Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemmenettverk, nå finner jeg snart en større hammer....

Anbefalte innlegg

Har satt opp følgende:

3xPC med Win Xp Pro, 1 NIC pr PC, koblet til en Switch, koblet mot

PC med innstallert IPcop (begge kort detektert, Rød+Grønn konfigurasjon, DHCP), koblet mot kabelmodem.

Problem: får ikke kontakt med Ipcop fra noen av klientene. Forsøkt bytte av kabler, plassering av disse og lest mye på nettet uten endring. Gode råd ønskes!!

Har også forsøkt oppsett av ICS med to nettverkskort i en PC med XP, deretter Switch for fordeling til de to siste. Brukt innstallasjonsveiviseren for ICS. Internett nås kun fra maskinen med 2 NIC, de andre har ikke kontakt med denne maskinen eller internett. Ingen deling av skriver eller filer er tilgjengelig.

Hvordan kan dette løses? Anbefaler dere at jeg heller går til anskaffelse av en Ruter eller skal jeg bare gi opp grunnet min tydelig manglende kunnskap om hvordan dette fungerer???

Håper på råd og veilledning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har ikke vært borti IPCop før, men etter det jeg har skjønt er dette en Linix-basert firewall..

En ting som slår meg er: hvordan får klientene IP-adresser?

Hvis du Start->Run(Kjør)->cmd->ipconfig /all

på klientene, hva står det der?

Og, hvis du bruker statisk IP: er de satt opp i samme subnett so IPCop-maskinen?

Lenke til kommentar

Iht manualen mener jeg å huske at innstillingene som sådann ikke skulle endres, og at det bare skulle være innstillt for DHCP. Videre konfigurering skulle skje via et webgrensesnitt mot Ipcop. Hvis så er tilfelle skulle jeg vel kunne pinge den adressen som er satt for den grønne (hjemmenettverket) NIC'en i Ipcop - 192.168.168.2 fra klientene. DHCP er satt opp som valg for tildeling av adresser til hjemmenettverket.

Lenke til kommentar

Hvis du med default gateway mener 192.168.168.1 som er adressen til det "grønne" nettberkskortet, så får jeg ingen reply i det hele tatt fra noen av klientene. Mht om jeg ser om DHSP tildeles, så er jeg ærlig talt ikke sikker. Vet i allefall at det er avkrysset for det som default i XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...