Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nektet utbetalt bonus

Slonken

Anbefalte innlegg

Er ferdig med oppsigelses tiden og har begynt i ny jobb, tidl arbeidsgiver nekter å utbetale bonus, hva skal jeg gjøre for å få ut pengene?? Her er fakta i saken;

Stilling: Butikksjef

Avtaletekst: Bonus utbetales med 1 mnd lønn ved måloppfyllelse på 102% budsjettert DB. (dette er alt kontrakten min sier om bonus)

I ansettelses prosessen ble det snakket muntlig om årlig avregning av denne bonusen, men det er ikke lagt inn i min kontrakt som et krav. Fikk bonus utbetalt 1 gang, etter 1 år i stillingen. Altså 1 mnd lønn utbetalt i bonus i Januar 08.

Når jeg nå sluttet sendte jeg krav til min sjef om avregning av bonus for mine 9 måneder i stillingen dette året, jeg fikk avslag med følgende grunn "All vår saksbehandling på resultatlønn er basert på avsluttet årsresultat,det er dessverre da ikke grunnlag for delavregning på dette"

Så jeg får altså avslag på avregning på min bonus grunnet at et regnskapsår ikke er fullført, men det er man ikke avhengig av da tallene hentes fra butikkdataen som er tilgjengelig hele tiden og ifjor ble tallene hentet derfra også.

Kan legge til at jeg har forsøkt å kontakte min tidligere sjef utallige ganger pr telefon og han ringer aldri tilbake eller svarer på sms el mail. Før jeg sluttet i firmaet kunne jeg snakke med han pr telefon nesten daglig, så her blir jeg ignorert kraftig!

Noen som har peiling på hva jeg kan gjøre videre her? Jeg har alle fakta dokumentert, samt utskrifter fra butikkdata . Vi snakker om ca 30 000 i bonus så jeg vil ikke bare gi opp uten en kamp.

Alle råd mottaes med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke peiling for å være ærlig, men jeg syns det høres realistisk ut. Du får jo kun bonus hvis du oppnår 102% av totalt årsbudsjett, noe som er umulig for de å vite før året er ferdig. Dessuten kan det jo hende butikken ligger langt bak budsjett nå, men at den neste butikksjefen klarer å få det over 102%. Da vil jo du få bonus for hans arbeid.

Vet som sagt ikke hvordan dette er så dette er kun mine tanker om saken.

Lenke til kommentar

Generelt, husker at "Spør jobb- og jus-ekspertene" el i Aftenposten hadde noe om dette for en stund tilbake.

Svaret var så vidt jeg husker noe ala at dersom man har avtalt en årsbonus og slutter før året er omme kan man risikere å miste bonusen og at det da er korrekt dersom arbeidsgiver ikke er fleksibel. Det er noe å ta med i momentet om man skal slutte, bonus er da et gode arbeidsgiver har for å holde en i jobben.

Spørsmålet ditt blir vel om du kan argumentere for månedsbonus, men ettersom du godtok årsbonusen sist er det tvilsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...