Gå til innhold

Den parlamentaristiske styringsordningen

Anbefalte innlegg

Skal drøft fordeler og ulemper med den parlamentaristiske styringsordningen, i lys av

demokratiideal og har kommet frem til disse beskjedne punktene:

En ting jeg ser på som positivt ved parlamentarismen er at regjeringen kan stille

mistillitsforslag til regjeringen hvis de ikke har tillit til regjeringen.

Det kan også stilles mistillitsforslag til en enkel statsråd. Hvis mistillitsforslaget

får flertall i Stortinget må regjeringen vurdere om bare statsråden skal gå av, eller

om hendelsen har svekket tilliten til hele regjeringen, slik at hele regjeringen skal

gå av.

En negativ ting er flertallsregjering dær regjeringspartiet eller partiene utgør mer

enn halvparten av alle representantene på stortinget.

Etter krigen hadde Arbeiderpartiet en slik flertallsregjering som gjorde at Arbeiderpartiet

stort sett bestemte selv hva som skulle innvilges og hav som ikke skulle innvilges siden de

har på flertallet på sin side.

Er jeg inne på noe hær eller?

Å stille kabinettspørsmål kan vel også betraktes som en positiv til å gjøre. Hvor regjeringen

idet den legger fram en sak for Stortinget gir klart utrykk for at den går av hvis den ikke får

flertall for saken.

Kabinettspørsmål er vel det viktigste virkemiddelet regjeringen har for å skaffe seg Stortingets

støtte i saker som er viktig for dem.

Lurer på om vi klarer å dra igang ein diskusjon hær på om dette emnet slik at jeg kan

få litt hjelp til dette...

Er ikke selv så stødig innen politikkens værden så dette kan jo bli virkelig interessangt.

Må for all del si fra hvis jeg er ute på glattisen:p

Så for all del har dere innspill så bare kjør på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har det seg slik at når ett parti eller en koalisjon får majoritet i stortinget, så betyr det jo tross alt at en majoritet av folket har gitt disse makten til å gjøre nettopp disse forandringene. Så da er jo det forsåvidt det demokratisk riktige :)

Det som er viktig å trekke fram er at vi har en negativ parlamentarisme i Norge. Noe som betyr at regjeringen ikke nødvendigvis trenger å ha tillit. Sålenge det ikke er direkte mistillit blant forsamlingen.

Lenke til kommentar
Skal drøft fordeler og ulemper med den parlamentaristiske styringsordningen, i lys av

Er dette en skoleoppgave? I så fall har vi en egen seksjon for dette her. Velkommen til forumet...

Endret av roberteh™
Lenke til kommentar

Er dette en skoleoppgave? I så fall har vi en egen sjeksjon for dette her. Velkommen til forumet...

Nei ikke akkurat...tapte et veddemål med en som går statsvitenskap 1. året på høgskolen, så jeg må være holde foredrag for klassen førstkommende mandag...

Selv går jeg informatikk noe som ikke ligger i nærheten av statsvitenskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...