olek101 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Hei, jeg er 14år og begynner og fundere på hva jeg egentlig vil bli. Så har jeg noen spørsmål jeg tenkte noen av dere kan ha svar på? Jeg tror jeg skal gå allmen (eller ”studiespesialisering”). Men hvilke utdaning skal jeg ta etter det igjen? - Jeg synes kripos etterforsker høres ut som et interessant yrke og noe jeg virkelig vil like, Hvor kan man tjene på dette yrke? Hvordan må man gå fram for og bli kripos etterforsker? Karakterer? - Neste jeg tenker på er å gå inn i militære. Da tenkte jeg som "spesialstyrke", Jeg vet dette høres veldig guttedrøm ut men det er noe jeg gjerne vil og tenker på og bli. Jeg har samme spørsmål som ovenfor om dette yrke. (Kripos) Eventuelt andre jobber innenfor militære i samme sjanger eller? Vet denne hører til i Forsvaret men jeg spør heller i samme post hær. - Ellers har jeg tenkt litt på ingeniør utdanning. Jeg har ganske gode karakterer jeg går i niende nå så har har fortsatt god tid å velge yrke, samt det ville styrke arbeidsmoralen min hvis jeg hadde noe og jobbe mot vis jeg trenger og forbedre karakteren min. Ellers har dere noen ting dere kan anbefale å bli? Jeg vil ha en jobb med og lønn 450.000kr og opp. Jeg har også tenkt på forsker utdanning innen klimaforskning eller lignende kan dette være lurt? Håper på svar. Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Kan ikke uttale meg så mye om de andre utdanningene, men når det gjelder en stilling i forsvaret er ikke det noe du trenger å tenke så mye på ennå. Bare du holder deg i god form vil du få nok av informasjon, tilbud og valgmuligheter på sesjon eller etter førstegangstjenesten. Lenke til kommentar
jafra Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Hei, jeg er 14år og begynner og fundere på hva jeg egentlig vil bli. Så har jeg noen spørsmål jeg tenkte noen av dere kan ha svar på? Jeg tror jeg skal gå allmen (eller ”studiespesialisering”).Men hvilke utdaning skal jeg ta etter det igjen? - Jeg synes kripos etterforsker høres ut som et interessant yrke og noe jeg virkelig vil like, Hvor kan man tjene på dette yrke? Hvordan må man gå fram for og bli kripos etterforsker? Karakterer? - Neste jeg tenker på er å gå inn i militære. Da tenkte jeg som "spesialstyrke", Jeg vet dette høres veldig guttedrøm ut men det er noe jeg gjerne vil og tenker på og bli. Jeg har samme spørsmål som ovenfor om dette yrke. (Kripos) Eventuelt andre jobber innenfor militære i samme sjanger eller? Vet denne hører til i Forsvaret men jeg spør heller i samme post hær. - Ellers har jeg tenkt litt på ingeniør utdanning. Jeg har ganske gode karakterer jeg går i niende nå så har har fortsatt god tid å velge yrke, samt det ville styrke arbeidsmoralen min hvis jeg hadde noe og jobbe mot vis jeg trenger og forbedre karakteren min. Ellers har dere noen ting dere kan anbefale å bli? Jeg vil ha en jobb med og lønn 450.000kr og opp. Jeg har også tenkt på forsker utdanning innen klimaforskning eller lignende kan dette være lurt? Håper på svar. Takk på forhånd. Jeg synes det er fint at du tenker på dette allerede nå, og det er ingenting i veien med å ha drømmer. Ikke tenk på å skamme deg over det! Du har god tid, som du sier selv, og jeg synes du gjør lurt i å ta studiespesialisering i første omgang. Deretter kan du jo se? Jeg tror de fleste innenfor Kripos har studert juss eller gått politihøyskolen og deretter videreutdannet seg, gjerne innenfor den samme politihøyskolen i form av kurs o.l. Ingeniører finnes det mange forskjellige typer av, der er det nok såkalte realfag som teller, det vil si matematikk og fysikk osv. Penger er viktig, men du er vel enig i at det er andre ting som også er det? Jeg er så gammel at jeg tenker på kjærlighet og vennskap og slikt, jeg. He he. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå