allyse Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Hvor mange av dere har noen gang blitt pålagt å vise orginalvitnemålene for jobb. Tenkte å ta kopier når jeg skal nordover, og bare ta med meg kopiene. Er det sjangs for de vil ha orginalen eller skulle det holde med kopier? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Aldri bitt spurt om orginal. Orginalen er jo et verdipapir, så hvis de ikke godtar kopien kan du jo bare komme med en hvit løgn om at "jo, jøss, dere kan sikkert få se orginalen, men den ligger i bankboksen til mamma og pappa, så da må jeg få en av de til å hente den ut og sende den rekomandert". Vil tro at det høres ut som mer stress enn de fleste vil pålegge deg Ellers kan jeg si at generelt til søknad har jeg aldri brukt vitnemål fra videregående. Har bare skrevet CV med all utdanning og tidligere deltidsjobber, og lagt ved kopi av attester, og så sendt kopi av siste gjeldende karakterutskrift fra høyskolen, hvis de har ytret ønske om det. Men det kommer ann på hva slags jobb du søker. Uten høyere utdannelse blir vel kopi av vitnemål fra videregående det samme som kopi av karakterutskift, men har du noen attester fra deltidsjobber, er de ofte verdt mer en karakterene dine. Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Så lenge du tar kopi hos et autorisert "kopisted" - rett kopi - så er kopien like god som originalen. Det koster en 10-15 kr å ta en kopi, sånn jevnt over. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 28. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2003 Så lenge du tar kopi hos et autorisert "kopisted" - rett kopi - så er kopien like god som originalen. Det koster en 10-15 kr å ta en kopi, sånn jevnt over. autorisert kopisted? hvordan skal de finne ut hvor kopien er tatt hen? Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 orntlige kopier er stemplet osv Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Vet ikke hvordan systemet fungerer, det er bare et stempel og en underskrift. Mest sannsynlig har de muligheten til å ta rett kopi på skolen din, hvis ikke vet de hvor det er. Piece of cake. Men det er mye billligere å kopiere på skolen, da. (Mye? Nåja, 10 kr?) Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Tror ikke det var hvordan han skulle ta en kopi var det allyse lurte på..... eller? Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Tror ikke det var hvordan han skulle ta en kopi var det allyse lurte på..... eller? Unnskyld, ble visst overhjelpsom. Lenke til kommentar
akzj0n Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Ikke orginaler her i gården heller.. Lenke til kommentar
morten2101 Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Hmm...for meg ser det ut som om det er noen som vil ta en kopi av vitnemål, for så å "redigere" litt på kopien. Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Ble spurt om originalt vitnemål på befalsskolen... Men det viste seg senere at det var flere som bare hadde kopier, og det funka fint... Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Attesterte kopier er nødvendig, spesielt når du søker jobb i stat/kommune. Alle offentlige tjenestemenn kan attestere kopier. Før var dette enkelt gjort på postkontoret, men det er som kjent ikke offentlig lenger. Nå må du på arbeidskontoret eller politiet for å få gjort det. Kjenner du noen andre offentlige tjenestemenn, kan de sikkert gjøre det også. Lenke til kommentar
molly Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Attesterte kopier er nødvendig, spesielt når du søker jobb i stat/kommune. Alle offentlige tjenestemenn kan attestere kopier. Før var dette enkelt gjort på postkontoret, men det er som kjent ikke offentlig lenger. Nå må du på arbeidskontoret eller politiet for å få gjort det. Kjenner du noen andre offentlige tjenestemenn, kan de sikkert gjøre det også. Trodde da virkelig at det holdt om kopien var stemplet og underskrevet!? Mine var da iallfall det når jeg søkte skole, og da vil de vel gjerne ha noe som er "så godt som orginalen" Tror ikke man absolutt _må_ på politistasjonen eller noe sånt... molly Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå