Gå til innhold

Statsbudsjett og toll

Anbefalte innlegg

Jeg har lett etter informasjon om evt. endringer på den urgamle 200 kr. regelen uten å finne noe, så jeg antar de ikke har gjort noe med den. Noen som kan bekrefte dette?

Jeg må si at jeg synest det er så dårlig at ikke denne har blitt justert for evigheter siden, at jeg nesten bare på bakgrunn av dette boikotter samtlige regjeringspartier som har sittet ved makten de siste 15 årene. Hei FRP, her har dere en sak å vinne meg på! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg må si at jeg synest det er så dårlig at ikke denne har blitt justert for evigheter siden, at jeg nesten bare på bakgrunn av dette boikotter samtlige regjeringspartier som har sittet ved makten de siste 15 årene. Hei FRP, her har dere en sak å vinne meg på! :thumbup:

Dersom du stemmer FRP på grunnlag av å slippe moms på importerte varer så burde du virkelig ikke ha stemmerett!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Dersom du stemmer FRP på grunnlag av å slippe moms på importerte varer så burde du virkelig ikke ha stemmerett!

uansett hvem man stemmer på så kommer de til å drite på draget og få meg til å angre før eller senere, om jeg får høyere momsgrense ut av det så er det da ikke helt forgjeves :p

Lenke til kommentar

Og hvorfor ikke det? Alle partier kommer med valgløfter, og alle som stemmer på dem gjør det på bakgrunn av at partiene har kommet med løfter som stemmer overens med ønskene til den enkelte person. Hva om jeg driter i helse, miljø, veier, kollektivtrafikk, skole, etc., men BRYR meg om at satsen for å bringe varer inn i landet er latterlig lav og ser at den økes? Da stemmer jeg på det partiet som lover meg at satsen økes.

Om det er viktig for deg at alle skal springe rundt utkledd som klovner hver fredag ettermiddag, ja da stemmer du på det partiet som vil innføre en lov om det.

Jeg lurer på hva du egentlig mener må til for at jeg skal få lov å stemme? Jeg liker ikke å stemme på folk som lyver i alle fall.

Endret av Foleson
Lenke til kommentar

Syns det er ganske tullete at det skal gå an å importere varer uten å betale moms til staten. Man slipper å betale til landet man bestiller fra, så det blir et moms-"hull".

Det som virkelig er ille, er at man for varer over 200kr må betale moms på frakt, forsikring OG vare, samt at Posten tar 149kr for oppdraget.

At Posten kan ta sååå mye for bittelitt papirarbeid, DET er horribelt.

Skyt Posten, ikke staten i dette tilfellet. Å måtte betale gebyr for å betale statlige avgifter er bare galt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Og hvorfor ikke det? Alle partier kommer med valgløfter, og alle som stemmer på dem gjør det på bakgrunn av at partiene har kommet med løfter som stemmer overens med ønskene til den enkelte person. Hva om jeg driter i helse, miljø, veier, kollektivtrafikk, skole, etc., men BRYR meg om at satsen for å bringe varer inn i landet er latterlig lav og ser at den økes? Da stemmer jeg på det partiet som lover meg at satsen økes.

Om det er viktig for deg at alle skal springe rundt utkledd som klovner hver fredag ettermiddag, ja da stemmer du på det partiet som vil innføre en lov om det.

Jeg lurer på hva du egentlig mener må til for at jeg skal få lov å stemme? Jeg liker ikke å stemme på folk som lyver i alle fall.

Det du sier her er et uttrykk for et verdenssyn fullstendig uten empati og evne til å sette seg inn i andres situasjon. At en eller annen småsak er viktig for deg vil ikke si at den er viktig i en større sammenheng, og dersom du gir faen i alt og alle andre for å få igjennom ditt syn i en enkeltstående sak så er du, iallfall i mine øyne, en ekstrem egoist.

Jeg mener at en viss forståelse av at man lever i et samfunn skulle vært påkrevet for å stemme (eller, det mener jeg egentlig ikke, for allmenn stemmerett er et viktig prinsipp, men det er lov å dagdrømme ;) )

• Liker 1
Lenke til kommentar
Syns det er ganske tullete at det skal gå an å importere varer uten å betale moms til staten. Man slipper å betale til landet man bestiller fra, så det blir et moms-"hull".

Jeg vil nå tro at firmaene betaler sin moms til sine respektive stater.

Er også i den mening av vi betaler alt for mye skatt og avgifter i Norge fra før av.

Vi skatter fra all inntekt. Vi må momse for å bruke av pengene vi tjener. Vi må skatte for å spare på pengene våre. Først må man momse for å få noen til å bygge boligen for deg. Så må du etterpå skatte for å eie samme boligen osv osv. Vi betaler skatter og avgifter på alt vi holder på med her i landet.

Lenke til kommentar

Det du sier her er et uttrykk for et verdenssyn fullstendig uten empati og evne til å sette seg inn i andres situasjon. At en eller annen småsak er viktig for deg vil ikke si at den er viktig i en større sammenheng, og dersom du gir faen i alt og alle andre for å få igjennom ditt syn i en enkeltstående sak så er du, iallfall i mine øyne, en ekstrem egoist.

Jeg mener at en viss forståelse av at man lever i et samfunn skulle vært påkrevet for å stemme (eller, det mener jeg egentlig ikke, for allmenn stemmerett er et viktig prinsipp, men det er lov å dagdrømme ;) )

Er det ikke det som er demokrati da? Man skal helt stemme på de man føler gavner seg selv. Ikke hva som gavner han mannen borti gata der. Jeg ser hvertfall ikke noe galt med verdenssynet hans.

Lenke til kommentar

Det er litt synd når folk ikke gidder å prøve å lese mellom linjene..

Mitt poeng i den andre posten er at du ikke kan diktere for folk hva som er viktig for dem. At jeg nevner lover om klovner burde jo kanskje være et hint om at ikke jeg akkurat mener at tollgrensen er det viktigste her i verden.

Jeg mistenker at du er en av dem som ser rødt fordi at FRP blei nevnt.. Og hvis det kan være til trøst for deg, jeg kommer aldri til å stemme FRP... ever...

Men jeg misliker fremdeles regelen, og jeg misliker politikere som lyver. Og det skal den sittende regjeringen ha, de har vært flinke på å lyve i denne perioden.

Endret av Foleson
Lenke til kommentar

Jeg vil nå tro at firmaene betaler sin moms til sine respektive stater.

De gjør gjerne ikke det nei. Ellers vil det jo være sterkt konkurransevridene om norske butikker måtte ligget 20% under i pris for å kunne levere samme pris til forbruker, kontra utendlandske sjapper, så skjønner godt de tar inn oms på varer som er importert.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Den større sammenhgengen på den planeten her var godt fortapt for mange år siden, og stormaktene sitter og fiser borti hjørnet og går til krig mot alt som rører på seg og miljøhensyn etc kommer i andre rang. Fram til det forandrer seg gir jeg blanke faen i hvem som styrer titanic, vi vet alle at isfjellet kommer og jeg personlig vil heller sørge for å ha det kjekt i tiden fram til da.

Lenke til kommentar

Dagbladet har en sak på dette i dag hvor de viser til akkurat denne problemstillingen. Statsbudsjettet åpner ikke for en økning av denne grensen.

Hvorvidt folk bør få stemmerett eller ikke rundt dette synes jeg vi kan ta i "Politikk" avdelingen og ikke besudle hardwareavdelingen med slik synsing.

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar
Hvorvidt folk bør få stemmerett eller ikke rundt dette synes jeg vi kan ta i "Politikk" avdelingen og ikke besudle hardwareavdelingen med slik synsing.

Helt enig. Sorry at jeg dro det opp. Ble bare litt provosert. Men feil forum, ser lett den.

Ang. beløpsgrensen ser jeg absolutt poenget med å beholde den der den er (selv om den irriterer meg også!) i og med at mange norske nettbutikker (og vanlige butikker) vil kunne miste store deler av markedet sitt dersom den fjernes, fordi folk kan bestille fra lavkostland og i tillegg trekke fra mva, mens norske butikker er nødt til å betale norske lønninger og norske avgifter.

Lenke til kommentar

Det som virkelig er ille, er at man for varer over 200kr må betale moms på frakt, forsikring OG vare, samt at Posten tar 149kr for oppdraget.

At Posten kan ta sååå mye for bittelitt papirarbeid, DET er horribelt.

Skyt Posten, ikke staten i dette tilfellet. Å måtte betale gebyr for å betale statlige avgifter er bare galt

Helt enig med deg, og viser til mitt tidligere innlegg i denne tråden..

Lenke til kommentar

Helt enig. Sorry at jeg dro det opp. Ble bare litt provosert. Men feil forum, ser lett den.

Ang. beløpsgrensen ser jeg absolutt poenget med å beholde den der den er (selv om den irriterer meg også!) i og med at mange norske nettbutikker (og vanlige butikker) vil kunne miste store deler av markedet sitt dersom den fjernes, fordi folk kan bestille fra lavkostland og i tillegg trekke fra mva, mens norske butikker er nødt til å betale norske lønninger og norske avgifter.

Men du ser vel også poenget i at samtlige partier i rødgrønn regjering gikk til valg på at de skulle heve grensen til minst 1000 og så straks valget er over så dropper de dette fullstendig. Dette er svik mot velgerne og svik er mer enn nok til at jeg aldri stemmer på de samme representantene mer.

Lenke til kommentar

Men du ser vel også poenget i at samtlige partier i rødgrønn regjering gikk til valg på at de skulle heve grensen til minst 1000 og så straks valget er over så dropper de dette fullstendig. Dette er svik mot velgerne og svik er mer enn nok til at jeg aldri stemmer på de samme representantene mer.

Men neste gang lover de å øke fri-importgrensa til 2000kr, og du gjør samme feilen en gang til. Kunne ønske det var en form for avstraffing av politikere som ikke gjorde/jobbet for å gjennomføre de løfter som var gitt. Trekk i lønn f.eks. Lover de 20 ting, og får 800'000 i lønn, men klarer kun å gjennomføre 10 av dem, får de krav om å tilbakebetale 25%... Noe ala økonomisk støtte for studenter. Der får man 80'000 av Lånekassen, og 40% strykes hvis studenten gjør jobben sin og står på alle eksamener.

Da hadde kanskje politikere begynt å fortelle sannheten, istedetfor å lyve for velgerne hele tiden.

Endret av newman221
Lenke til kommentar
Men neste gang lover de å øke fri-importgrensa til 2000kr, og du gjør samme feilen en gang til. Kunne ønske det var en form for avstraffing av politikere som ikke gjorde/jobbet for å gjennomføre de løfter som var gitt. Trekk i lønn f.eks. Lover de 20 ting, og får 800'000 i lønn, men klarer kun å gjennomføre 10 av dem, får de krav om å tilbakebetale 25%... Noe ala økonomisk støtte for studenter. Der får man 80'000 av Lånekassen, og 40% strykes hvis studenten gjør jobben sin og står på alle eksamener.

Da hadde kanskje politikere begynt å fortelle sannheten, istedetfor å lyve for velgerne hele tiden.

Uforskammet nært et system jeg og noen klassekamerater kokte ihop under statsvitenskapen :p .

Hvert parti kommer med x antall valgløfter, disse må være konkrete og i høy grad målbare, og forventes å være spydspissen i partienes valgprogram.

Etter to år blir disse gjennomgått, og partiet med regjeringsmakt (forutsetter et first-past-the-post system) forventes å ha gjennomført fem av disse løftene, og igangsatt de fem øvrige. Om ikke blir regjeringen kastet til fordel for partiet med nest høyest oppslutning, som i sin tur blir målt på samme måte.

Regjeringen som blir kastet kan ikke stille som regjeringskandidater ved neste valg om de faller igjennom under vurderingen.

Dvs, gjennomfører du ikke valgløfter innen rimelig tid ødelegger du ikke bare for den umiddelbare oppslutningen, men også for partiets oppslutning ved neste valg.

Lenke til kommentar

Hehe, det igjen kan få litt skumle konsekvenser for samfunnet. Enten fører det til at a) politikere ikke lover så altfor mye og holder mest kjeft, b) de rævkjører landet økonomisk for å gjennomføre løftene sine.

Resultat A vil bli det gode resultatet, mens B ikke er spesielt heldig.

Men det hadde mest sannsynlig resusert nordmenns politiker-forakt betraktelig, og at man igjen kunne stole på dem.

Det hadde medført at man ikke kunne hatt koaliasjonsregjeringer, siden de ofte har fundamentalt forskjellige politiske mål. Og ingen partier i Norge er store nok til å få rent flertall på Stortinget, slik at Stortinget kunne da torpedert alle forslag fra sittende Regjering i håp om å komme i regjeringsposisjon selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...