zulo Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 "Lovens grenser for alminnelig arbeidstid er: * 9 timer i løpet av 24 timer * 40 timer i løpet av sju dager " En uke jobba jeg mandag 9,5 timer, dette blir da 0,5 timer overtid slik jeg ser det. Men samtidig ble oppsummerte timer for uka 42 timer, altså 2 timer over normaltid for en uke/ 7 dager. Spørsmålet mitt er da om det blir totalt 2,5 timer overtid denne uka? Altså skal det legges sammen direkte de 0,5 timene på mandag og de 2 timene for hele uka..? Eller skal de 2 timene overtid i ukeoppsummeringa ha mandagsovertia inkludert? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 (endret) Men samtidig ble oppsummerte timer for uka 42 timer, altså 2 timer over normaltid for en uke/ 7 dager. Totalt 2 timer overtid. 0,5 time + 1,5 timer for resten av uke = 42 timer slik som jeg ser på saken. Ellers vil du kreve dobbelbetaling for mandag hvis du regner totalt 2,5 timer overtid. Endret 8. oktober 2008 av Jarmo Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Det jeg skriver under er mine meninger, slik jeg praktiserer det på min jobb. Jeg har 7,5 timers dag og 37,5 timers uke. Alt over + helg er overtid i min bok. Først og frems må det vel være snakk om tvungen overtid, at du blir bedt om å være lengre. Hvis du en dag jobber 10 timer slik at du kan gå etter 8 timer dagen etter så er det ikke riktig å telle overtid. Å telle samme timen 2 ganger blir feil, da den 0,5 timen er en del av ukesummen. Jeg vet ikke om dette er rett, men mener du enten må se på hele uken, eller "dag for dag" og deretter velge det som er mest gunstig for deg. Om du skrev opp hele uken din hadde det vært enklere å komme med eksempler. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 det spørs hvordan du jobbet ellers i uka. de 0,5 timene på mandag er grei, men regner med at det blir kun 2 timer overtid. men, skriv hele uka, så tror jeg at jeg kan gi svar. Lenke til kommentar
zulo Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 mandag 07:30 17:00 9,5 tirsdag 08:00 16:30 8,5 onsdag 08:30 16:00 7,5 torsdag 08:30 16:30 8,0 fredag 08:30 16:00 7,5 søndag 17:00 18:00 1,0 Denne uka hadde jeg ingen matpauser så tidene der er uten pauser..(har ofte "aktiv" matpause som ikke teller som fri. Lenke til kommentar
riroil Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Hva har du i din avtale? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 er vel bare 2 timer overtid der. overtid skal ikke telle dobbelt, slik den halvtimen på mandag ville gjort hvis det hadde blitt 2,5 timer. Lenke til kommentar
zulo Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 har bare muntlig avtale om 27500 i mnd, derfor går jeg strengt ut fra standardavtalen til loven, 7,5t dagen.. men det sies internt at "du må passe på sjøl at du tar fri hvis du jobber for mye", noe som er utrulig slitsomt å tenke på hele tia. Blir jo nesten overtid av å skrive timer så mye ekstraarbeid bare pga det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå