Gå til innhold

Hjelp med beregning av vern (motor)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har dessverre ingen formler på beregning av vern samt riktig vern i forhold til utkoblingstid (tenker på når det f.eks går feil ved motoren (ødelagte lagre som ikke får rotoren til å gå))

 

Dette er ikke store sakene (bare en liten pumpe), så speccen på motoren er 230V, 0,36A, 0,06KW, 3 fas.

 

Håper på litt hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En motorvernbryter/effektbryter som kan stilles inn på 0,36A gjør susen. Den gir både kortsluttningsvern og overbelastningsvern (ødelagt lager f.eks.). Eventuelt så bruker du en kontaktor, bimetallvern (instillbart til 0,36A) og en 10A sikring med C-karakteristikk.

 

Jeg er usikker på om du trenger en egen sikring hvis du KUN har motorvernbryter (altså ingen kontaktor og styring), har du strying på pumpa så er du nødt til å sikre den også.

 

Så vidt jeg er bekjent finnes det ingen formler for å beregne type værn, her går det på at man velger et vern som står i stil til motorens merkestrøm ikke noe mer og ikke noe mindre.

 

Det eneste jeg kan tenke meg til (men det blir litt vel avansert i forhold til det du spørr etter) er at man har måleutstyr for vibrasjon, som er tilknyttet f.eks. en PLS som kobler ut motoren når vibrasjonsverdiene indikerer lagersvikt. Men så igjen, motoren vil også trekke mer strøm når lagrene begynner å bli dårlig, så dette er nesten mot sin hennsikt. Så fremst det ikke er ønskelig å avdekke dette på et tidlig stadie slik at man kan planlegge vedlikehold ved planlagt stopp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...