Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs rekkevidde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det snakk om å sette opp wLAN her ? Hvordan er isåfall forholdene ? Klar sikt mellom husene ?

Helt klar sikt - problemet er eneste i så måte at datamaskina står på "øversiden" av huset, mens det andre huset er på "nerdersiden", slik at signalet må ev. gjennom en yttervegg og en innervegg.

Tanken var å sette opp to aksesspunkt (med ev. svitsj / ruterfunksjonalitet) - vil disse få kontakt med hverandre innen en rekkevidde på ca 100 meter?

sta|emate

Lenke til kommentar

100meter teoretisk sett, men er aldri godt å si i praksis mange faktorer som spiller inn her, spørs om det vil gå med den innebygde antennen. Du får jo APer/Base stasjoner med uttak for eksterne antenner hvor man f.eks kan benytte antenner som stråler ut i en bestemt rettning. Har også sett noen oppskrifter ute på nettet på hvordan man kan lage disse selv (tror de man får kjøpt er ganske dyre).

Lenke til kommentar
100meter teoretisk sett, men er aldri godt å si i praksis mange faktorer som spiller inn her, spørs om det vil gå med den innebygde antennen. Du får jo APer/Base stasjoner med uttak for eksterne antenner hvor man f.eks kan benytte antenner som stråler ut i en bestemt rettning. Har også sett noen oppskrifter ute på nettet på hvordan man kan lage disse selv (tror de man får kjøpt er ganske dyre).

Så hvis da avstanden ikke er større enn 100 meter, så skal det i teorien gå med et aksesspunkt, og et vanlig trådløst nettverkskort?

Nå vet jeg at det kan være at det er i overkant av den lengden - vil det da hjelpe å kjøpe to aksesspunkt, og at disse vil kunne "hente" signal fra hverandre.

Litt usikker på dette nymotens WLAN-opplegget, så tusen takk for hjelp :)

sta|emate

Lenke til kommentar
er verd å nevne at på ett vanlig 802.11b nettverk vill nok hastigheten ikke bli større enn 1mbit/s på den lengden.

Skjønner.

Hvis man vil ha litt "sus i serken", hvilken type vil du anbefale da? I og med at det er snakk om internett-deling, så er det vel neppe bruk for så mye mer enn 2 - 8 mbit regner jeg med - ikke helt oversikt over hva som er tilgjengelig der nede.

Det er tilbud på en 802.11b + på xenses.no - vil den "+"'en utgjøre forskjell?

Lenke til kommentar
er verd å nevne at på ett vanlig 802.11b nettverk vill nok hastigheten ikke bli større enn 1mbit/s på den lengden.

TULL !

400 meter, Fri sikt og orginalantenner på 2x D-link DWL900AP+ i 11mbits modus gir en hastighet på 6-7 mbit/s, og noe bedre enn det får du det ikke.

Lenke til kommentar

TULL !

400 meter, Fri sikt og orginalantenner på 2x D-link DWL900AP+ i 11mbits modus gir en hastighet på 6-7 mbit/s, og noe bedre enn det får du det ikke.

Så med et par Jaxx Trådløs Aksesspunkt Router 22Mbps ( http://xenses.com/product_info.php?product...193&language=no ) så burde jeg være i gang mener dere? Vil jeg da trenge et trådløskort på pc'en også, eller slipper jeg det?, siden dette vidunderet da har en

"Wire/Wireless coexist 10/100 Base-T LAN port with a omnidirectional antenna"?

sta|emate

Lenke til kommentar

TULL !

Så med et par Jaxx Trådløs Aksesspunkt Router 22Mbps ( http://xenses.com/product_info.php?product...193&language=no ) så burde jeg være i gang mener dere? Vil jeg da trenge et trådløskort på pc'en også, eller slipper jeg det?, siden dette vidunderet da har en

"Wire/Wireless coexist 10/100 Base-T LAN port with a omnidirectional antenna"?

sta|emate

Du skal ikke ha en router da... linken din peker til en "bredbåndsruter" med innebygget Wlan.

Dlinkene som jeg refererte til over har de rette funksjonene, dvs at de kan fungere som en brigde. Finnes sikkert flere som gjør det samme men da er det ikke vits å spørre meg :roll:

Lenke til kommentar

Du skal ikke ha en router da... linken din peker til en "bredbåndsruter" med innebygget Wlan.

Dlinkene som jeg refererte til over har de rette funksjonene, dvs at de kan fungere som en brigde. Finnes sikkert flere som gjør det samme men da er det ikke vits å spørre meg  :roll:

Skjønner!

så da er det greitt å kjøre DWL-900AP+ ( http://www.dlink.no/products/details.asp?Nr=208 )-eller tilsvarende og koble den til et vanlig nettverkskort i maskina da?

takker for all hjelp! :)

sta|emate

Lenke til kommentar

Skjønner!

så da er det greitt å kjøre  DWL-900AP+ ( http://www.dlink.no/products/details.asp?Nr=208 )-eller tilsvarende  og koble den til et vanlig nettverkskort i maskina da?

takker for all hjelp! :)  

sta|emate

Det går ypperlig :wink:

Ser også ut til at http://xenses.com/product_info.php?cPath=4...192&language=no kan gjøre det samme som dlinkene. Jeg har bare brukt dlink, så dette må i så fall testes/bekreftes av noen !

Lenke til kommentar

Det går ypperlig  :wink:  

Ser også ut til at http://xenses.com/product_info.php?cPath=4...192&language=no kan gjøre det samme som dlinkene. Jeg har bare brukt dlink, så dette må i så fall testes/bekreftes av noen !

Den fulle situasjonen er som følger- det tenkes da at et aksesspunkt skal kobles på en svitsj som ligger lagelig til for akkurat det. Det skal vel gå greitt å få tilgang til nettet på denne måten?

pc-->dlink -->dlink --> svitsj --> (server -->) internæt? eller er det noe jeg overser her? Litt usikker på om det går via server ut - men det gjør det mest sannsynlig.

sta|emate

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...