ut ifra at D80 er bedre på høy ISO, og høy ISO er noe man bruker om man vil ta virkelig gode makrobilder. Ved å velge Nikon gir han ikke fra seg noen muligheter, det mener jeg han gjør ved å velge A300, blant annet mangelen på en rekke gromobjektiv, Nikon's 105mm VR Macro, og selvfølgelig husene.

Hvorfor ikke velge Canon?

Hadde canon hatt større hus på konsumerkameraene hadde jeg ikke sagt noe, men husene er pinlig små, og tror vedkommende vil få mye mer ut av et Nikon, om han ikke kjøper 30D med det samme.

Jeg har sagt mitt, dere som ikek er enig får bare la vær å væe enig, men det er bare å droppe LV som en fordel, for det er det virkelig ikke!

Lenke til kommentar

Hvilke erfaringer er det jeg ikke har??

Har du prøvd en A300 til macro?? Prøv det å se hvor fordelaktig den er til det!

Jeg har brukt både D80 og A300, og for en nybeggynner til makrofotografering, er A300 best, tiltbar liveview og bedre bildekvalitet, enklere betjening osv.

Og ISO er ikke noe problem på A300, du blander med ISO-problematikken som var på A100.

Og å si at en gir fra seg valg av gode objektiver ved valg av A300 er høyst uriktig! Finnes glimrende macroobjektiver fra Minolta, Sony, Tamron og Sigma til Sony!!

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Nikon D200, brukt, ca 5k? (er det ikke der prisen for et brukt D200 ligger?)

Sigma 150mm macro 4500 nytt

+ stativ(stativ er vel et must) + minnekort.

EDIT: man får vel dessverre ikke stativ og minnekort til 500...da må du nok strekke deg litt til, men du har vel sagt at 10k er absolutt maks, ja..

Endret av Djupviken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...