Gå til innhold

spørsmål led's

Anbefalte innlegg

hei

jeg har litt problemer med å tolke elfa sine sider.

jeg skal kjøpe meg 100 led's med disse spesifikasjonene

Våglengde nm 660

IF max mA 30 (F'en skal stå litt lavere)

VF typ V 1,7 (F'en skal stå litt lavere)

mcd 400

artikkelnummer 75-018-69 hos elfa

så mitt spørsmål er, hvor stor resistor må jeg ha på 5Volt og hvor stor på 12Volt

grunnen til at jeg skal ha 100 led's er at jeg skal "dekorere" den ene siden av pc'en med dem.

Jeg tror det kommer til å bli fett :)

PS hvis det er noen som mener disse diodene er uegnet til mitt bruk, vær snill å gi meg artikkelnummert hos elfa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

110 ohm på 5 volt

343 ohm på 12 volt

man kan justere disse resultatene noe, f eks kan man ta 350 ohm hvis det ikke finnes 343 (noe det ikke gjør).

man regner det ut på følgende måte: volt du har (5) minus volt LED skal ha (1,7), det blir 3,3, så deler man 3,3 volt på amperen den trekker, 0,03, da får man svaret 110 ohm.

for 5 volt 5-1,7/0,03

for 12 volt 12-1,7/0,03

Lenke til kommentar

Ingen vits i å koble alle sammen med en motstand på hver, gjør heller slik:

Du kan enten serie- eller parallel koble LEDsene.

Siden det høyeste spenningen er 12 volt på en ATX maskin, og 100(LEDs)*1.7(volt pr LED)=170(volt) kan du altså ikke seriekoble dem.

100(LEDs)*0.03(amper pr LED)=3(amper) kan du muligens parallelkoble dem, vis strømforsyningen din tåler det.

12-1.7=10.3

10.3*3=30.9

Altså kan du ved å parallelkoble LEDsene trenge kun en motstand på 30.9ohm (vis det finnes da) for alle sammen til sammen.

Lenke til kommentar

heisann

Hvis du bruker 12V'en så kan du sette 6 dioder i serie med 1 motstand på 60-90 ohm (f.eks 82ohm). Da trenger du bare 1/6 antall motsanter, og du trengr ikke så mange kjeder i parallell så du får minder balstning på poweret. 100 dioder i kjeder á 6 (16+ kjeder) med 82ohms motstander gir et strømtrekk på ca 370mA på 12V'en din. Det burde gå greit. Hvis du ikke setter flere i serie (bare parallell) belaster du 12Ven med 100*22mA=2.2A (ved 470ohm motstander) noe som ikke er fult så greit, men det kan gå det og.

En annen ting er at hvis du demper en diode med motstand fra 12Ven nærmer du deg grensa for hvor mye en 1/4W tåler men med flere dioder i serie blir det liggende mondere spenning over motstander og du greier det lenge med 1/8W motsttander :)

Lenke til kommentar
hva med å seriekoble 7 og 7? 7 stk *1,7 V = 11,9 V ??

Ville ikke anbefalt dette. 1,7V er typisk verdi for dioden, altså kan den variere litt. Det skal ikke mer til enn at man har 1.725V gjennomsnittlig over hver diode så kommer man over 12V i kjeden. Da vil man miste kontroll over strømbegrenseren (motstanden)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...