RIP Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Lurer på en liten ting angående rekamasjonsrett på en dell laptop lader. Gjelder ingen reklamasjonsrett på bedriftskjøp? Jeg trodde man hadde halv reklamasjonstid, dvs 2,5år og noen andre mindre endringer. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Nei, ingen reklamasjonsrett på bedriftskjøp. Du har kun garantien Dell gir deg, som er ett år. Fikk du laderen sammen med en bærbar PC gjelder garantien du kjøpte med PCen. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 Gjelder ikke kjøpsloven på kjøp? Har undersøkt litt på nettet og rundt omkring, men er det sant at man i kontrakten kan fraskrive seg kjøpsloven? Leste igjennom kjøpskontrakten og finner ingenting om det der. § 32. Reklamasjon. (1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder. (2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002). Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Kjøpsloven er fravikelig, i motsetning til forbrukerkjøpsloven som er ufravikelig. § 3. Avtale og handelsbruk. Bestemmelsene i loven gjelder ikke for så vidt annet følger av avtalen, etablert praksis mellom partene, eller handelsbruk eller annen sedvane som må anses bindende mellom partene. Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 (endret) Edit: For sen. Endret 8. oktober 2008 av Zerblat Lenke til kommentar
RIP Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 http://64.233.183.104/search?q=cache:1gQKm...mp;client=opera Der er serviceavtalen iallefall, snakker ikke flytende juss, så vet ikke helt hva som står der hehe. Får vel kjøpe en ny en da Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Du bør ringe Dell og høre, de har utvidet garanti på enkelte ladere, og personen du snakker med kan sende deg en ny hvis de vil uansett. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Har dere bestilt endel er de ofte allrighte. Er du litt hyggelig også, så er det utrolig hva som kan fikses på telefon med Dell Lenke til kommentar
TEE Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Betingelsene spesifiserer hvertfall at de kun garanterer for produktene sine i 12 måneder. Dette er standard betingelser fra de fleste produsenter og grossister. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Ved kjøp vil partenes rettsstilling overfor hverandre bero på to ulike grunnlag: For det første lov, for det annet avtale. For forbrukerkjøp er det begrenset hva som kan avtales; forbrukeren kan alltid holde seg til loven. For andre kjøp er regelen at partene står fritt i å avtale deres innbyrdes rettigheter og plikter seg i mellom. Kjøpsloven fyller ut de hullene som ikke er regulert slik. Etter kjøpsloven kan kjøperen gjøre gjeldende visse krav hvis varen er mangelfull. Man har altså i utgangspunktet det som (feilaktig) kalles "reklamasjonsrett." Zerblat driver således misinformasjon. Spørsmålet du derfor må stille deg, RIP, er hva avtalen sier. I dens pkt. 7 står det at det gis 12 md.s garanti, med visse unntak. Så vidt jeg kan se, er ikke forholdet til kjøpslovens "reklamasjonsrett" regulert noe ut over det. Du kan således fremdeles holde deg til lovens regler hvis garantien ikke gir dekning. Det vil si at du må finne ut om laderen har en "mangel," og om reklamasjonsfristen er utløpt. Forresten er nevnte avtale noe overraskende: I pkt. 2 står det at "En bestilling innebærer at du aksepterer denne avtalen. Dell kan fritt endre denne avtalen." Dette er kanskje litt drøyt... Lenke til kommentar
Zerblat Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Etter kjøpsloven kan kjøperen gjøre gjeldende visse krav hvis varen er mangelfull. Man har altså i utgangspunktet det som (feilaktig) kalles "reklamasjonsrett." Zerblat driver således misinformasjon. Nei, det jeg skrev stemmer helt klart ved feil på produktet. Gjelder det mangler blir det noe helt annet igjen som du er inne på. Trådstarter har garantert ikke en AC-adapter med "mangler" (hva nå enn det skulle være). Lenke til kommentar
frevild Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Etter kjøpsloven kan kjøperen gjøre gjeldende visse krav hvis varen er mangelfull. Man har altså i utgangspunktet det som (feilaktig) kalles "reklamasjonsrett." Zerblat driver således misinformasjon. Nei, det jeg skrev stemmer helt klart ved feil på produktet. Gjelder det mangler blir det noe helt annet igjen som du er inne på. Trådstarter har garantert ikke en AC-adapter med "mangler" (hva nå enn det skulle være). Du skrev: Nei, ingen reklamasjonsrett på bedriftskjøp. Du har kun garantien Dell gir deg, som er ett år. Mener du dette stemmer? Fordi det må skilles mellom "feil" og "mangler"...? Tror ikke det, du. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Nå så jeg litt nærmere på det her, og vi har faktisk ikke grunnlag for å uttale oss om reklamasjonsrett eller garanti på denne laderen i det hele tatt. Betingelsene det er linket til gjelder serverbestilling, og vi vet ikke hva som er avtalt mellom Dell og den aktuelle bedriftskunden når det gjelder garanti/reklamasjon på laptop. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Ok, men generelt sett så har garantien ingenting å seie for reklamasjonsretten med mindre det framgår KLART av avtalen, og ein ikkje er i eit forbrukarkjøp, samt at dei absolutte fristene for reklamasjon ikkje er oversitte. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 17. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2008 Er samme avtalen med server kjøp som den avtalen jeg fikk. Et nytt problem har oppstått, det var ikke laderen som var ødelagt. Men ladeporten på pcen! Kan dette gå som produksjonsfeil eller noe? PC er litt over 1 år gammel. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Om det er produksjonsfeil eller er er jo ikke relevant, så lenge dere er utenfor den perioden dell har påtatt seg ansvar for slike feil. Avtalen sier 12 måneder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå