Gjest Slettet+90817234 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Hei, folkens. Jeg bare lurer på en ting: I dag kjøpte jeg et par sko, army boots for å være spesifikk. Pga. gnagsår og merker over hælen etter tidligere sko (og på selve hælen etter å ha brukt de nye skoene under en time) ønsker jeg å returnere dem. Jeg fikk snakket med den daglige lederen i butikken, og han mente det gikk bra, men etter som skoene var brukt (enn så lite), så måtte de gå ned litt i pris for å kunne selge dem igjen. Slik jeg forstår det vil det altså si at jeg får hevet kjøpet, men får mindre penger tilbake. Er det rett? Det høres greit ut for min del, men jeg vil likevel forsikre meg om jeg har eller ikke har rett til full utbetaling. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 jeg kan ikke helt se hvorfor du fikk byttet de i det hele tatt. "alle" som har vært i militæret vet at du får gnagsår fra helvete den første tiden med nye boots. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+90817234 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 jeg kan ikke helt se hvorfor du fikk byttet de i det hele tatt. "alle" som har vært i militæret vet at du får gnagsår fra helvete den første tiden med nye boots. Joda, det er jeg klar over. Slik kan det være med alle nye sko, omtrent. Problemet er at jeg tidligere har hatt army boots, og det er faktisk de som har ført til de stygge merkene jeg har over hælene. Greia er at når jeg går og er på tærne, trekker baksida av støvlene seg sammen og innover, og dermed gnager og gnisser det bøyde læret seg gjennom sokkene og huden. Jeg kjøpte et nytt par i håp om at det ikke ville skje, men jeg ser at det virker som det samme hender disse, og jeg orker ikke å gå med gnagsår og vondt i to år til. Derfor kontaktet jeg butikken om det, og det er noe vi fikser i morgen. Du svarte ikke på om det var rett eller ikke. Lenke til kommentar
Stresset_Faen Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Hei, folkens. Jeg bare lurer på en ting: I dag kjøpte jeg et par sko, army boots for å være spesifikk. Pga. gnagsår og merker over hælen etter tidligere sko (og på selve hælen etter å ha brukt de nye skoene under en time) ønsker jeg å returnere dem. Jeg fikk snakket med den daglige lederen i butikken, og han mente det gikk bra, men etter som skoene var brukt (enn så lite), så måtte de gå ned litt i pris for å kunne selge dem igjen. Slik jeg forstår det vil det altså si at jeg får hevet kjøpet, men får mindre penger tilbake. Er det rett? Det høres greit ut for min del, men jeg vil likevel forsikre meg om jeg har eller ikke har rett til full utbetaling. Ofte så er det sånn at for å få innvilket en retur på et produkt som ikke er vanlig returrett på så betaler man det butikken vil tape for å selge den som en B-vare og ikke en A-vare. Ville du kjøpet et par brukte boots av den typen for samme pris som helt nye om du ikke visste av hvem eller for hvor mye de var brukt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+90817234 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Nei, såklart ikke. Jeg tenkte jeg skulle forhøre meg, uansett. Forbrukerrettigheter er ikke noe jeg har mye kunnskap om, og jeg har hatt en del dritt med det et par ganger før. Jeg får heller stikke innom i morgen og se hva som skjer, tenker jeg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Hei. Du har ingen lovhjemlet rett til å returnere skoene - butikken står fritt til å oppstille de vilkår den måtte ønske. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Nettopp - er skummelt hvor mange som tror de har rett til å få byttet en vare kjøpt i butikk, det er altså ikke tilfellet. Dog forutsatt at varen ikke er ødelagt - noe jeg ikke vil påstå en sko som gnager kan defineres som. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Du kjøpte et par militærstøvler som gav deg gnagsår. Så kjøpte du et nytt par militærstøver. Og fikk (surprise, surprise!) nye gnagsår. Jeg tror ikke dette kan være butikkens ansvar. Generelt har kunden et selvstendig ansvar for at skoene han kjøper, passer til føttene. Det er derfor man prøver skotøy i butikken. Og dersom det blir klart først etterpå at skoene gnager, vel, så kommer man nok ingen vei hvis det kun skyldes at skoene ikke passer. Er det en feil med skoene, kan man derimot ha en sak. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Tror jeg bare har hatt to-tre par sko som aldri har gnagd i begynnelsen.. Butikken er uansett veldig servicemindede om de gir deg nesten alle pengene tilbake, fordi det har du faktisk ikke krav på Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 Et tips er at du går i noen skikkelig store søledammer slik at støvlene trekker inn godt med vann. Så går du deg en god marsj. Når støvlene tørker vil de da har formet seg mer korrekt i henhold til føttene dine. Det er korrekt som folk sier her. Du har ingen returrett, så det at selger vil ta de tilbake mot at de trekker deg litt er bare god service. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Bare et tips, hvis man har mye problemer med gnagsår, vannblemmer o.l., kan det hende det er en god idé å se på sokkene man bruker. Jeg hadde problemer med at jeg fikk vannblemme på stortåa hvis vi hadde lange marsjer. Jeg brukte for det meste de grå ullsokkene, men når jeg gikk over til sivile ullsokker av typen Ullvang o.l., ble det mye bedre. Det beste er faktisk å ha en sokk-i-sokk løsning, slik at man på en måte glir inni sokken og ikke skoen. Dette funker selvfølgelig ikke så bra når man blir svett i skoen, men kan være en idé å ta på noen ankelsokker og prøve. Another study of 1,079 soldiers in 1993 tested five sock systems on blister frequency and acceptability by soldiers. Synthetic fiber socks significantly outperformed the standard wool sock. http://www.aapsm.org/socknov97.html Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Vanlige militærstøvler gnager jo veldig i begynnelsen. Ta de i dusjen, fyll de opp med lunka vann, hell det ut etter en kort stund og gå en lang tur. Gjenta en gang eller to til, og de kommer ikke til å gnage mer. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Når jeg var i militæret brukte jeg den tykke ullsokken du har i militæret. Fikk aldri noe gnagsår. Hvis du får gnagsår når du bruker en tykk sokk og ikke når du bruker en tynn sokk har du for små støvler til å bruke tykk sokk. Lenke til kommentar
Snauskalle Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 (endret) Kjøpte meg boots på onsdag, gnagde no jævli først, men har gått over allerede. Hvis det ikke går over vil jeg anbefale å bruke ullsokk, som blackbrrd sier. Endret 12. oktober 2008 av Snauskalle Lenke til kommentar
Xzii Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Evt kan du ta å kjøpe et par damestrømpebukser, de beige sakene, og klippe til sokker av dem. Disse har du da innenfor alt annet av sokker osv. Høres teit ut, men funker som faen. Hadde aldri gnagsår i militæret, og jeg gikk _mye_! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå