LockBreaker Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) Ok. Mange takk for svar. Skal vurdere forsterker/receiver litt til tror jeg. Den NAD'en har kraften men den har ikke akkurat nok tilkoblinger til mitt bruk. Onkyo TX-SR805 er vel et godt alternativ. Men rakk ikke å benytte meg av tilbudet i dag. Og dersom jeg skulle kjøpe den utenom det, så blir den rett og slett for dyr. TX-SR606 er nå også et alternativ eller TX-SR705. Men vet ikke om de er kraftige nok? Noen formeninger? Endret 29. oktober 2008 av LockBreaker Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Hvordan vil en TX-SR705 funke? Den yter 160w i 6 ohm 7x100w i 8ohm. Det er litt mindre, men så koster den nå også mindre da. Endret 30. oktober 2008 av LockBreaker Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Hva med Yamahas RXV663 til ca 5.000,- ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Jeg hiver meg på den, jeg. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Hva med Yamahas RXV663 til ca 5.000,- ? Hadde en eldre verson av den, var bra den! Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2008 (endret) Er den kraftig nok da? Vil helst ha en som er mer enn kraftig nok fordi jeg da har muligheten til å oppgradere. Endret 31. oktober 2008 av LockBreaker Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2008 (endret) Har kokt det ned til disse tre nå: Onkyo TX-SR805 Onkyo TX-SR705 Yamaha RX-V863 (Den er ikke så dyr som den var lenger og er derfor en mulig kandidat. ) RXV-663 er også under vurdering. =) TX-SR805 vet jeg er god nok. Men de to andre. TX-SR705 og RX-V863 yter omtrent likt. Eneste forskjellen er lusne 5 watt i 8 ohm (Yamaha har 105w og Onkyo har 100w. ) Er mest interessert i om disse duger? Har litt lyst til å kjøpe en forsterker oppsettet kan vokse med visst dere skjønner hva jeg mener. Når jeg kjøper nå, er det lite sannsynlig at jeg bytter noe ut før det ryker. Derfor er det vikitg for meg at jeg gjør et godt kjøp nå. Tror jeg uansett venter til Jul med kjøpet da jeg skal kjøpe PC rundt de tider. Og kjøper jeg alt i ett vanker det kanskje litt avslag. Så hva tror dere? Yamaha RX-V863, Onkyo TX-SR705 eller TX-SR805? Flerek: Hvordan fungerer RX-V663'en din da? :)I Endret 31. oktober 2008 av LockBreaker Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Det er vel liten tvil om at TX-SR805 er den beste av receiverne du nevner, men så ligger den også i en helt annen prisklasse. Yamahas RX-V1800 blir sammenlignbar med denne, og fåes nå til omtrent samme pris som Netshop har/hadde på Onkyoen. Bladet Hjemmekino har RX-V1800 som referanse i prisklassen. Om en tenker pris stiller både TX-SR705 og RX-V863 kort mot RX-V663. denne gir rett og slett utrolig mye for pengene. Den har nok kraft til de fleste høyttalere, og bevarer roen når du blir ivrig på volumknappen. Som du skjønner liker jeg Yamaha veldig godt. Grunnen til det er at de er priset svært godt mot konkurrenter samt ikke har tatt noen snarveier hva ytelse angår. Du kan ta en titt på hvilke receivere hjemmekino anbefaler Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 (endret) RX-V1800 og TX-SR805 stiller i samme klasse ja, da de i utgangspunktet har samme pris (11-12000). De ligger også i samme effektklasse på 130w i 8ohm. TX-SR805 stiller vel kanskje litt sterkere iom. at den er billigere på Netshop atm. RX-V663 vurderes sterkt da denne er billig og yter godt i forhold til pris. Men har lyst til å ha noe som kan oppgraderes. Har hatt litt stereo før. Teknisk sett ikke jeg da, men fadern. Tandberg Tundra 10 faktisk. Men RX-V663 har jo mulighet for å bi-ampe frontene da og da får jeg nok kraft. Og dersom jeg kjøper denne forsterkeren har jeg råd til en sub fra XTZ. Chrlod: Har du en sånn RX-V663? Vet fLeReK har en. Trenger litt erfaringer med den da ser du. Endret 1. november 2008 av LockBreaker Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Har kommet frem til at en RX-V663/TX-SR606 vil funke bra dersom jeg bi-amper frontene til dobbel effekt. Hvordan vil det funke? Har aldri bi-ampet noe som helst før men jeg vil vel gå utifra at jeg trenger et ekstra sett kabler? Så da vil vel oppsettet se noenlunde slik ut dersom ikke TX-SR805 går radikalt ned i pris de nærmeste månedene frem til jul: Høyttalere: Proson MK63 Kevlar Forsterker: Yamaha RX-V663 eller TX-SR606 (TX-SR805 vil også funke dersom prisen blir riktig) Sub: XTZ W12 99 (Matt. Gidder ikke bruke penger på den i pianolakk. Den matte versjonen passer uansett bedre sammen med en matt overflate på høyttalerene ) Kabler fra Surround.no: - Subkabel - Noen meter av denne høyttalerkabelen - Noen banankontakter Hva trenger jeg egentlig av kabler? Skal jo bi-ampe så trenger et ekstra sett kabler. Men trenger litt hjelp til hvor mye jeg trenger av dette her. EDIT: Trenger visst en y-splitt også. Endret 1. november 2008 av LockBreaker Lenke til kommentar
Brian Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Du oppnår ikke dobbel effekt når du bi-amper, men om du brokobler derimot. Når du bi-amper trenger du to sett med kabler til hver høyttaler, og du bruker da en forsterker til å drive bass, og en annen forsterker å drive diskant/mellomtone. Brokobler du derimot så trenger du ikke noe mer enn en kabel til hver høyttaler. Du slår da sammen to kanaler til en, noe som gir en effektøkning. Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 (endret) Hvordan brokobler jeg da? Har Yamaha'en mulighet for det? Endret 1. november 2008 av LockBreaker Lenke til kommentar
Brian Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Du kobler da en av lederne i høyttalerkabelen i hver sin kanal. Hvis du har to kanaler, noe som blir 4 tilkoblinger, så har du en i første kanalen og andre lederen i den ene andre kanalen. Om du skjønte noe av det? Istedet for å koble høyttalerkablene til utgang A og B på hver sin kanal, kobler du for eksempel i kanal A på den ene utgangen og kanal B i den andre utgangen. Du kobler da sammen kanalene til en kanal. Du må også slå over noe på forstereren som regel. Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 Er ikke helt sikker men dette er tolkningnen min: Du forvandler på mystisk vis en kanal A til to kanal A og en kanal B til to kanal B? Eller? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Nei hvis du tenker slik. En kanal, for eksempel høyre høyttaler, har to tilkoblinger bak på forsterkeren. To ledere for hver kanal, + og -. Da blir det for to kanaler totalt 4 tilkoblinger, 2stk + og 2stk -. Du kobler da ene høyttaleren på + på ene kanalen, og andre lederen på - på andre kanalen på forsterkeren. Du lager da en slags "bro" mellom kanalene, derav navnet brokobling. Du kjører da kanalene sammen og du som oftest ca doble effekten ut av forsterkeren. Slik er det iallefall på min forsterker. Vanskelig å forklare med ord. Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Ok. Da tror jeg at jeg forstod. Det bryter ikke med noen garanti å gjøre det på den måten? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Nei, men du reduserer antallet kanaler da du tar opp 2stk per høyttaler. Har du en stereoforsterker gjør du den i teorien om til en monoblokk. Jeg vet ikke helt hvordan dette er på en reciever, om du da kan brokoble to andre kanaler igjen til den andre fronten eller ikke. Men har du en stereoforsterker må du iallefall ha en til, siden den blir til en monoblokk. I tillegg bør du sjekke opp om den tåler dette, da det gir en del ekstra påkjenning til strømforsyninga. Endret 2. november 2008 av Brian Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Det blir vel en receiver tenker jeg. Og da har jeg uansett to kanaler jeg ikke får brukt med det første. En Yamaha RX-V663 nærmere bestemt. Får vel ikke brukt stort mer enn 5 kanaler tenker jeg. Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 Er ikke mulig å brokoble kanalene på recievere (ingen av de jeg har vært borte i ihvertfall), så for all del ikke test det. Da ender du nok fort opp uten lyd, eller i værste fall med en ødelagt forsterker. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 2. november 2008 Del Skrevet 2. november 2008 (endret) Jeg har ikke RX-V663, men har fiklet litt med den. Den har de vanligste funksjoner og finesser. Den er svært oversiktelig og enkel å jobbe med, men har en litt rotete fjernkontroll. Effektmessig kan den drive det meste av høyttalere i tilhørende prisklasser med bra engasjement, og beholder roen svært godt på høyt volum. Angående RX-V1800 er, som jeg prøvde og få frem, prisen satt ned pga nye RX-V1900. De fleste selger nå denne til 8.495,- men kan også finnes billigere. Altså kommer den ned i samme pris som Onkyoen. Du kan lese en test av de to HER. Hvorvidt du vil legge i de ekstra tusenlappene, i forhold til de rimeligere, må du vurdere selv. RX-V663 er tilstrekkelig og vel så det for Proson høyttalerne, og sannsynligvis for en verdig, fremtidig oppgradering. De dyrere forsterkerne har derimot helt klart bedre kontroll. Endret 2. november 2008 av chrlod Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå