The Stig Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Hallo. Jeg bor for tiden i en blokk som eies av Studentsamskipnaden i Molde (SFRN). I leien er det inkludert en 100Mb internettlinje som leveres av SFRN, men hvor selve linjen kommer direkte fra IT-senteret på Høgskolen. I går fikk jeg en advarsel om at jeg hadde lastet ned "ulovlig materiell". Jeg måtte derfor skrive på en kontrakt hvor jeg bekreftet at jeg hadde slettet det aktuelle materiellet, og at det ikke skulle gjenta seg. I leiekontrakten står det "Nedlasting av ulovlig materiell er forbudt, brudd vil føre til utestengelse" - uten noen nærmere spesifikasjon. Det sagt, det er ikke snakk om noen storstilt nedlasting med DC++ servere oppe 24/7, heller en episode av "Prison Break" hver mandag ... Problemet for meg er hvordan de har gått til verks - for å finne ut hva jeg har lastet ned, har de måttet direkte overvåke trafikken min, og det er altså det jeg er skeptisk til. Har de virkelig lov til å overvåke alt jeg gjør? Jeg er også litt skeptisk til selve utestengelsen, men jeg går utifra kontrakten verger de fra dette. Jeg er rimelig sikker på at dette er noe en ISP på linje med Telenor/Canal Digital ikke ville kunne gjort, så et annet spørsmål blir også om SFRN kan tolkes som en tjenesteleverandør på lik linje med disse. Kan runde av med å nevne at vi var flere som ble utestengt, hvor en hevdet han ikke hadde lastet ned noe ("ulovlig") materiell siden semesterstart - ergo er det rimelig å tro at de også loggfører all trafikk, igjen, noe jeg også stiller meg skeptisk til. Jeg har vurdert å kontakte Datatilsynet, men tenkte første jeg skulle høre med dere om dette er en sak som kan taes videre. Takker for svar. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 (endret) //error Endret 8. oktober 2008 av Nidaroo Fjernet unødvending quote Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 (endret) At du ikke har lest hele emnet, men likevel svarer gjør jo sitt - svaret ditt gir ingen mening. Endret 8. oktober 2008 av The Stig Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 var det ikke en stund siden i media en kar som sa at hva enn du gjør så må du ikke skrive under på sånne papirer ? Var noe lignende hvertfall. Hvem var det som sendte deg brevet ? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 det er ein tråd om tilsvarande sak frå ventelo, så private aktører gjer slike meldinger også. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1018754&hl= Så eg trur beskjeden kjem frå tilsvarande kilde og ikkje at nettleverandøren overvåker trafikken i utgangspunktet UIOs "nettleverandør" usit hadde allereie når eg gjekk der ein del slike krav for bruken av nettet, så kom det slike brev til dei så kunne ein risikere at ein mista tilkoblinga på hybelen. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 Hmm, var en litt sketcy tegning jeg fikk i tråden du lenket til. Men det store bildet var altså at dette i utgangspunktet ikke er greit, altså å overvåke trafikken slik de gjør? Kanskje jeg skulle sendt en e-post til Datatilsynet, kan vel umulig skade. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Hmm, var en litt sketcy tegning jeg fikk i tråden du lenket til. Men det store bildet var altså at dette i utgangspunktet ikke er greit, altså å overvåke trafikken slik de gjør? Kanskje jeg skulle sendt en e-post til Datatilsynet, kan vel umulig skade. Det er ikke slik at de aktivt overvåker trafikken din, men får en melding fra rettighetshaver eller dennes representant med dokumentasjon på at din IP-adresse har blitt brukt til nedlasting av materiale. Siden du er ansvarlig for trafikken på ditt nettverk vil det bli du som får straffen. Lenke til kommentar
Stresset_Faen Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Hmm, var en litt sketcy tegning jeg fikk i tråden du lenket til. Men det store bildet var altså at dette i utgangspunktet ikke er greit, altså å overvåke trafikken slik de gjør? Kanskje jeg skulle sendt en e-post til Datatilsynet, kan vel umulig skade. Det er ikke slik at de aktivt overvåker trafikken din, men får en melding fra rettighetshaver eller dennes representant med dokumentasjon på at din IP-adresse har blitt brukt til nedlasting av materiale. Siden du er ansvarlig for trafikken på ditt nettverk vil det bli du som får straffen. Det jeg ville gjort var å be dem dokumentere dette "bruddet" på loven. For er deres dokumentasjon at du har lastet ned 10gig på en kveld ifra en dc++ server så er dette klart ikke noe brudd. Jeg fikk selv en slik krangel for en stund tilbake, men eneste jeg hadde lastet ned var 10gig med hjemmelagede filmer ifra noen venner som drev innen filmskapning. Ingen piratkopier eller noe slikt, nix neida. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Full nekt og krav om dokumentasjon er jo et alternativ. ISPN-er med et fnugg av fornuft kaster konsekvent alle slike tåpelige brev i søppla, og bryr ikke kundene sine med slikt. Lenke til kommentar
Mark 9 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Litt gammel tråd dette, men jeg våger emg emd et spørsmål. Hvordan er det om man sitter bak en router? Jeg vet den ikke vil kunne skjule (ext.)IP ,men vil den kunne skjule/kryptere noe trafikk`og hvor mye vil krypteringen i f.eks uTorrent skjule? Kort sagt; Finnes det metoder for å skjule trafikk, eller "ser" ISP alt? Kanskje dumt spørsmål, men jeg lurer nå bare på det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå