sparks Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Hei på dere! Har fått et prosjekt på min skole hvor jeg og min gruppe har fått utlevert en Arduino Diecimila, og skal bygge noe fiffig ved hjelp av denne. Det skal nevnes at vi har ingen elektronikkutdannelse i det hele tatt, og må lære oss det meste. Vi har 2 uker på oss. Vi har bestemt oss for å lage et spill, som bygger på ideen bak "Red light, Green light", som fungerer slik at man skal komme seg fra ett start til ende, uten å bevege seg når motstanderen (som oftest en person som står i enden). Motstanderen skal stå med ryggen til, og telle til 3 og så snu seg. Den som beveger seg da, må da begynne fra start igjen. Vi skal gjøre akkurat dette, men med en infrarød detektor istede for en "motstander". Når musikken stopper, og datamaskinen har telt til 3 gjøres en infrarød detektor aktiv, og om den merker noe bevegelse skal en alarm ule. Problemet litt i midertidlig i elektronikken og byggingen av dette. Vi har fått utlevert 2 breadboards og har vært i kontakt med den lokale videregående skolen som har en elektrolinje, og vi har fått vite at vi skal få tak i en PIR. En infrarød passiv detektor som brukes i mange innbruddsalarmsystemer. Det vi lurer veldig på er hvordan dette skal kobles sammen, med både start og stopp-knapp – og hvordan vi kan få denne PIRen til å samarbeide med vår Arduino Diecimila. Si ifra om det er noen vital informasjon jeg har glemt å nevne! All hjelp mottas med enorm takk! Endret 7. oktober 2008 av sparks Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) I fare for å løse hele oppgaven for dere på 10 minutter, men: start med å finne en PIR og noen knapper som dere kan bruke: se på www.elfa.se no.farnell.com eller liknende sider. finn ut hvilket signal PIRen gir ut. Dette bør være et signal, digitalt eller analog, som passer med spesifikasjonenen til pinnene på AVR kretsen dere har der. LAST NED data bladet til kretsen, www.atmel.com eller www.avrfreaks.net Finn ut om dere vil bruke "Arduino programming language" eller vanlig C fra bunnen av (trur Arduino programming language er C også, men med den del ekstra funksjoner ferdig...) Koble ting sammen ved hjelp av de ledige pinnene, skriv programet, programmer kretsen... dere kommer sikkert til å bruke en del tid på å lære C, så ikke vent med det Spør gjerne mer spesifikt når dere får problemer, 2uker er ganske lite, så det kan hende dere må starte å programmere for dere har delene også... Endret 7. oktober 2008 av Dr_VingTor Lenke til kommentar
sparks Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Takk for svar! Vi har allerede en som er i gang med å lære seg C, og har programmert en god del andre språk før – så tror det skal gå fint. Hva er en AVR? Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 på Arduino kortet står det en krets (IC) produsert av Atmel, ATMega8 eller ATMega168. Det er en AVR mikrokontroller og det er den som i all hovedsak skal utføre alt sammen. Trenger ikke kunne mye C for å lage det dere trenger. Trenger heller ikke kunne mye om AVRen, så lenge dere klarer å lese og skrive fra/til pinnene har dere det minimum dere trenger (å starte med å få til det kan være smart), men å bruke hardware interrupt og timere er mer elegant, men blir kanskje litt mye å lære på så kort tid når en ikke har gjort noe slikt før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå