Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye kan huseier øke leia?

esoteric

Anbefalte innlegg

Hei!

Leier en lelighet i Oslo, og fikk her om dagen beskjed om at leia går opp etter nyttår.

Og de har økt den med ca 30%, noe som vil påvirke økonomien min en del :(

Har lest litt rundt, og funnet ut at de ikke kan øke leia til hva de vil, og heller ikke når de vil.

Men at "Huseier kan indeksregulere husleien hvert å i henhold til konsumprisindeksen" ... :hmm:

Har bodd der i snart 2 år nå.

Så mitt spørsmål er da om de har lov og øke den så mye som 30% ?

Takker for alle svar :)

Endret av Dain Bramaged
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, utleier kan kun regulere husleien etter konsumprisindeksen.

Så da må du finne ut av hvor mye denne har endret seg det siste året. Eller, dette må naturligvis huseier finne ut av, og så justere leien etter det.

Som regel snakker vi her om rundt 0.5-2% pr år, og dermed kan kun huseier sette opp leien med dette. Se også her. Og dersom huseier er så firkanta at h*n faktisk krever dette så ville eg har krevd igjen med samme mynt når konsumprisindeksen går ned.

Lenke til kommentar
Har lest litt rundt, og funnet ut at de ikke kan øke leia til hva de vil, og heller ikke når de vil.

Men at "Huseier kan indeksregulere husleien hvert å i henhold til konsumprisindeksen" ... :hmm:

Har bodd der i snart 2 år nå.

Du kan finne ut konsumprisindeksen mellom vilkårlige datoer hos Statistisk sentralbyrå.

Det er bare tall fram til august 2008. Om vi da tar økningen fra august 2006 til august 2008, så har konsumprisindeksen økt med 4,9% i perioden.

Det er dette tallet utleier kan øke leia med - under forutsetning om at husleia ikke har blitt satt opp fra du flytta inn og til nå.

Correct me if I'm wrong ;)

Lenke til kommentar

Takk for det, skal høre hva huseier sier om dette :)

En økning på 30% ville tvunget meg til og måtte flytte.

En ting til jeg glemte og nevne er at datteren til de som jeg tidligere leide av har tatt over eierskapet av leiligheten, men dette har vel ikke noe og si for min del?

edit: Dersom leieforholdet har vart i mer enn 2.5 år, så kan husleien justeres etter "gjengs leie", nemlig en "normalpris" for like utleieenheter i området.

Er under 2 år, eller omtrent 2, men det skulle ikke settes opp før etter nyttår.

Endret av Dain Bramaged
Lenke til kommentar

Det blir som det står her da:

§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

Kravet kan fremsettes etter minimum 2 år og 6 mnd, og kan da ikke tre i kraft før etter 6 mnd. Det må også ha gått minimum 1 år siden forrige husleieøkning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...