Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pc tyveri, hvem tar ansvaret?


Stvg9124

Anbefalte innlegg

Hei.

 

I dag skjedde det noe litt irriterende på jobb. Jeg jobber i en butikk, hvilken er ikke så farlig.

 

Jeg satt en pc opp på disken, gikk ut på lageret for å hente noe, når jeg kom tilbake var pcen borte. Overvåkingskamera viser en utlending som la pcen i en bag, og sprang av gårde.

 

Sjefen var selvfølgelig ikke fornøyd med dette, jeg var ganske forbannet selv. Bedre blir det ikke av at han trekker meg 5000 i lønn for å dekke pcen.

 

Det jeg lurer på, har han rett til å gjøre dette? Jeg vet jo jeg ikke burde latt pcen stå ubevoktet i et par minutter, men jeg var stresset pga arbeidsmenge. Jeg er dessuten lærling innen IKT-Servicefaget..

 

Jeg jobber 2-3 timer overtid hver dag, og får ikke en krone får det. Har fastlønn. Jeg har heller aldri gjort noen tabber før, så dette gjør meg mildt sagt veldig forbannet. Vil ha noe å slenge i bordet, dersom jeg har loven på min side..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du som lærling har rett til å få overtidslønn! Overtidslønn skal være vanliglønn som er minst 140kr+50% i de to første timer, så 100% etter det.

 

Ang 5000kr, har jeg dessverre ikke peiling. Men det høres helt urimelig ut! Du må få undersøkt saken. Sjefen din høres drittsekk ut, du bør bytte jobb.

Lenke til kommentar

Du har krav på å få betalt for alle timene du jobber. Fra du kommer til du går. Jobber du 2-3 timer overtid pr dag er dette 15 timer i uken. For dette skal du ha betalt minst 50%. Så grovt regnet så jobber du 3 dagslønner gratis for arbeidsgiver i uken. Dette må du ikke finne deg i, og skal du ikke finne deg i. Du har en kontrakt(?) som gir deg rettigheter. Bruk dem! Du kan være sikker på at arbeidsgiver gjør det når det trengs...

 

Når det gjelder trekket på 5k er dette heller ikke lov. Se i arbeidsmiljøloven §14-15 2e. Her står det svart på hvitt at for å kunne trekke deg for tapet så må du ha vært grovt uaktsom. I tillegg må du godta dette skriftlig før de faktisk kan trekke deg.

 

Hvorvidt du har vært grovt uaktsom kan diskuteres. Eg mener ikke det.

Lenke til kommentar

Står veldig greit i arbeidsmiljøloven det her, både ang. overtid og trekket i lønn.

 

Ta uansett en telefon til arbeidstilsynet. Jobber du i en butikk som har tilknytning til en større kjede? Kan i såfall være greit å la noen høyere opp også få vite om disse arbeidsforholdene.

 

Blir andre arbeidstakere også trukket for tyverier? Hvem blir beskyldt når hyllevarene forsvinner?

Lenke til kommentar

Du har ikke opptrådt uaktsomt nok. Det må være lov å gjøre tabber i arbeidslivet, det gjør vi alle, og selv om noen stillinger innebærer at det er større risiko for direkte målbart økonomisk tap hvis man driter seg ut, betyr ikke det at de som innehar disse stillingene er ufeilbarlige.

Hvis en selger driter seg ut med en kunde og mister en potensielt god fortjeneste, trekkes ikke han i lønn av den grunn.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...