Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg støtte på noe her om dagen da jeg skulle nett sammen to avdelingskontorer. Kontorene har lik IP struktur 10.x.y.z (x=lokasjon, y=vlan, z=node) og har 10 vlan hver, og 4mbits sdsl. Jeg endte opp med å terminere 10 tunneller for å få dette til, men det må da gå an å gjøre dette på en penere måte?

Mulig jeg tenker for teoretisk, men all 802.1q info strippes når vi kommer på lag 3.

Tips?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke bare terminere supernettet på tunnelen? Altså, i stedet for å terminere 10.1.1.0/24 10.1.2.0/24, osv, bare terminere 10.1.0.0/20 (16 C-nett) på lokasjon 1, og 10.2.0.0/20 på lokasjon 2?

Regner forresten med at det er IPsec-tunneler det er snakk om?

Hvis du ikke ønsker dette, kan du alltids kombinere IPsec med GRE og OSPF for bra resultat.

Lenke til kommentar

Trafikken er allerede separert, hvis de er i forskjellige subnett, skal du følge OSI-modellen skikkelig. Jeg vil helelr anbefale at du setter opp skikkelig ruting, enn å bridge broadcast-trafikk fra 10 ulike vlan over internett, blir ikke det veldig mye unødvendig trafikk?

Lenke til kommentar
Trafikken er allerede separert, hvis de er i forskjellige subnett, skal du følge OSI-modellen skikkelig. Jeg vil helelr anbefale at du setter opp skikkelig ruting, enn å bridge broadcast-trafikk fra 10 ulike vlan over internett, blir ikke det veldig mye unødvendig trafikk?

Trafikken blir jo sendt over samme subnet hvis man router over 1VLAN/tunnel.

Lenke til kommentar

Reneste er vel å terminere samtlige vlan i layer 3 interfaces på routerne, og kjøre en ipsec/gre tunnel med routing over sdsl. Hva bruker du 10 tunneler til? QinQ her er jo meningsløst da du ikke har noe behov for å skille flere kunder, en tag vil holde, men som det sies her er det liten vits å skyfle trafikk over sdsln hvis det ikke skal dit. Så terminer på hver side og route over.

Endret av routeninja
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...