Gå til innhold

Hva gjør du vis du ser en som sover ute?

Inkystinky

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
spør om det går bra med han for helvete

maken til kalde drittsekker som bor her i landet.... du trenger jo ikke invitere han hjem og gifte deg med han, men sjekk i hvertfall vitale funksjoner, og vurder om han trenger ambulanse eller ikke.... og dette er ikke annerledes i oslo-området fordi det er så mange der, men bare enda mer nødvendig... :thumbdown: ring blåkors ellernoe, bruk kreativiteten... jeg hater folk som bare går forbi, og tenker "dette er ikke mitt problem", jo tenk det er det, vi bor alle i norge og det er din og deres feil at dette skjer med noen... har lyst å slå noen av disse jævla folka bevistløs selv og la dem ligge ett par dager i rennesteinen, for å la dem se om de liker det...

Hammer_sickle_clean.png

Hvorfor er det min feil at en aller annen alkis drikker seg snytings og sovner på en benk? Det er jo kun hans egen feil ...

Lenke til kommentar

det eneste som er sikkert er at dem er drittlei av å bli vekt!

Synes alkiser/wotnot burde få flytte inn i abandoned houses, så slepper dem å ligge i gata. Men igjen er kanskje ikke dette lurt pga andre ting... I dunno.

Jeg lurer på om det er mulig å gå fra å ha ikke en dritt annet enn dem møkkete klærne man står i, til en dritjobb og hybel, tv dusj, mat (aka et liv). Er det mulig å gå en plass og bli satt på en hybel og i en eller annen jobb? Er jo ganske greit å starte derfra... Men vanskelig å gå fra null til litt i begynnelsen liksom.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det er bare å klippe seg å få seg en jobb ... Alle som vil, klarer å få seg en jobb og tak over hodet.

Bull.

Har ikke noen tall på det, men tipper de fleste har tak over hodet. De som ikke har det, kan vel egentlig bare takke seg selv for situasjonen de er i.

Er vel som folk flest her, dersom det er kaldt og det ser ut som om personen ikke vil klare natten igjennom ville jeg nok ringt politiet. Er personen på min alder (19 eller yngre) ville jeg kanskje forsøkt å fått personen hjem, sommer eller vinter. Uteliggere med sovepose og allting synes jeg bare synd på og går videre.

Lenke til kommentar
Jeg har et par ganger sett folk som sover ute (når det er kaldt; som regel ungdommer/uteliggere), og har hatt lyst å hjelpe. Men jeg er for redd til å vekke dem, kanskje de er helt dridas ennå?

Hva ville dere gjort?

hadde prøvd å vekt vedkommende å spurt hvor den bodde, og deretter ringt til taxi. men om en ikke tør, så går det jo ann å ringe noen andre som kanskje kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Det er bare å klippe seg å få seg en jobb ... Alle som vil, klarer å få seg en jobb og tak over hodet.

"I reject your reality and substitutes it with my own", er nok ikke noe gyldig argument her.

Har ikke noen tall på det, men tipper de fleste har tak over hodet. De som ikke har det, kan vel egentlig bare takke seg selv for situasjonen de er i.

De fleste har tak over hodet ja. Du er nok et lettere retardert menneske om du tror noe annet, men jeg velger å tro at det var formuleringen din som ikke var helt oppegående, og ikke skribenten. "takke seg selv", er en ganske irriterende strofe. Mener du virkelig det? Livet er ikke noen dans på roser for alle. I hvert fall ikke om du er alkis, narkoman eller sliter med sterke psykiske sykdommer. Gjerne alt sammen kombinert.

Lenke til kommentar

Hva gjør jeg vis du ser en som sover ute?

Absolutt ingen ting. Personlig mener jeg at det er din egen skyld hvis du har dopa deg ned, drukket deg full, eller hva du nå enn har gjort for å ødelegge livet ditt på den måten. Da er det ikke mitt annsvar å fikse opp i det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+981287349

Meg og et par kompiser traff en gang en uteligger i Oslo som vi syntest så synd på. Dette var i fylla vel og merke så antagelig ikke noe vi ville gjort til vanlig. Vi kjøpte en grandis, tok han med hjem og lot han få seg en dusj og en pizza.

Han var supertakknemlig og endte opp med å sitte å se resten av en hel sesong med Sopranos med oss faktisk.

Jeg hadde nok aldri gjort det i edruelig tilstand, men er glad jeg gjorde det :)

Viste seg at fyren var snill som et lam, og vi er da på hils hver gang jeg går langs Karl johan nå.

Respekt til deg som gjør slikt.

Vet selv ikke hva jeg skulle gjort, har ikke opplevd det selv.

Moren til en kompis av meg mistet nesten en god venninne da hun la seg i snøen for å sove.

Syns synd på slike folk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Her jeg bor (på Smøla og i Kristiansund) er ikke sovende uteligger etc. et så hverdagslig syn, men jeg mener uansett det er feil innstilling av folk å ha "men de kan jo for det selv at de har drukket seg dritings og tatt dop). Ja så klart er det det, men det betyr ikke at de ikke er mennesker av den grunn. Jeg også kan sette meg i en bil, kjøre i 120 og kræsje, men selv om det er min egen feil, eller kanskje til og med den jævla elgen som kom i veibanen, så betyr ikke det at folk kjører forbi meg og pirker meg med en kvist av den grunn. Jeg kan dø om jeg ikke får hjelp og det samme kan et menneske som sovner ute i vinternatten gjøre også. Men selv om jeg utgjør noen større fare for medmennesker ved å kjøre i alt for stor fart, i beruset tilstand, så blir jeg akkuttsendt på sykehus av folk jeg kanskje hadde kommet til å kjørt ned familien til.

Men så straks man ser en som har havnet i livets skyggeside og som ikke gjør noen andre noe som helst annet enn å besudle oss med sitt åsyn, blir vedkommende nærmest spyttet på dersom man har fått litt for mye møllers tran.

Greit nok dersom det er en sommernatt eller en hvilken som helst annen natt når det er litt varmere enn et kjøleskap, men blir det kaldt så er det en viss sjangs for at vedkommende aldri våkner igjen heller. Da bør man se på det som sin plikt å i minste fall melde det til politiet for å få personen i drukkenskapsarresten, slik at h*n i alle fall overlever den natten.

Nå er vel dette vanskeligere sagt enn gjort, men jeg hadde nok tilkalt politiet og venta til de hadde kommet.

For å ta en annen episode. Lillebror var ute på fest. Ringte pappa og spurte om han kunne komme å hente han. Pappa sto opp og kjørte dit festen var, for å så oppdage at lillebror ikke var der. Han hadde møtt på en bil og regna med at lillebror hadde kommet seg hjem med den. Når pappa kom kjørende oppover veien vår, ser han at fotsporene plutselig forsvinner og ute i grøfta, ligger lillebror og sover i snøstormen. Selv om det var hans egen feil at han hadde blitt så jævlig full, så hadde det så absolutt ikke vært til pass for han å dø ute i vinterkulden den natta og det var bare flaks at han hadde ringt pappa i forveien og ikke satsa på at han kom seg hjem selv. Hadde pappa vært som en del forumbrukere her, så hadde han gitt blaffen og dratt hjem. Skjerpings folkens. Greit nok dersom man bor i en storby hvor det finnes massevis av folk som sover ute og andre som kan ta seg av de, men prøv i alle fall å vise littegranne medmenneskelighet ;)

Det kan til og med ende dere selv, dersom dere havner på skråplanet en gang og det er så absolutt mulig.

Lenke til kommentar

Om jeg hadde sett noen som sov ute hadde jeg ringt noen som faktisk har erfaring med slik og faatt dem til aa komme og vurdere saken. Er naa mange hjelpeorganisasjoner i det langstrakte land som driver med slikt. Kunne jo ringt til politiet om jeg ikke visste om noen slike organisasjoner i næromraadet (ogsa lettere aa finne politiets nummer (ikke nödnummer med andre ord)) og la dem hjelpe ogsaa, bedre aa sove i ei celle enn ute i kulda.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Tatt puls. :dontgetit: .

Neida, men makan til mangel på medmenneskelighet har jeg aldri sett! Klart man hjelper en person, sjekker i hvertfall om vedkommende trenger hjelp.

Picture this:

Du er på kostymefest, og har kledd deg som en uteligger. (Har selv prøvd, så ikke kommentèr med at det ikke hender). Kan selvfølgelig være noe annet du har kledd deg ut som, med slitte klær. Du er på vei hjem, og det er kaldt og glatt ute. Du faller og bryter en fot. Melodramatic, yesplease. Du sleper deg frem, men på grunn av kulden og smerten i foten, besvimer du. Kanskje har du i tillegg drukket mye, så du lukter alkohol. Ville du ikke vært glad for hjelp?

En person som går forbi, vil da se en uteligger som stinker alkohol i en veigrøft, og ifølge mange her på tråden ville de bare gått forbi. :dontgetit:

Dessuten fortjener også en uteligger en sjanse til å overleve, selv om det er selvforskyldt. Hvem er vi til å dømme? Vet vi grunnen til at vedkommende bor ute? I alle fall i disse dager med finanskrisen og alt, tenk dere for guds skyld om før dere avskriver en person som et håpløst tilfelle!

Endret av malnor
Lenke til kommentar
Hvorfor er det min feil at en aller annen alkis drikker seg snytings og sovner på en benk? Det er jo kun hans egen feil ...
Er det min feil at folk kjører uforsiktig påå veien og krasjer, skal jeg bare kjøre forbi en vraket bil i veikanten og ikke bry meg, det er jo ikke mitt problem.

Og de fattige i afrika, hvorfor skal jeg bry meg, det er dems problem, jeg har så mye mat jeg orker å spise en enda en god del mer.

Nei, sove i minusgrader kan nok medføre død i verstefall.

Hva jeg hadde gjort er jeg vel usikker på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...