Gå til innhold

Oppgradere Linux filserver med SATA kort

FCW

Anbefalte innlegg

Kjører Ubuntu server som OS på min filserver, med 4 disker i software RAID 5.

Ser meg nå nødt til å øke lagringsplassen med et nytt Raid oppsett. Har ikke flere SATA porter på HK, så jeg må kjøpe et kort til det. Har tenkt på dette. Noen som har erfaring med dette til Linux? Ser noen kort er PCI-e, har det noe for seg? Eventuelt andre anbefalinger?

FC

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener det kortet er overpriset, selv ville jeg bare gått for en hvilken som helst kontroller basert på Sil 3114 hvis prisen er av betydning. Hvis du er ute etter ytelse må du nok enten kjøpe ett kort med PCIe, eller PCI-X(hvis du har PCI-X slot på hovedkortet da). Husk at PCI bussen er begrenset til 133mB/s fordelt på alle enheter koblet til PCI bussen.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Fant to kort her:

Sunsway PCI SATA RAID 4P + 2 eSATA

Og

LyCOM ST-115 4Ports Low Profile PCI Host

Eventuellt

Advance kontrollerkort....Finner ingen specs her, ser litt hjalla ut, må jo også ha 2 stk.

Skal som sagt kun brukes i Software Raid. Planlegger også 4x750Gb disker (støttes?), samt Linux selvfølgelig.

Hvilket ville dere ha valgt?

FC

Endret av FCW
Lenke til kommentar

Hadde nok gått for LyCom kortet, hvis du ikke trenger eSATA(du kan bare bruke 4 utganger uansett, på det Sunsway kortet. 750gb disker er som alle andre disker, så de vil fungere fint. Bare husk å kjør noe annet enn ext3 som filsystem. Min favoritt er xfs.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Hadde nok gått for LyCom kortet, hvis du ikke trenger eSATA(du kan bare bruke 4 utganger uansett, på det Sunsway kortet. 750gb disker er som alle andre disker, så de vil fungere fint. Bare husk å kjør noe annet enn ext3 som filsystem. Min favoritt er xfs.

Da bestiller jeg et Lycom kort, er litt leveringstid ser jeg.

Hvorfor ikke ext3, er det på grunn av størrelse på arrayet?

Endret av FCW
Lenke til kommentar

Jeg har en filserver kjørende hos mine foreldre, og en hos meg selv. Deres ble satt opp med centos(som ikke har xfs støtte i installeren), denne fikk derfor da ext3.

Selv kjører jeg ubuntu og xfs med software raid, de har også forresten software raid på en sil3114 kontroller. Hmm, rotete post, men deres burk har vært stabil og fin, selv med seti@home putrende å gå.

16:24:20 up 419 days, 18:07, 1 user, load average: 1.63, 1.56, 1.51

Det som er mitt ankepunkt mot ext3 er tiden det faktisk tar å flytte/slette filer, med xfs går dette lynkjapt, mens med ext3 er det akkurat som å sitte å se en windows maskin.

Forresten, en ting til. XFS har enormt med bra verktøy for gjenoppretting hvis uhellet skulle være ute. Sammen med software raid, er det rett og slett en killer combo.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Takk for tipset ...skal sjekke opp i dette. :thumbup:

Har forøvrig ext3 på det eksisterende raidet, dvs mente jeg formaterte med ext4 den gangen, men ser at arrayet er mountet som ext3. Ext4 er vel kanskje ikke implementert i ubuntu 7.10 som jeg kjører....er litt usikker, er en stund siden jeg holdt på med dette nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har testet litt av forskjellige filformater og satt de opp imot hverandre(http://wiki.smlug.net//wikka.php?wakka=Tester15kRAID) ikke se for nøye på overførings tallene da jeg mistenker at jeg har noe drit på en av fiberkablene. Det man ser ihvertfall uansett, er at ReiserFS er veldig kjapp på de grunnleggende filoperasjonene(slett, opprett osv) mens output ikke er like bra. En annen ting å tenke på er, hva gjør du hvis det skjer noe med filsystemet? XFS har gode verktøy her, ReiserFS er jeg ikke sikker på, men uansett har jeg lest at ytelsen til ReiserFS degraderer seg rimelig mye over tid(her har også XFS gode verktøy(xfs_fsr).

Uansett ville jeg ikke sett for nøye på benchmarks, da de sjelden oppleves på samme måte som de bencher, min test sier at ext3 er enormt kjapp på standard filoperasjoner, men oppleves mye tregere enn f.eks xfs. Hvis du nå skal opprette ett filsystem ville jeg kjørt litt tester før jeg implementerte løsningen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...