Gå til innhold

Rifle for rype og storfugl!

joddler

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg en rifle som jeg går fint ann å bruke på rype som storfugl..

1.så lurte jeg på om hvilken rifle og kaliber burde jeg gå for?

2.har hørt at 223kal. kan brukes, men hvordan er den for rype? litt stort?

3. Fins det kanskje forskjellige type amo til rype og storfugl?

Hadde vert fint å fådd svar av noen som har litt mer peiling enn meg og kanskje erfaring.. :p

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har egentlig ikke så mye peiling. men selv foretrekker jeg hagle. du kan ikke skyte så langt med den men du treffer hvertfall lettere.

Det e ikke så nøye å skyte så langt me den, men mest at det passer, at det ikke blir for stort kaliber, at det ødelegger kjøtt.:)

Lenke til kommentar

Men nå lurer jeg jo litt på det samme selv (er i en lignende situasjon), så hvis det er noen som vet noe bedre her, så er det bare å rope.

Fins det noen ultimat småviltrifle som kan brukes på alt fra kråker til rev, bare avhengig av om man bruker ekspanderende eller ikke?

Lenke til kommentar
Men nå lurer jeg jo litt på det samme selv (er i en lignende situasjon), så hvis det er noen som vet noe bedre her, så er det bare å rope.

Fins det noen ultimat småviltrifle som kan brukes på alt fra kråker til rev, bare avhengig av om man bruker ekspanderende eller ikke?

det var det jeg å egentlig var ute etter, å når det går ann å beholde kjøtte på ei rype, å kan brukes på rådyr,

så burde jo 223 være det? for kråke er vell ikke så nøye om det ikke er noe kjøtt igjen:P

Lenke til kommentar

det var det jeg å egentlig var ute etter, å når det går ann å beholde kjøtte på ei rype, å kan brukes på rådyr,

så burde jo 223 være det? for kråke er vell ikke så nøye om det ikke er noe kjøtt igjen:P

223 er et genialt kaliber til alt fra kråke til rådyr :) Har en billig baikal til 1990,- selv og den funker meget bra etter litt jobb med den:)

Lenke til kommentar

Går det an å skyte inn med en ammunisjon slik at man kan jakte både med ekspanderende og med helmantel uten å måtte skyte inn hundrevis av skudd før man går på jakt?

Hvordan er forresten størrelsen på .223 i forhold til .22?

Lenke til kommentar

.223 er et fint kaliber, men dette gir høy hastighet og kan fort ødelegge litt kjøtt. Passer svært bra om man lader selv.

De typene ferdigammunisjon jeg har prøvd/bruker samler innenfor 10'eren på 100m skiva uten at man trenger å stille på siktet.

Dette er blyspiss og helmantel. Lader man .223'en med V-max sprenger man kråka i fillebiter, bruker man helmantel er den snill på rype/due/orrfugl.

.22lr bruker omtrent samme kulediameter, men har en mye lavere hastighet grunnet mindre hylsevolum=mindre krutt.

Lenke til kommentar

Hvor langt tror du .223 går med vanlig helmantel uten at man må sikte over målet?

Så man ødelegger ikke kjøttet hvis man skyter med helmantel? Hmm...

Forresten, går det an å skyte inn rifla slik at man kan jakte både med hel og halv-mantel?

Lenke til kommentar
Hvor langt tror du .223 går med vanlig helmantel uten at man må sikte over målet?

Så man ødelegger ikke kjøttet hvis man skyter med helmantel? Hmm...

Forresten, går det an å skyte inn rifla slik at man kan jakte både med hel og halv-mantel?

På jakt skyter jeg aldri på avstander over 300m. .223 er et veldig flattskytende kaliber og faller kanskje rundt 6 cm fra 100 til 200m. Så det er ikke noe særlig fall.

Det kommer veldig an på kula når det kommer til kjøttødeleggelse. Du må prøve deg litt frem her, finne ut hva som går bra i børsa di.

Skyter du deg inn med hel eller halvmantel, vil den som regel skyte likt med andre typer ammunisjon så lenge den har samme kulevekt.

Dette burde du prøve på banen før jakta, men min halvmantel og helmantel går prikk likt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...