Gå til innhold

Oppstart av studentradio


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Beklager hvis dette er feil forum :)

 

Som tittelen sier så jobber vi med å starte en studentradio. Den skal hovedsaklig sendes på nettet, og det tekniske rundt den har vi mer eller mindre klart for oss. Men det hersker litt usikkerhet med tanke på miksebord og mikrofoner, samt en grei måte å "lydissolere" studioet på.

 

Når det gjelder miksebordet så bør det kunne kjøre monitor, 3-4 mikker, 1-2 CD-spillere, 1 PC (line), og kjøre lyden tilbake til PC'en etterpå.

 

Etter hva jeg har lest om mikker, så er det antageligvis kondensator mikker som vi bør gå for, og antagelig med popfilter. Så trenger vi 1-2 "reportasje sett" for reportere. Regner med at dette blir en eller annen form for MP3 spiller med opptaksmuligheter, og en mikrofon. Vet ikke helt om det er smart å bruke kondensator mikker utendørs siden de er ganske ømtåelige? Hva slags mikrofoner tåler litt vær og vind?

 

Når det gjelder lydissolering så er det nok ganske umulig å få det helt "tett", men dempe noe av romklangen samt noe av utenforliggende støy. Har tenkt tlitt på de klassiske eggekartongene for å dempe klangen, og kanskje moltontepper for å dempe litt av lyden. Men jeg aner ikke for å være ærlig.

 

Vi har ikke noe superstort budsjett så pris har noe å si. Noe mye mer enn 20.000.- blir nok vanskelig for oss å dekke med en gang.

 

Er det noen der ute som har noen tips og erfaringer med slike ting?

 

Takknemlig for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder miksebordet så bør det kunne kjøre monitor, 3-4 mikker, 1-2 CD-spillere, 1 PC (line), og kjøre lyden tilbake til PC'en etterpå.

 

Etter hva jeg har lest om mikker, så er det antageligvis kondensator mikker som vi bør gå for, og antagelig med popfilter. Så trenger vi 1-2 "reportasje sett" for reportere. Regner med at dette blir en eller annen form for MP3 spiller med opptaksmuligheter, og en mikrofon. Vet ikke helt om det er smart å bruke kondensator mikker utendørs siden de er ganske ømtåelige? Hva slags mikrofoner tåler litt vær og vind?

 

Når det gjelder lydissolering så er det nok ganske umulig å få det helt "tett", men dempe noe av romklangen samt noe av utenforliggende støy. Har tenkt tlitt på de klassiske eggekartongene for å dempe klangen, og kanskje moltontepper for å dempe litt av lyden. Men jeg aner ikke for å være ærlig.

 

Vi har ikke noe superstort budsjett så pris har noe å si. Noe mye mer enn 20.000.- blir nok vanskelig for oss å dekke med en gang.

 

Er det noen der ute som har noen tips og erfaringer med slike ting?

 

Takknemlig for alle svar.

 

Dere bør velge en mikser som er beregnet for bruk på radio. Dette fordi driftssikkerhet er viktig, men også muligheter for ting som telefonhybrider (slik at du kan få lyttere på luften osv.) og at du kan fjernstyre platespiller/cd-spiller fra spaken, og kan aktivere et lys når mikrofonen(e) er på. Dette vil dere etterhvert skjønne kan være ganske greit (så slipper man "private" samtaler som kommer på luften når de ikke var tenkt det :yes: ).

 

Og ikke for å glemme, mikseren bør også ha innebygget phantom-supply slik at dere kan kjøre kondensator micer på den (man kan alltid få eksterne supply's, så det er ingen krise om det ikke er det). Du bør og ha en talk-back funksjon på mikseren. Dette pleier å komme med dem som er beregnet på radio/studio bruk. Da kan du gi beskjed til dem som sitter i studio uten at det kommer på luften eller at du må gå inn til dem. Dette er viktig for det vil foregå mye kommunikasjon mellom studio og teknikken.

 

Analog eller digital mikser? Tja, det spørs hvor langsiktige dere er og hvordan dere har tenkt å avvikle programmene. Kjører dere mye live så er det omtrent det samme. Digital er dyrere, men har selvsagt en del fordeler som f.eks. mindre støy og mulighet for å streame direkte fra en PC. Skal dere avvikle det meste som forhåndslagde program så bør en digital mikser overveies (en beregnet for radio kan og programmeres til en viss grad ifm avvikling).

 

Kondensator mic er det beste ja, uten tvil. Den gir en mer "krisp" stemme. Kjøp noen som er beregnet for vokal. En omnimic går fint i et lydbehandlet studio, ellers ville jeg kjøpt noen mer retningsbestemte. Teknikker bør ha en retningsbestemt om det kjøres solo-sendinger eller teknikkeren skal være med i programmene. Dette fordi det er mer støy i teknikken enn i studio.

 

Pop-filter er et must! Lytteren vil finne pop-lyder nokså ubehagelig og man klarer aldri å unngå å blåse i mikrofonen. Du kan fint bruke dem utendørs, også her med popfilter. Trenger du ekstra pop-filter, skulle det blåse kraftig, kan man bruke en kraftig raggsokk (gjerne noe modifisert for syns skyld :) ). Trenger ikke å være så avansert.

 

Jeg vil anbefale Zoom H4 som reportasjesett. Dette er en digital opptaker som har stereomikrofon og kommer med popfilter (de er plassert i XY-mønster som gjør at du får et godt stereobilde selv på nært hold). Den kan ta opp i 24-bit/96 Khz WAV om du vil, eller i MP3. Du kan overføre opptak direkte til PC via USB som WAV eller MP3. Den har også to innganger (kombijack for både XLR og Jack) som gjør at du kan koble til eksterne micer via ledning og den kan settes på stativ med medfølgende adapter. De innebygde micene er kondensert. Den kan forresten også brukes som USB-mikrofon for PC om det skulle være nødssituasjon. Den drives på to vanlige pennbatterier (ca. 4-timers opptak) eller kan kjøre på strøm (ca. 34 timers opptak med 2 GB kort). Fin som diktafon er den og.

 

Når det gjelder lydisolering er det et omfattende område hvis det skal gjøres skikkelig. Selv ikke da kan man isolere bort all lyd. Basslyd klarer alltid å trenge gjennom pga. de lange bølgene. Dog, det er enkle ting dere kan gjøre.

 

Dere bør vurdere et flytende rom, i allefall på sikt. Dette tar det meste av lyd. Det betyr enkelt et rom-i-rommet som står bare på noen klosser slik at det er minimal kontakt med omgivelsene. Du isolerer med lydmatter/isolasjon beregnet for lydisolering. Men utifra budsjettet tviler jeg dere vil kunne klare det i første omgang, selv på dugnad. Men verdt å ta med i fremtidsplaner (søk kommunen og næringsliv om støtte! Radio er en grei reklamekanal for nærmiljøet... ;) ).

 

Ellers, eggekartonger er populært og fungerer greit. Men som du skriver, de fjerner kun klang i rommet og lydisolerer ikke særlig. Du kan og bruke tepper for dette. Alt. 3 er å sette opp hullperforerte hyntonitt plater med lydisolasjon bak. Dette fungerer godt, men best i kombinasjon med et flytende rom. Når et rom er tett nok skal det føles som du får "dotter i ørene" når du går inn i det.

 

Dere må ikke glemme gode hodetelefoner (AKG, Sennheiser, BeyerDynamic). Særlig er det viktig at teknikeren har et par gode hodetelefoner, i studio er det ikke så farlig, men de bør være tette slik at dere ikke får feed-back på luften. Å prate i studio uten å kunne høre seg selv er ikke noe særlig og høytalere kan dere ikke bruke og teknikkeren trenger å høre om lyden er riktig balansert osv.

 

Ellers må dere ha kompressor/limiter på hovedutgangen som går til sender. Kan ikke huske om det er et krav, men det er absolutt nødvendig for at lyden som kommer på luften virker grei og jevn, og at clipping unngås.

 

Håper det var nyttige tips. Kontakt meg gjerne om dere trenger mer informasjon.

Endret av Kenny2000
Lenke til kommentar

Oi, må bare takke og bukke for at du tok deg så god tid til å gi et så godt og langt svar! Dette var mye mer enn hva jeg hadde forventet :)

 

Vi skal ha et møte i dag, og da skal vi blant annet ta opp søknad om midler til å få laget studioet vårt, så dette kommer godt med!

 

Et flytende studio er nok noe vi må se lenge etter, men det er verd å ha med seg siden vi antageligvis kommer til å flytte lokaler etterhvert, og vi kan da få med slike ting på arkitekt tegningene.

 

Kommer nok til å stille flere spørsmål når de dukker opp, men takker igjen for et supert svar!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan kanskje komme med en oppdatering her slik at andre som kanskje er i samme båt kan dra litt nytte av våre erfaringer.

 

Når det gjelder teknisk utstyr så har vi kommet frem til følgende liste:

 

Zoom H2 recorder, 2 spor, 96kHz, 24 bit

Vi går for H2 istedet for H4 siden den er omtrent identisk, og passer godt til det vi skal bruke den til (opptak av konserter og intervjuer). H4 har endel ekstra ting som vi ikke trenger, og siden H2 koster nesten 1000.- mindre, så synes vi det var et greit valg.

 

Allen & Heath ZED12FX 6 Mono 3 Stereo med USB

Vi valgte denne mikseren pga pris og god omtale. Siden vi kommer til å kjøre musikken via en PC, så er det ekstra kult å ha all data overført via USB. Programvaren vi kommer til å bruke er SAM Broadcaster.

 

Pop filter "nylonfilter x2

Helt standard rgeie.. :)

 

Røde PSA1 studioarm x2

Denne koster litt, men det er greit å ha noe av litt kvalitet innimellom. Denne festes på pulten som disse kjente leselampene man kjenner så godt.

 

Shure Sm7B x2

Dette er et alternativ som vi heller mot. "Ulempen" med denne er vel at det er en dynamisk mikrofon, og ikke kondensator så man kan ikke sitte så langt unna før man mister mye lyd. I følge datablad og hva vi har lest om den, så burde den fungere greit for tale, men vi kommer til å teste den og hvis den ikke duger, så får vi bytte disse i noe annet

 

Samson S-amp hodetelefonforsterker

Siden folka i studioet må høre seg selv, så må vi ha en slik. Denne er fin siden man kan justere volumet individuelt til hver person, og det er uttak for 4 hodetelefoner.

 

Behringer DEQ2496 Ultra-Curve PRO EQ 2x31 bånd/rack

Regner med at noen kommer til å rynke litt på nesa over merket, men denne skal fungere passe bra. Alternativene er desverre over vårt budsjett. Denne fungerer som kompressor, limiter, EQ og masse annet snacks for mikrofonene i studioet.

 

Behringer XR4400 Multigate Pro gate 4 kanaler/rack

Siden signalprosessoren over ikke har noen innebygd gate, så måtte vi kjøpe en rack utenom. Gate er viktig for oss siden vi ikke har et 100% lydissolert studio, og dette vil hjelpe oss med å dempe uønsket lyd som ventilasjon og slikt. (hvis jeg har forstått teknisk ansvarlig rett:P)

 

Når det gjelder lydissolering så ga vi opp (nesten) helt siden rommet vi har fått er veldig lite, og at vi ikke kommer til å være der lengre enn maks 1.5 år (da flytter vi til nye lokaler). Rommet er ca 2.5 x 2.5 meter, og det er en helt fryktelig klang der inne. Dette prøver vi nå å løse med egg-brett (kjøpt på Felleskjøpet for 2.- per brett). Vi har bare fått limt opp 1 1/2 vegg, men vi merker allerede at det har en grei effekt.

 

Når det gjelder PCer så kommer vil til å kjøpe to maskiner. En litt kraftigere til tekniker siden denne skal streame musikk til nettet og gjøre endel andre oppgaver som å gjøre en SQL database over musikken, etc. Så skal vi ha en PC som skal brukes inne i studio for programleder. Denne er for å komunisere med lyttere via SMS / mail, sendeplan, nyheter + div. Begge PCene vil bli montert i 4U rack kabinetter sammen med de andre rack elementene vi har, og så trekker vi kabler inn i studio. Viktig at det ikke står en bråkete PC inne hos programleder, og at kabinettene er låsbare slik at ingen med lange fingre kan skru av maskinene.

 

Når det gjelder hodetelefoner så tenker vi på Technics RP-DH1200 både til tekniker og studio, så ha en eller annen billig mikrofon til tekniker som talk-back til studio. Evt så kjøper vi et godt headset med mikk til tekniker.

 

Tar gjerne imot kommentarer før vi eventuelt kjøper katta i sekken. :)

Lenke til kommentar

Halla!

Jeg synes det virker som et veldig bra prosjekt som burde bli omtalt i media..

 

men over til det du lurte på reporter utstyr er i grunn veldig greit og ordne når du tenker på og digitalisere lyd og musikk. mikrofoner er det mange av men et eksempel kan være Behringer C3 Condenser Mic..

 

miksebord da ville jeg vel ha vurdert noe soånt som: NUMARK DJ konsoll DNU IDJ2.

men må si jeg har mest interesse for DJ utstyr.

 

likevel er det en grei bruksfunksjon som også har en egen dokk stasjon til ipod/ IPHONE

Lenke til kommentar
Halla!

Jeg synes det virker som et veldig bra prosjekt som burde bli omtalt i media..

 

men over til det du lurte på reporter utstyr er i grunn veldig greit og ordne når du tenker på og digitalisere lyd og musikk. mikrofoner er det mange av men et eksempel kan være Behringer C3 Condenser Mic..

 

miksebord da ville jeg vel ha vurdert noe soånt som: NUMARK DJ konsoll DNU IDJ2.

men må si jeg har mest interesse for DJ utstyr.

 

likevel er det en grei bruksfunksjon som også har en egen dokk stasjon til ipod/ IPHONE

 

Hyggelig at du liker prosjektet vårt! Skal se om jeg får lagt ut noen bilder etterhvert og kanskje jeg burde flyttet dette over til "Prosjekter og arbeidslogger for lyd og bilde" forumet, men jeg fortsetter her til en eller annen moderator klager :)

 

Angående miksebordet så har vi ganske enkelt forelsket oss i ZED FX12 :love: . En vanlig DJ mikser har ikke nok kanaler til det vi skal bruke den til, samt så mangler DJ bord someregel AUX send/returns som vi trenger til prosessorene og gatene. De mangler også phantom power for eventuelle kondensator mikrofoner. For DJ relaterte ting så har vi en Behringer BCD 3000 tilgjengelig, samt en DJM 400, DJM 800 + to 1200 og en denon cdspiller som jeg ikke husker helt hva er. Så vi trenger ikke kjøpe inn noe DJ relatert utstyr med det første. :)

 

Vi fikk en av de to Shure Sm7B vi skal ha i studio i dag og vi fikk testa den litt. Den låter fryktelig bra, veldig varm og fin lyd samt den var veldig fin på å ikke få med bakgrunnstøy. Vi testa den i forhold til noen andre kondensator mikrofoner som vi hadde liggende og det overbeviste meg at vi ikke trenger noen kondensator mikrofon i vårt studio. Eneste ulempen er at programleder + gjester må snakke ganske nærme mikrofonen, men der igjen så er det kanskje greit siden vi ikke har et lydissolert studio, og det er ønskelig å ikke få med støy som kan komme igjenom veggene.

 

Vi fikk en Zoom H2 også, men denne var vi ikke så imponert over. Altså, det er en helt genial dings med fantastisk lydkvalitet og slikt, men den passer nok ikke helt til det vi hadde tenkt å bruke den til; reportasjer. Den passer nok best hvis man setter den ifra seg på et bord og lar den stå der for å gjøre greia si, men når man holder den i hånden så skal man ikke bevege fingrene mye før det høres veldig mye "behandlingsstøy". Det fulgte med en slags håndtak til den også, sikkert ment for intervjusammenheng, men siden det ikke var noe form for gummipakninger på den, så hjalp den ikke noe på støyen. Et alternativ er jo å legge en gummipakning som en slags sjokkabsorber for å kanskje fikse det litt, eller lete etter noe annet for å bruke til å intervjue noen med. En tanke vi har vært inne på er å rett og slett kjøpe en grei mobiltelefon, headset og en ekstern mikrofon. Da kan man også bruke denne telefonen til å ha live reportasjer fra felt uten å måtte inn for å levere fra seg MP3 filer. Men vi ser nå på en Olympus DS-30 (eller DS-40) siden de er designet for å være håndholdte.

 

Så ble vi ferdige med å henge opp alle kartongene. Vi fikk en liten overaskelse når vi låste opp døra i dag, siden vi hadde prøvd å feste kartongen med dobbeltsidig teip, men alt hadde rast ned, og lå i en fin haug på gulvet. Vi testa så med å stifte det opp, men det var veldig vanskelig å komme til med stiftemaskina. Så etter en kjapp tur på europris og kjøpt 500 tegnestifter (8.- per 100 :thumbup:) så fikk vi dreisen på sakene med en egenpatentert løsning med et bitsjern og litt dobbeltsidig teip. Noen timer senere var alle veggene dekt av herrrrlig kartong. Vi tenkte på å male dem for å bli kvitt den kjedelige pappfargen, men etter noen forsøk, så ga vi opp siden det ville ta ufattelig lang tid (og dyrt). Istedet så tenker vi å henge opp noe form for tøy med vår logo på, og kanskje noen andre underholdende tegninger. Resultatet ble faktisk helt O.K. og kartongen fjernet alt av den ubehagelige klangen i rommet. Vi trengte sikkert ikke å legge papp over alle veggene, men vi var så godt i gang at vi like gjerne tok hele rommet. Det hele kostet oss ikke mer enn 550.-.

 

En annen ting vi kjøpte var en 8 kanals stageboks slik at vi bare trenger å trekke en kabel inn i studio for mikrofoner og headset. Vi kommer til å lage en overgang fra XLR-hunn til jack for hodetelefonene slik at vi kan kjøre disse også igjenom multikabelen. Det var kanskje litt overkill med en stageboks siden den er tross alt laget for å tåle litt røff behandling og dermed er ganske stor og klumpete, men vi tenker å bygge den inn i studiobordet eller sette den på en hylle på veggen. Eneste kablene vi mangler å trekke inn i studio fra teknisk er kabel til dataskjerm, samt en keyboard og mus forlengerkabel, og da er det klart.

 

Vi starta også å bygge et rackskap ute på teknisk siden ferdige rackskap koster en haug med penger, og vi hadde noen materialer liggende. Planen er å lage det ivertfall 10U stort, så det får plass til de to datamaskinene samt signalprosessorene og gatene.

 

Nå venter vi spent på resten av utstyret skal bli levert, og få svar på anbudene vi har sent ut for datautstyret.

 

Jeg glemte nok å si at vi har fått økt budsjettet vårt endel, så vi har nå anledning til å gå "endel" over de 20 000.- som jeg nevnte i min første post, men ikke nok til å gå til innkjøp av en ekte radiomikser. :hrm:

 

Vi tar gjerne imot tips og kommentarer så det er bare å gaule ut. :)

Endret av milafl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...