Gå til innhold

Trenger hjelp til å sette opp et lite stereoanlegg med to høytalerer, en sub og forsterker. Noen som kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Men får jeg koblet til 5 høytalere og 2 suber til den NADen da? :)

Det står jo hos HiFi-kjeden at dersom NAD hadde målt effekten på samme måte som andre produsenter hadde de hatt en effekt på 5x110w i 8ohm. :)

Men den har ikke lyd via. HDMI da, og det er jo et minus. :(

Men hvor mange høytalerer har jeg mulighet til å koble til med en NAD C372? Er det kun et par?

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Proson er et meget godt valg skal jeg si deg. :)

Det var Flerek som anbefalte meg dem, og etter å ha pratet med et par på AVForum høres de veldig lovende ut. MadMan'et'eller'annet har til og med 4 stk. av disse høytalerene. :)

Hvor mye effekt har den H/K'en?

EDIT: Fant det ut. 7x65 watt i 8ohm. :)

Har den Pre-out for aktiv subwoofer? Skal ha en eller to, så den bør vel kunne ta to da.

Er 7x65w i 8ohm nok for å drive oppsettet mitt fullt ut? :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Ja, den vil iallefall drive de mer enn bra nok, men i hifi verdenen er det jo mer jo bedre som gjelder. Er rommet stort? H/K forsterkeren leverer vel 65w i 45 eller 60-70ampere om jeg ikke husker feil, har ikke tid å sjekke opp nå, så den bør holde. Det er ikke bare watt som teller, onkelen min har en Electrocompaniet forsterker på "kun" 70watt, og det spiller så det griner etter.

Lenke til kommentar

Har omprioritert litt på den PC'en. Så den koster nå ca 20 000. Og så skal jeg spørre etter avslag. :)

Dersom jeg handler alt fra Netshop kan det hende jeg får det til en bra pris. Har handlet mye fra dem før men aldri bedt om avslag. Så nå når jeg skal kjøpe PC pluss anlegg kan det jo være et passende tidspunkt. :)

Lenke til kommentar
Rommet er forholdsvis stort ja. Har ikke de nøyaktige målene, men det er altså forholdsvis stort. :)

Forholdsvis stort. :) Jaja, den er sikkert kraftig nok for å fylle rommet med lyd. Blir det krise er det alltids enkelt å koble opp en effektblokk i tillegg, men regner med at den holder i massevis.

Lenke til kommentar

Effektforsterker, det er nesten det samme som en integrert forsterker bare at den ikke har forforsterker-delen i seg. Den vil da kun være et supplement med kraft og effekt til høyttalerne. Den kobles ganske enkelt til forsterkeren/recieveren, og kan kjøpes overalt hvor hifi utstyr selges. Eksempel: LINK Der har du en tokanals effektforsterker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Men vil ikke en flerkanals effektforsterker koste voldsomt da?

Jo, det vil det absolutt. Det ryker fort over 20 lapper for en flerkanals effektforsterker med potensiale.

Edit: men du trenger jo ikke effektforsterker på alle kanalene. Det holder somregel med en stereo-effektforsterker til frontene, så tar receiveren seg av de andre høyttalerne.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Den blir jo fort dyrt når man skal ha en effektforsterker som skal forsterke to kanaler også da. Det er jo kanskje likeså greit å kjøpe en med nok effekt med en gang i stedet?

Hva med den Denon'en jeg linket til der? Jeg tror jeg skal klare å ta den på budsjettet. :)

Pioneer LX-51 er jo også et alternativ, men har ikke hatt noe særlig god erfaring med Pioneer hverken lydmessig eller kvalitetsmessig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Gå for Harman/Kardon du, den vil låte bedre enn Yamahaen og ikke minst være kraftigere. :)

Jeg har selv en Yamaha- og en Harman/kardon-receiver. Yamaha låter mye mer naturlig enn Harman/kardon, da Harman/kardon er litt mørkere i klangen. Mulig Harman/kardon er kraftigere når det kommer til kontinuerlig drift, men tenk deg hvor ofte alle kanalene er i full sving samtidig under en film. Det er ikke mange brøkdels sekunder.

Jeg har hørt Yamaha RX-V661 driver Proson 63 med en tyngde og autoritet jeg ikke trodde var mulig fra en slik receiver. Skal man drive noe større er uansett litt mer effekt å anbefale.

En receiver som greier å drive tyngre høyttalere er i en helt anne prisklasse enn det trådstarter vil oppi.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Gå for Harman/Kardon du, den vil låte bedre enn Yamahaen og ikke minst være kraftigere. :)

Jeg har selv en Yamaha- og en Harman/kardon-receiver. Yamaha låter mye mer naturlig enn Harman/kardon, da Harman/kardon er litt mørkere i klangen. Mulig Harman/kardon er kraftigere når det kommer til kontinuerlig drift, men tenk deg hvor ofte alle kanalene er i full sving samtidig under en film. Det er ikke mange brøkdels sekunder.

Jeg har hørt Yamaha RX-V661 driver Proson 63 med en tyngde og autoritet jeg ikke trodde var mulig fra en slik receiver. Skal man drive noe større er uansett litt mer effekt å anbefale.

En receiver som greier å drive tyngre høyttalere er i en helt anne prisklasse enn det trådstarter vil oppi.

Det kommer også ganske mye an på hvilke høyttalere du parer den med. Jeg har hørt en lignende Yamaha reciever før, og lydbildet ble ganske støyete og uklart. Skarp og ekkelt lyd rett og slett. Det kan godt hende høyttalerne ikke var en god match i det hele tatt på det oppsettet, siden matching er vel så viktig som gode komponenter. Har du høyttalere som er litt lysere i toppen vil H/K passe bedre. Smak og behag spiller også inn, derfor er det aller beste å selv dra i vei å høre på oppsettet du vil kjøpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...