Gå til innhold

Nytt speilrefleks kamera for natur fotografering.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ingen tidligere erfaringer med speilrefleks kameraer, men jeg skal altså kjøpe meg ett! Bruksområdet mitt blir vel naturfotografering. Det skal være med i tursekken, og på jakt osv. Derfor setter jeg litt krav til at det skal være litt robust når det kommer til fukt og støv osv (gode deksler mot dette feks).

Kameraet bør jo også være et godt kamera rent teknisk, god fargegjenngivelse er vel det viktigste for meg. Mitt budsjett ligger på rundt 5000,- kroner. Jeg kan muligens strekke meg litt vist jeg føler at det er verdt det.

Håper dette gir et grunnlag for å gi meg anbefalinger! Og takk for dem!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det du vil ha har Pentax - som selger værtette, solide kameraer. Sannsynligvis Pentax K200D, som koster akkurat 5000 kroner med kit-objektiv.

Pentax K10D er litt eldre men enda litt tøffere og har flere muligheter. Den finner du i kit til 7500 kroner.

Dette forslaget støttes,siden jeg selv har gått en del på jakt så vet jeg hvor skiftende vær en blir utsatt for og at dette medfører store fuktproblemer,dermed bør en definitivt velge et kamera med god værtetting .

Lenke til kommentar
Det du vil ha har Pentax - som selger værtette, solide kameraer. Sannsynligvis Pentax K200D, som koster akkurat 5000 kroner med kit-objektiv.

Pentax K10D er litt eldre men enda litt tøffere og har flere muligheter. Den finner du i kit til 7500 kroner.

Som Pentax-bruker og -eier kan jeg bare si meg helt enig. Pentax har alt du trenger. Mitt K10D (10 Mp) tåler en støyt og kan brukes i all slags vær.

Pentax kritiseres spesielt for to ting:

1) langsom (men nøyaktig) autofokus

2) kun 3 fps

men det har ingen større betydning ved landskaps- eller naturfotografering. Og bildestabiliseringen i huset sørger for at alle gamle og nye objektiver med ett er stabilisert.

Etterfølgeren K20D (14,6 Mp) skal ha en enda bedre sensor, men K10D, hvis du kan finne et, er nok det beste kjøpet akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...