Gå til innhold

Nybegynner ønsker å komme i form igjen

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Det har begynt å samle seg litt valpefett rundt magen og brystmusklene har jeg lyst å få strammet opp igjen.

Jeg har rett og slett vært for inaktiv det siste året eller to.

Før i de gamle dager pleide jeg å ta armhevinger hver dag om morningen eller kvelden for å holde meg i form.

Dette er det nærmeste jeg kommer et fast treningsopplegg. Jeg har aldri vært på treningsstudio utenom en gratisdag på SATS, så jeg aner ikke hvordan jeg skal trene og hvor lenge.

Jeg er student og har et ganske stramt program med liten tid til andre ting. Men, trening er viktig. Viktig å komme i form, så jeg har bestemt meg for å sette av tid til dette og begynne på treningsstudio.

Så, først og fremst:

Hvor mange dager i uken og hvor mange timer pr. treningsøkt bør jeg sette av?

Er det en tid på døgnet det er bedre å trene på enn andre? Skal man alltid ha hviledag etter treningsdagen, eller kan jeg legge det opp slik at jeg trener torsdag t.o.m søndag?

Jeg er ikke interessert i å bli svær Schwarzenegger. Det jeg ønsker er generelt forbedret kondisjon og styrke, samt en atletisk og velldefinert kropp. Jeg kom over noe informasjon om Crossfit, som visstnok skal være The Shit.

Takker for alle svar,

Raijin

Endret av Raijin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du blir nok ikke Arnold over natta eller iløpet av livet for den saks skyld så ta det med knusende ro..

Du vil miste fett og få bedre kondisjon, kjør på med mye cardio, legg deg i kcal underskudd og tren litt styrke ved siden av hvis du ikke prioriterer muskler. Legg vekt på baseøvelser, benk, mark, bøy, chins/roing, militærpress

Lenke til kommentar

Baseøvelser er de øvelsene jeg har ramset opp, kan gjerne kjøre det 3 ganger per uke, f.eks Mandag onsdag fredag. Når du trener spiller ingen rolle, men merker selv at jeg har mer krutt på kvelden enn på morran..

cardio er kondisjonstrening, løping, sykling etc..

Lenke til kommentar

Anbefaler sterkt 2splitt programmet til myorevolution. Driver med det selv om dagen.

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
Dag 1:

Benkpress - tungt

Roing - tungt

Skulderpress (eller skråbenk) lett

Nedtrekk/Chins lett

Biceps og Triceps (kan kuttes ut, kjøres lett, eller 1 tungt og 1-2 lette sett avhengig av behov)

Dag 2:

Knebøy - tungt

Strake markløft eller lårcurl - lett

Legger tungt

Mage (se egen tråd om Core-trening på forumet)

Dag 3:

Skulderpress eller skråbenk - tungt

Chins/nedtrekk - tungt

Benkpress - lett

Roing - lett

Biceps og Triceps som dag 1

Dag 4:

Markløft eller strake markløft - tungt

Knebøy, frontbøy, beinpress på ett bein eller utfall - lett

Legger - lett

Mage som dag 2

På denne splitten brukes følgende notasjon i forhold til belastning og volum:

Tungt – 3-5 sett 3-5 reps, eller 6-8 reps avhengig av målsetninger. Totalt antall reps per øvelse kan være i området 15-30 reps avhengig av treningstoleranse.

Lett – 2-3 sett 6-10 reps eller 1-2 sett 10-15 reps avhengig av målsetninger. Totalt antall reps mellom 12-30 avhengig av belastning, hvor høy belastning som er valgt på "tung" øvelsene, og treningstoleranse.[/spooiler]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...