Gå til innhold

Hva gjør du vis du ser en som sover ute?

Inkystinky

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ville prøvd å ikke stirre, og gått forbi. Hva i all verden skulle jeg gjort? Invitert ham/henne hjem til meg?

Det er nok det lureste man kan gjøre, om man ikke vet hvem vedkommende er.

Bare lat som ingen ting, og gå videre.

Lenke til kommentar

Her hvor jeg bor er det (som jeg vet) ingen uteliggere. Dersom jeg natt til søndag finner en person liggende på gaten så er det mest sannsynlig en overstadig beruset person som ikke har klart å komme seg hjem. Da må jeg isåfall se an personen. Er det en ung gutt eller jente så ville jeg prøvd å få kontakt med vedkommende. Hvis jeg ikke får kontakt ringer jeg til politiet, som må ta ansvar for å få vedkommende trygt hjem (eller ei natt på politistasjonen) .

Jeg vil heller at personen skal sove på politistasjonen, enn ute i vinterkulda iallefall- så slipper jeg å ha liv på samvittigheten dersom det ender dårlig

Lenke til kommentar

De få gangene jeg har opplevd dette, har det vært personer som har tatt seg en lur i buskene på vei hjem fra byen. De har som regel kommet seg på beina og sjangla videre før jeg bestemte meg for om jeg skulle ringe 112 eller 113, enten mens jeg har stått avstand og observert dem, eller etter at jeg har snakket til dem og spurt om de har det bra.

Folk som er så fulle at de sover i grøfta er sjelden farlige. De løper ikke fort, de slår ikke hardt, de er ikke særlig treffsikre om de slår. Og man behøver heller ikke gå så nærme at man er i noen fare for å snakke til dem og se om de reagerer. Først når man mener det er nødvendig å sjekke åndedrett og puls er det nødvendig å gå så nær. Men føler man seg veldig usikker på situasjonen, ring politiet, og la dem sjekke personen, og kjøre ham (eller henne) hjem eller til fyllearresten. La aldri noen ligge ute og fryse ihjel.

Lenke til kommentar
Er det en ung gutt eller jente så ville jeg prøvd å få kontakt med vedkommende.

Hva om det er en gammel mann i 50-årene som tilfeldigvis har syfilis?

Hvis det er en av byens sosialklienter (tunge rusmisbrukere) så skal jeg være så ærlig å si at jeg ikke TØR å nærme meg de. Nå er det mest unge gutter som ikke kan å drikke som sovner ute (drikker for mye og sovner på vei hjem) . Og ellers så er det tunge rusmisbrukere og uteliggere. Sjangsen for at en "normal" voksen mann sovner på vei hjem fra fylla regner jeg som rimelig liten.

Og syfilis ja.. hvordan ser man det?

Lenke til kommentar

Jeg ville sannsynligvis latt de ligge der. Kanskje sett ann situasjonen om det er en ungdom, som mange sier.

Men jeg ser på temaet som problematisk, siden det er ikke dønn sikkert at det er trygt å nærme seg personen. Jeg har selv sovet på Oslo S (etter jobb og neste tog var laaaaangt unna), og det er ingen behagelig opplevelse, men jeg ble spurt av flere om det gikk bra. Noe det så absolutt gjorde. Og for å gjøre det mentale bildet ditt bedre: jeg sov i dress.

Jeg har forøvrig hjulpet noen hjem som har vært skikkelig, skikkelig bedugget, det er heller ingen koselig sak å ha med å gjøre. Etter å mye sus og dus fikk jeg hun på bussen, deretter siste stopp og gå hjem til henne med henne på ryggen. Hun kvikna heldigvis litt til, så jeg fikk henne hjem og fortalt henne at jeg hadde tatt vare på henne.

Etter dette er jeg litt kynisk mot sånne personer, de må lære seg å drikke skikkelig eller lære seg i å la være.

Lenke til kommentar

kommer veldig ann på situasjonen. om det er sommer og grei tempratur, er det vel ikke så nøye, ingen videre livsfare å sove ute, om vinteren derimot er saken en litt annen...

beste er nok som oftest å ringe politiet

kommer veldig ann på situasjonen. om det er sommer og grei tempratur, er det vel ikke så nøye, ingen videre livsfare å sove ute, om vinteren derimot er saken en litt annen...

beste er nok som oftest å ringe politiet

Lenke til kommentar
Etter straffeloven § 387 kan den som unnlater å hjelpe person i livsfare straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år.

Det jeg bruker å gjøre er å ta en telefon til politiet - 112- og sier ifra. Så tar de seg av det.

Det finnes jo folk som bor på gata. Er ikke akkurat noe å ringe politiet for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...