fb60 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Hei, jeg er på jakt etter en bil. Har hatt lappen noen år og er student, ønsker derfor en relativt billig bil til rundt 50000 kroner. Jeg er litt usikker på om jeg vil ha en billig "ny" varebil ala Renault Kangoo eller en 4(5) seter småbil ala Polo, Golf etc. Har sett at da må jeg lenger bak i årsmodell, ofte også før tusenårsskiftet. Ønsker i utgangspunktet en problemfri bil som jeg kan sette meg inn i og kjøre. I og med at det blir noen km på E6 ønsker jeg en sikker bil hvor jeg ikke må sitte i rullestol resten av livet dersom uhellet skulle være ute. Derfor er jeg ute etter forslag, har så og si fått tilbud om en Seat Ibiza til ca 40000 kroner , dette er en 1,4FE 2000 modell med 89000 på kilometertelleren. Har hørt litt negativt om disse bilene så jeg er usikker på om dette blir valget. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? (Et raskt forumsøk avslørte at det kunne være endel feil på disse) Har også sett på tidligere nevnte Renault Kangoo: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link Disse ser greie ut, men har jo kun to seter. Det kan være upraktisk om jeg ønsker å ha med meg noen venner i bilen. Ellers er det jo herlig med plassen baki om noe skal fraktes (jeg har en tendens til å frakte ting). Blir jo mest kjøring alene uansett, men kan være greit å ha muligheten til å invitere med seg folk. Hvordan er kvaliteten på disse Kangoo'ene? Har sett at Nissan Kubistar er samme bilen men selges under Nissan navnet. Selv må jeg innrømme at jeg forbinder Nissan med få feil og Renault med flere...(fransk). Noen erfaringer her rundt disse bilene? Synes de så veldig greier ut (utseende er nedprioritert) Ellers er jeg åpen for så og si alt av forslag så lenge bilen er billig å eie. Forsikring, årsavgift, vedlikehold og bensin skal betales og da er det en fordel om bilen ikke trenger dyre verkstedtimer for å fikse dumme feil som sentrallås og vindusviskere som ikke virker. Har hele tiden mens jeg har hatt lappen hatt tilgang på "nye" biler (Toyota, Audi, Honda, Skoda) og jeg har sansen for ting som virker. Jeg kan heller gå tilbake på komfort og kjøreglede så lenge bilen er pålitelig og billig å drifte (tenker da mest på verkstedregninger, og bensinforbruk kommer lenger ned på listen. Skal ikke kjøre så mye at det blir vesentlig om bilen bruker 0.6 eller 1 liter på mila). Hvordan er det forresten med litt eldre "store" biler, som Honda Accord? Er disse sikre? Hva med pålitelighet, hvor gammel kan bilen være før man betaler mer i verkstedregning enn innkjøp? Vet at dette varierer mye på bakgrunn av hvordan bilen er blitt behandlet, men det er stor forskjell i hvordan biler er fra fabrikk vet jeg. Oppsummering prioriteringer: + Billig i innkjøp (ca 50000 kroner) + Sikkerhet + Nyere årsmodell + Gjerne billig forsikring + Minimalt med verkstedregniner - Bensinforbruk - Utseende - Komfort Tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg har noen tusen kilometer i 1998 Kangoo 1,9d på samvittigheten. Det er et greit valg hvis du ikke prioriterer komfort, for den dieselbilen vi hadde i min familie var en forferdelig bråkete sak. For å ta det positive så syns jeg man har en ganske grei sittestilling i bilen. Det vil si rett opp og ned. Men utover dette syns jeg ikke den er all verden. Sentrallås som levde sitt eget liv, vindusheis som tok kvelden. Registerreim som røk godt innenfor skift-intervallet.. Det er ikke en bil jeg savner. Når det er sagt, så kjører jeg fortsatt Renault og er veldig fornøyd med valget, men noen ny Kangoo blir det nok ikke i min familie. Personlig ville jeg heller gått for noe mer komfortabelt. For eksempel en Volvo 850. Dette er jo blant de sikrere bilene man finner i den lavere prisklassen: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14937289 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15053067 Lenke til kommentar
fb60 Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Tusen takk for informativt innlegg Magnum. Da tror jeg at jeg viker unna Renault Kangoo med mindre jeg hører noe annet. Er veldig lite interessert i at vindusheiser ikke skal fungere. Store gamle volvoer var jo noe helt annet enn det jeg på forhånd hadde sett meg ut, men nå ble jeg interessert. Har også funnet et par S40'er og V40'er som ligger på 50-60 tusen, med mellom 150k og 200k på telleren. Hvordan er disse når det kommer til reperasjoner? Holder disse seg eller må det beregnes at ting som vannpumpe osv må byttes etterhvert? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...ll&tot=null Billig og stilig. 11 år gammel, men ser jo ganske ny ut. 1.6 liters bensinmotor blir kanskje veldig tregt? Vet ikke hva bilen veier. Hvordan er disse når det kommer til sikkerhet? Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Jeg må få presisere at jeg ikke vet noe om de feilene på "min" Kangoo er noe som gjelder for disse bilene generelt. Men når vinduet bestemmer seg for å ikke gå opp igjen etter å ha passert bomringen på Alnabru i pøsende regn, så er det noe man husker en stund.. Jeg skal ikke dermed påstå at alle Kangooer er drittbiler. Jeg har sett de bli anbefalt flere ganger av andre her inne, så det er åpenbart de som har bedre erfaringer enn meg. Hva gjelder Volvo S40 så kommer ganske greit ut når det gjelder kollisjonssikkerhet. NCAP gir den fire stjerner, og det er jo ofte nok til å berge livet ditt i de fleste situasjoner. Hva gjelder motor ville jeg styrt unna 1,6 og lagt noen tusenlapper ekstra på bordet for å få den fine 1,8 liters gdi motoren fra Mitsubishi, som du også finner i Carisma. Dette er hva Dinside.no sier om bilen: link Vår test-Volvo tilbakela omlag 800 kilometer på varierte veier, storparten av tiden med to personer og litt bagsje. Og testforbruket ble overraskene 0,66 l/mil -- til tross for at vi aldri forsøkte å kjøre bilen spesielt økonomisk, i tillegg til at bilen 2 ganger befant seg på vår testbane -- som inkluderer akselerasjons- og unnamanøvertester som vanligvis får forbruket til å fyke i taket. I tillegg ble bilen kjørt med klimaanlegg kontinuerlig, noe som vanligvis fører med seg et merforbruk på 5 - 10 prosent. Ved sparsommelig langkjøring skulle det dermed være mulig å presse denne bilen ned i et forbruk rett under 0, 6 l/mil -- imponerende tall for en 4,5 meter lang familiebil som veier 1.300 kilo! Her har du en S40 1,8 til en ganske god pris. Noe over budsjettet ditt, men på den annen side ser den ut som om den koster vesentlig mer med de skinnsetene: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14841460 Bruktbilomtaler kan du forresten finne her: DinSide om Volvo 850 Bilnorge.no sine bruktbiltester Honest John.co.uk er imidlertid ikke like imponerte. Endret 8. oktober 2008 av Magnum p.i. Lenke til kommentar
fb60 Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Ser veldig fin ut den du linket til der. Vet du noe om driftssikkerheten på disse? Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 (endret) Har ingen nærmere erfaring med disse utover at jeg har en kompis som mener at en 2001 modell Volvo V40 er den beste bilen han har hatt. Én persons mening behøver dog ikke bety så mye i det store og hele. Har lagt til noen linker i det forrige innlegget som du kan prøve å lese deg klok på. I DinSides liste over "bruktbiler du kan stole på" får ikke S40 en spesielt imponerende plassering på nummer 88. Men når det er sagt er jeg veldig fornøyd med min Laguna som på en tilsvarende liste for 3-åringer kommer desidert sist.. Endret 8. oktober 2008 av Magnum p.i. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Saab 9000. Eksepsjonell komfort, høy sikkerhet, god kvalitet. Lenke til kommentar
fb60 Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2008 Synes ikke Saab 9000 var noe stilig. Men om kvaliteten er veldig mye bedre enn tilsvarende Volvo er det jo et alternativ fremdeles, da utseende ikke prioriteres. Men skal det velges mellom de basert på utseende vinner Volvoen. Prøvekjørte forøvrig en V40 i dag. Lå fint på veien men girkassa var veldig upresis. Slet med å få den i førstegir. Eieren mente dette var "noen foringer på staget som lett kunne byttes om man heiste opp bilen". Kjenner noen til problemet? Dette var en 98 modell med 250000 på telleren. Ikke til salgs, en venn av meg som hadde denne. Likte ellers setene. Litt misfornøyd med at man ikke kunne justere rattet i dybde-/lengderetning. Ellers tenker jeg mye rundt driftssikkerhet, og jeg ønsker flere innspill og kommentarer rundt disse bilene dersom noen sitter inne med erfaringer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå