Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elever og og deres leksevaner?

Anbefalte innlegg

Hei jeg skal da skrive en liten artikkel i en oppgave rundt elever og deres forhold til lekser, TV, musikk, snakker i telefonen og chatter på internett samtidelig. Dette er da en skoleoppgave til Media & kommunikasjon Vg1.

Jeg forventer da ikke at alle faktisk gjør alle de tingene samtidelig, men at de gjør lekser og en annen ting.

Det jeg lurte på er om elever faktisk får full utnyttelse av leksene ved å gjøre disse tingene samtidelig som leksene. Får vi virkelig nytten som ønskes? Grunnen til at jeg spør her er at jeg har lagt merke til at det er en god del skole elever i alle aldre her, å er derfor en perfekt kilde til å svare på dette som er selv førstehånds kilder. Jeg tar gjerne i mot svar fra foreldre og andre innen for nær krets også. Så vær fri til å svare her.

Mvh. Thomas Jensen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei jeg skal da skrive en liten artikkel i en oppgave rundt elever og deres forhold til lekser, TV, musikk, snakker i telefonen og chatter på internett samtidelig. Dette er da en skoleoppgave til Media & kommunikasjon Vg1.

Jeg forventer da ikke at alle faktisk gjør alle de tingene samtidelig, men at de gjør lekser og en annen ting.

Det jeg lurte på er om elever faktisk får full utnyttelse av leksene ved å gjøre disse tingene samtidelig som leksene. Får vi virkelig nytten som ønskes? Grunnen til at jeg spør her er at jeg har lagt merke til at det er en god del skole elever i alle aldre her, å er derfor en perfekt kilde til å svare på dette som er selv førstehånds kilder. Jeg tar gjerne i mot svar fra foreldre og andre innen for nær krets også. Så vær fri til å svare her.

Mvh. Thomas Jensen

Om man faktisk får full utnyttelse/effektivitet avhenger nok fra individ til individ. En strukturert elev med stor konsentrasjonsevne vil nok mestre det å gjøre lekser samtidig som han/hun for eksempel chatter med andre.

Selv merker jeg at dersom jeg skal få gjort noe på best mulig vis, må jeg legge alt annet til side og konsentrere meg om leksene. Går helt fint å betjene winampen samtidig, men ikke noe annet. :)

Lenke til kommentar

Så selv om du vet at du ikke lærer så bra som du ville gjort ved å holde deg til musikk og lekser f.eks. Så fortsetter du med å gjøre alt det andre?

Kunne du begrunnet hvorfor annet enn at leksene hadde blitt veldig kjedelig? Eller det den eneste grunnen?

Lenke til kommentar

Så dette er ikke å anbefalle. Så du gjør det helst ikke. Men jeg bare lurer på om du kunne gjort et lite ekspriment for meg, Kunne du tatt en tilfeldelig tekst fra boka også lest den med musikken på, også tatt en annen tekst men uten musikk, også enda en tekst med Tv'n på.

Hvis du da kunne gjengitt disse tekstene til en annen person som skulle bedømme hva du kunne best. Det hadde vært litt intresant å se resultatene av disse tre leksevanene.

Lenke til kommentar

Heisann.

Kan svare her selv da jeg synes jeg er litt for gammel til å få mine foreldre til å svar for meg ;)

Jeg prøver å gjøre leksene mine uten noe form for forstyrrelser i område. Når jeg studerer så har jeg kanskje en litt for stor vane til å legge merke til andre ting, noe som kan føre til at jeg må lukke vinduet også i visse tilfeller. Skulle jeg sett på TV hadde jeg mest sannsynlig ikke fått med meg noe som helst av stoffet jeg studerer (Har ingen lekser som krever store mengder lesing, kun regning på elektro, fysikk og matte). Jeg kan i nødens tilfelle høre på litt bakgrunnsmusikk men det vil føre til at jeg tar meg litt gode pauser av og til for å høre på teksten (men da er spørsmålet igjen. Er det smart med disse pausene slik at man får et pusterom ?)

Dette var hvertfall mine tanker rundt temaet. Håper det var til hjelp

Lenke til kommentar

Så for deg så var det stille som var det beste for å lære.

Slik jeg ser det nå virker det som om at noen lærer bedre av å ha det stille, og andre med musikk. Så det virker som om at forskjellen mellom musikk og stillhet ikke har en så stor innvirkning på hvor mye du lærer, men det bestemmes av hvordan du som person liker å ha det under lekse arbeidet.

Lenke til kommentar
Så for deg så var det stille som var det beste for å lære.

Slik jeg ser det nå virker det som om at noen lærer bedre av å ha det stille, og andre med musikk. Så det virker som om at forskjellen mellom musikk og stillhet ikke har en så stor innvirkning på hvor mye du lærer, men det bestemmes av hvordan du som person liker å ha det under lekse arbeidet.

God oppsummering, men jeg tror det at man liker helst å høre på musikk er tilvendt. Tror ikke man lærer bedre av musikk i utgangspunktet.

Endret av Jethrotulling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...