albions Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Problemet er at ein nabo skal ha ein ny stikkontakt til ein vaskemaskin og den eineste plassen å få strøm i fra er ein gammel 20A stikkontakt bergegnet på komfyrer. Har altid hatt som regel at når det er snakk om 2,5 kvadrat så er det maks 16A sikring. Men eg bladde opp i NEK og leste meg fram til at det er mulig å belaste ein PR kabel med 2 belastede ledere med inntil 27A vist den er lagt åpent på ein trevegg. Stemmer dette ? Lenke til kommentar
Tankevekker Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Problemet er at ein nabo skal ha ein ny stikkontakt til ein vaskemaskin og den eineste plassen å få strøm i fra er ein gammel 20A stikkontakt bergegnet på komfyrer. Har altid hatt som regel at når det er snakk om 2,5 kvadrat så er det maks 16A sikring. Men eg bladde opp i NEK og leste meg fram til at det er mulig å belaste ein PR kabel med 2 belastede ledere med inntil 27A vist den er lagt åpent på ein trevegg. Stemmer dette ? Jeg er ikke elektriker og har heller ikke studert NEK så inngående, men for meg høres det ut som du snakker om maksverdien 16A-sikringen tåler før den ryker. 1,7 x 16A skulle bli ca. 27A. Dvs, da må også kabelen tåle denne strømmen. Vel, blir interessant å høre svar fra en elektriker.. Lenke til kommentar
albions Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Hah, er industrielektriker og driver som oftest ikkje med kabler under 95". Det er liten tvil at vist ein 16A sikring blir blir belastet med 20A så vill den ryke temmelig kjapt. Men problemet mitt er at vist Kabelen min ikkje tåler å bli belastes med 20A som sikringen på den kursen er. Så kan kabelen eg har lagt bli så varm at den tilslutt brenner opp. Endret 7. oktober 2008 av albions Lenke til kommentar
comsy Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Du har sett i tabell 52a. Denne overstyres av 433.1(?), som begrenser Iz til 16A ved forlegning A og C som her er tilfelle. Lenke til kommentar
albions Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Du har sett i tabell 52a. Denne overstyres av 433.1(?), som begrenser Iz til 16A ved forlegning A og C som her er tilfelle. Det var da som faen, grett nokk stikkontakten vill sansynlig vis kun bli brukt til vaskemaskinen. MEN, vist han skulle klare å surre på noe som trekker over 16A vill da kabelen stå i fare for å brenne opp?. Det er lagt 4" frem til stikkontakten eg har hentet ut strøm i fra. Lenke til kommentar
tanngarden Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Du har sett i tabell 52a. Denne overstyres av 433.1(?), som begrenser Iz til 16A ved forlegning A og C som her er tilfelle. Det var da som faen, grett nokk stikkontakten vill sansynlig vis kun bli brukt til vaskemaskinen. MEN, vist han skulle klare å surre på noe som trekker over 16A vill da kabelen stå i fare for å brenne opp?. Det er lagt 4" frem til stikkontakten eg har hentet ut strøm i fra. 4" ryker ikke om den er sikret med 16 eller 20A om han skal kjøre bare vaskemaskin så kan du jo like gjerne skifte ut sikringen til 16A vet ikke hvordan reglene er på stikkontakta, er det lov med 20A på ei vanlig stikkontakt? Lenke til kommentar
Footy Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 En standard stikk kontakt er ikke godkjent for mer enn 16A.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Det enkleste er å bytte til 16A sikring og sette på en vanlig 16A stikk, og beholde 4" kabelen. Ellers må du bytte stikk på vaskemaskinen også. En annen ting er at dersom du kobler 20A (eller mer, siden 4" PR på vegg tåler 25A) på en vaskemaskin (også med kontakt som tåler mer enn 16A), vil du ha et risikomoment i kabelen fra stikket til vaskemaskinen. Denne er ofte 1.5", og dersom du får en overbelastning som trekker 20/25 A gjennom denne, vil den bli veeeeldig varm. Det mest safe er å kjøre max 16 på slikt utstyr. Lenke til kommentar
Ryern Skrevet 15. oktober 2008 Del Skrevet 15. oktober 2008 Det er ikke lov til å koble til 4mm2 ledning til en vanlig 16A stikkontakt. enkelt og greit Det du derimot kan gjøre er å gå inn på en koblingsboks med 4mm2 og koble den sammen med en 2,5mm2 for så å gå ut til en 16A stikk. Da forutsettes det såklart at du skifter fra 20 til 16A sikring. Anngående 1,5mm2 kabel fra vaskemaskin og ut til stikk så har det ingeting å si, for den kabelen går pr definisjon til en fast last. I praksis så kommer du da aldri til å få en overbelastning i den. Og leser dere i bruksanvisningen til vaskemakinen så er jeg ganske så sikker på at det står maks 16A en eller annen plass der Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. oktober 2008 Del Skrevet 16. oktober 2008 Det er ikke lov til å koble til 4mm2 ledning til en vanlig 16A stikkontakt Det er vel lov til å bruke 4 kv til 16A stikk på en 16 A sikring? Dersom man skal legge opp for eksempel en 16A til garasjen, og den er langt unna, vil en 4 kv kunne gi 16 A over mye lengre avstand enn en 2.5 kv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå