KarmaZ Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Heiii! Er ny her, så antar det faller inn under Juss? Men jeg begynte i Februar i en jobb(forøvrig min første), og ettersom jeg ikke har noen erfaringer eller noe "på arket", søkte jeg meg inn via Nav. Det resulterte med at en bedrift som "attfører" personer og deres lønn. Ettersom jeg hadde 0 erfaringer fra før, og at sjefen har dårlige erfaringer med ungdom som begynner og ikke fullfører jobben, så ble han litt usikker. Vi fikk igang en avtale på at den bedriften iallefall skulle lønne meg med 60 kroner timen, et par måneders periode. Dette gikk jeg med på.....Etterhvert spurte jeg sjefen om vi snart ikke kunne gå over til at jeg kunne bli lønnet skikkelig av jobben jeg jobber i, men han var fortsatt litt usikker. Og med mye om og men fikk jeg hevet timelønningen til 110 kr. Dette så jeg positivt på, men den dag idag, 7 måneder etterpå, sitter jeg fortsatt med denne lønningen. Det verste av det hele er at jeg iallefall er lønnet 20-25 kr mindre enn de andre på jobben, SAMT jeg får 0 tillegg, om jeg jobber kveld, helg eller høytidsdager. Det jeg da lurer på , er om dette faktisk er rett? Skal jeg slå handen i bordet, og forlange at jeg skal falle under samme gren som de andre som jobber der, eller skal det være rett at jeg iallefall jobber senvakter 2/5 dager i uken, samt er på jobb hver 3 helg? Håper noen har vett på dette, for trenger veiledning.!!!takk... Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Det er generelt ikke noen "lønningslov." Store høvding kan gi deg 2.50 og en pose chips som lønn. Det som derimot ikke er lov, er overtidsarbeid/arb. høytidsdager uten tillegg. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Det er generelt ikke noen "lønningslov." Store høvding kan gi deg 2.50 og en pose chips som lønn.Det som derimot ikke er lov, er overtidsarbeid/arb. høytidsdager uten tillegg. Så jeg har ingenting å slå i bordet med, når det gjelder den dårlige timesatsen? Men, står det svart på hvitt at uten tillegg ikke er lov? Det finnes ikke unntak for enkelte firmaer, som blant annet "attfører"? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 (endret) du skal ha minst 40% overtidstillegg. Overtid er all jobbing ut over 40 timer i uken eller 9 timer dagen. Ukessatsen kan for fast ansatte beregnes Som gjennomsnittet over en fire-ukers periode. Endret 8. oktober 2008 av Herrbrun Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 For virker meg virkelig snytt av å måtte jobbe med så dårlig lønn, ATPÅ uten tillegg! Lenke til kommentar
fox Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Som de sa, du har rett til å kreve lønn for overtid(tillegg). Men det lønnen du har nu, er egentlig opp til deg og sjefen din. Det finnes ikke noe som heter «minstelønn», men du kan jo søke om lønnsøking og argumentere at du har jobbet der i 7 måneder så du har vist at du er ikke useriøs. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Evt. så kan du organisere deg, og få klubben til å forhandle frem en bedre lønn for deg. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 Som de sa, du har rett til å kreve lønn for overtid(tillegg). Men det lønnen du har nu, er egentlig opp til deg og sjefen din. Det finnes ikke noe som heter «minstelønn», men du kan jo søke om lønnsøking og argumentere at du har jobbet der i 7 måneder så du har vist at du er ikke useriøs. Ja, jeg skal nå så snart sjefen er tilbake legge hardt mot hardt, og slenge kjeppen i bakken og si hva jeg mener om dette. Enten vil han ha meg, eller så får jeg bare finne meg en ny jobb! Evt. så kan du organisere deg, og få klubben til å forhandle frem en bedre lønn for deg. Ja, har faktisk tenkt på det. Men, vet ikke om dette er noe fordel med tanke på at jeg blir lønnet av det jeg blir, iallefall foreløpig(igrunn har jeg ingen grunn til å være optimist, siden sjefen har sagt det vil snart bli en ordning på dette, i 7 måneder!)! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Når du er i detaljhandel, restaurantbransjen og lignende yrker som krever lite formell kompetanse er det nærmest et must å være fagorganisert. Er grusomt mye snusk i de bransjene. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 Gjelder lovene på tillegg og det der uansett om en person er ansatt under Nav? For snakket med sjefen for et par dager siden, og han sa jeg var det...... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Det finnes ingen lover om tillegg annet enn overtidstillegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå