Gå til innhold

Sequencerprogram - Cakewalk Sonar Home Studio?

CellularDude

Anbefalte innlegg

Har en Acer Aspire 4520 laptop med Win Vista og 2 GB ram, som jeg ønsker å bruke til å lage midi-musikk på.

Ser for meg denne sammen med f.eks Cakewalks Sonar Home Studio 7 eller tilsvarende. Er det en grei kombinasjon?

Keyboardet mitt har midi-utganger, men jeg trenger adapter til USB.

Har ikke tenkt å legge ut mer enn ca 1500,- på sequencerprogrammet. Har ikke tenkt å lage avansert musikk. Det bør være et utvalg av lyder som ligger på PC'en, da jeg ikke vet om det er midi-instrumenter i Windows.

Alternativt kan jeg vurdere en ekstern lydmodul, der det følger med et sequencerprogram. Pris, max 2000,-

Noen som kan gi gode råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en Acer Aspire 4520 laptop med Win Vista og 2 GB ram, som jeg ønsker å bruke til å lage midi-musikk på.

Ser for meg denne sammen med f.eks Cakewalks Sonar Home Studio 7 eller tilsvarende. Er det en grei kombinasjon?

Keyboardet mitt har midi-utganger, men jeg trenger adapter til USB.

Har ikke tenkt å legge ut mer enn ca 1500,- på sequencerprogrammet. Har ikke tenkt å lage avansert musikk. Det bør være et utvalg av lyder som ligger på PC'en, da jeg ikke vet om det er midi-instrumenter i Windows.

Alternativt kan jeg vurdere en ekstern lydmodul, der det følger med et sequencerprogram. Pris, max 2000,-

Noen som kan gi gode råd?

Hei, prøv denne:

http://www.procom.no (trykk på software knappen)

De har godt utvalg av sequencere med forskjellig innhold tilpasset alle nivåer.

Ta rundturen på siden deres, de har mye rart og gode løsninger for bærbar pc :)

Lenke til kommentar

@ Norhausen

Takk for tipset! Jeg gikk for Sequel, som ser ut til å være et ålreit program til mitt bruk. I tillegg trengte jeg et USB MIDI-interface, og nå er jeg oppe og går.

Minnet i maskinen er 2 GB ( en Acer Aspire 9300 med Win XP), men det er nok litt lite. Kan jo prøve programmet på den andre maskinen, Acer Aspire 4520 med Vista, som nå har 4 GB minne.

Det eneste problemet jeg har hatt er når jeg skal dra ferdigproduserte, medfølgende looper inn i komponeringsfeltet. Av en eller annen grunn blir det en forferdelig støy, som ikke slutter før jeg sletter loopen.

Lenke til kommentar

Finner dessverre ikke noe der som løser probemet. Dessuten er jeg så ny på dette området, at jeg ikke har oversikten mht faguttrykkene og teknikken. Tror jeg skal spørre i en ny tråd.

EDIT:

Jeg prøvde å opprette et audio-spor og dro så en loop fra Media Bay Page inn i sporet. Da kom det ikke noen ulyd. Til nå har jeg ikke opprettet spor først. Kanskje problemet er løst :)

EDIT:

Kom ned på jorda igjen. Etter å ha opprettet to spor, og lagt inn trommer og synth, prøvde jeg med et tredje spor, men da begynte problemet igjen... :(

EDIT:

Lagret det jeg hadde laget, og skulle prøve nytt prosjekt. Allerede da jeg opprettet første spor begynte faenskapet, så problemet er ikke løst...

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
se om det er noen oppdateringer til Sequel 2. de bør du ha hvis det er noen.

har ikke testa sequel og vet ikke åssen opplegget er der.

men har du stilt inn alt riktig? les manualen hvis problemet er der enda etter oppdateringene hvis det er noen.

Takker så mye for hjelpen så langt!

Jeg har sjekket det med oppdateringer, men min versjon trenger ikke oppdatering, ifølge den informasjonen jeg fant på hjemmesiden.

Jeg har installert og stilt inn slik det ble angitt unnder installasjonen. Har også lest manualen, men det ser ikke ut som ut som jeg har glemt noe eller stilt noe feil inn. Men jeg er jo ikke helt stø i dette her, som tidligere nevnt.

Resten jeg har prøvd har fungert helt fint, og keyboardet har kontakt med programmet. Jeg bruker et Edirol USB-interface. Også her leste jeg manualen godt, og gjorde som anvist under installasjon.

Kanskje jeg heller skulle installert Sequel på Vista-maskinen min, som har 4 GB minne. Men det er jo ingen garanti for at det virker bedre der.

Lenke til kommentar

Tviler på at det er ram du har mangel av. Tre spor (uten en hel haug av effekter) bør ikke kreve rare greiene i Sequel.

Med mindre det er noen bugs i selve sequel, så er det mulig det er lydkortet (driveren) som ikke takkler denne typen "påkjenning".

Lenke til kommentar

Lette videre på hjelpesidene til Steinberg, og fant dette:

http://knowledgebase.steinberg.de/197_1.html

"If the crackling occurs simultaneously to audio signal peaks the output of your audio card is probably overdriven. In this case the problem can be solved by decreasing the level of a specific channel or the Master Channel whch controls the overall volume. An overload is indicated by a red sign in the Master Channel."

Jeg klikket bort det røde tegnet det henvises til, og voilà, der forvant dritten! Håper inderlig problemet er løst. Prøvde med 3-4 spor, og dersom det røde tegnet og den grusomme lyden kom, ordnet jeg det, som vist ovenfor.

Takk til dere som har svart på denne tråden!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...