DeadManWalking Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Jeg ønsker å få litt mer ut av cpuen, så det var en hel del greier jeg kunne stille på i bios. 2.6Ghz+ er fint (2.4 er stock). Jeg har den på 2640Mhz akkurat nå, og det ser ut til å fungere. Litt info om innstillingene mine som de er nå: DRAM Frequency: 155,3Mhz Multiplier: 11 (var det ikke denne man skulle sitte ned litt for å så pushe cpu?) Buss speed: 240Mhz Er dette RAM? HT link: 720Mhz Hva er dette? Spenningen satt jeg til 1.475v. Er det ikke slik at man prøver seg fram, og vis det går gale så øker man litt volt? Men det vil gi mer varme logisk nok? Når det kommer til ram, så har jeg denne. Nå ligger tempen på 52c cpu, går det an å overopphete rammen? Har jeg gjort det riktig, kan alt stå sånn? Jeg måtte teste AI overclock, eller AI nos. Med de så beholdes multiplieren og HT link passerer 1000, det må være HK? Da blir jo rammen pushet, den skal jo ikke være høyere 200mhz, og går den over er fare for å smelte :s ? Har 8 % Ai n.o.s overklokk nå, vil ha 10. Nå er jeg rett under 2.6, med 10% overklokk blir det 2640 men det spørs om rammen tåler (2460/12)= 220mhz? Endret 7. oktober 2008 av data_jepp Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Multiplier setter du ned for å pushe RAM, siden du da underklokker CPU og HK... BUSspeed er, dårlig forklart, hovedkortets BUS. Denne påvirker både hovedkort, CPU og RAM. Altså, BUS speed x multiplier = hastighet på CPU -> 240x11=2640 Mhz DRAM Frequency er hastigheten på RAM, så du kjører den en del under dens opprinnelige hastighet. Dvs. at du kjører multiplier ratio på RAM... altså CPU:RAM -> 1:1.3. Enkelelt forklart med et lite regnestykke: BUSspeed/1.3=RAM-hastighet, og det blir 200/1.3=153 Mhz. HT-link er direkte komunikasjon mellom CPU og RAM. Etter hva jeg har lest andre plasser her på forumet, og erfart selv, så er det ikke stor forskjell på å ha denne på feks 700mhz i steden for 1000mhz. Regelen er vel heller at den skal være under 1000mhz, over dette kan føre til ustabilitet. Stemmer at du øker Volt på CPU når du opplever ustabilitet, på bekostning av mer varme, så følg nøye med temepraturene Ikke helt sikker på RAMen din, men virker jo som det kanskje er en av de billigste DDR-1 typene, så det vil kanskje lønne seg å holde denne på ca. 200Mhz (DDR400), så kan du i alle fall utelukke at den stopper deg fra å overklokke. RAM kan muligens bli for varm, men tror det er viktigs å passe på at den ikke blir kjørt for høyt i forhold til stock, og i alle fall på såpass billige brikker som du har Om overklokken din er stabil sjekker du med Orthos, kjør testen "Blend - Stress CPU and RAM". Beklager dårlig forklaring, men skal straks på jobb, så ble knapt med tid her Håper uansett du ble litt klokere. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 Strålende forklart, takk skal du ha! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå