Gå til innhold

Spørsmål ang. DDR2 støtte på MSI Hovekort

mghogli

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp bestillt helt ny PC, og har begynt å fått delene.

Det eneste jeg stusser litt på, er om jeg har valgt en dum type RAM for hovedkortet jeg valgte.

Dette er RAM-brikkene jeg har valgt (DDR2 1066Mhz), og dette er hovedkortet. Spørsmålet mitt er da; burde jeg gå for DDR3 i stedet? For på MSI sine websider står det at hastigheten på DDR2 er på bare 667/800 Mhz, mens på DDR3 er den 800/1066/1333/1600.

Jeg vet nok litt for lite om ting som dette, så om noen kunne hjulpet meg med et svar hadde jeg blitt meget takknemlig!

Edit: Om det har noe å si, så er dette hele PC'en (minus disker og optisk drev)

- Morten

Endret av mghogli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke særlig mye om temaet selv heller, men har nylig oppgradert min egen bærebare datamaskin, så jeg har prøvd å skaffe meg litt forståelse for temaet. Hastighetsforskjellene vil spille en minimal rolle i faktisk ytelse og prestasjon. Slik jeg har forstått det er det i hovedsak under såkalte syntetiske stresstester at en forskjell vil være merkbar. Et annet moment som også må taes i betraktning er brikkens CL.

For å finne ut hvor lang tid, målt i sekunder, en ram brikke bruker på å utføre ett klokkeslag dividerer vi 1 med brikkens hastighet. F.eks. 1/667, hvis prikken har en klokkehastighet på 667 Hz. Siden CL tallet forteller oss hvor mange klokkeslag brikken trenger for å respondere betyr det at en brikke med høy klokkefrekvens men lang responstid vil bruke lengre tid på å sette i gang en opperasjon en brikke med lavere frekvens og kortere responstid.

Hvilken ram som er best for deg blir da avhenig av om rammen din kommer til å jobbe med mange små datasekvenser, eller få store.

Kjør alltid brikkene i dual-chanal, det vinner du en del på. Mye ram vil alltid være en fordel.

Til slutt vil jeg bare legge til at dette er kunnskaper jeg har tilegnet meg de siste tre dagene, og at jeg på ingen måte er noen ekspert innenfor dette feltet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...