Gå til innhold

Hvilken linux-distro egner seg best i jobbsammenheng?


p10

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som lærer og bruker PC daglig i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning. Er på utkikk etter en linux-distro som kan overta for Vista som er lagt inn på den nye jobbPCen min (Acer Aspire 7720).

 

Det aller viktigste for meg er at distroen fungerer på min PC og at den er så stabil at jeg kan benytte den i jobbsammenheng!

 

Jeg bruker PCen til tekstbehandling, regneark, presentasjoner på prosjektor, DVD-avspilling via prosjektor, surfing på flere ulike trådløse nettverk, og utskrifter via flere forskjellige nettverksskrivere.

 

Jeg foretrekker KDE fremfor Gnome.

 

Hvilke distroer egner seg best i jobbsammenheng, og til slikt bruk som jeg antyder her?

Er det andre som har erfaringer med linux i jobben som de vil dele?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

X.org 7.2 til 7.3 støtter eksterne skjermer veldig greit, for det meste plug & play med åpne drivere, X.org 7.4 skal på papiret være bedre, men har for det meste bare hørt om problemet med X.org 7.4 og HAL, tar vel et halvår før ting fungerer som vanlig.

 

Anbefaler lxrandr for enkel administrasjon av skjermer.

Lenke til kommentar

Enig i at openSUSE ser mye mer proft ut enn Ubuntu, og forsovidt enn mye annet også.

 

Du har jo også kommersielle utgaver av en del distroer om du ønsker support, som f.eks Novell's Suse Linux Enterprise, Mandriva Powerpack og Red Hat Enterprise Linux. Red Hat har en gratis-versjon som heter CentOS og en "testplattfrom" som heter Fedora. Novell SLED har openSUSE som også er en (slik jeg har forstått det) form for testplattform for kommende SLED utgaver. Mandriva har en pakke som heter One og er gratis, men som med de fleste gratis nedlastbare distroene får du ikke med nødvendig software for å se/høre på diverse multimedia, dette kan riktignok enkelt lastes ned.

 

PCLinuxOS er rolling release, dvs ikke stabile utgivelser, men betyr ikke at den ikke er stabil av den grunn. Det vil bety at du alltid vil være up-to-date med nyere versjoner av forskjellig software. Om du liker KDE best er PCLinuxOS 2007 en veldig brukervennlig og grei distro.

 

Mepis er osgå et greit KDE-alternativ.

 

Du kan også kjøpe support til Ubuntu (og Kubuntu vil jeg anta), men personlig synes jeg KDE-utgaven til Ubuntu har blitt skyvet et stykke til siden.

 

For mer info og linker til anmeldelser kan du ta en titt på distrowatch.com og sjekke ut hjemmesidene til distroene.

 

Du tenker på Kubuntu.

kubuntu-desktop (costum KDE) og komplett KDE-pakke er to forskjellige ting.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Bør kanskje si at jeg har testet ut en del distroer den siste tiden, uten å finne en som funker på min PC uten problemer.

 

Mandriva 2008 Spring

Ble imponert over det meste med denne distroen, minuset var at jeg ikke fikk trådløst nettverk til å fungere tilfredsstillende. Etter noen dager sluttet den rett og slett å fungere. Den søkte ikke etter tilgjengelige nettverk!

Var også vanskelig å få ram-dvale til å fungere. Som regel var det flere ting som ikke virket etter en dvale; nettverk og lyd var gjengangere. Enkelte ganger låste maskinen seg også når den skulle ut av dvalen.

 

Kubuntu

Virket rett og slett som om denne distroen ikke var ferdig! Ble veldig skuffet siden Ubuntu har fått så mye skryt!

 

Skolelinux

Det opplagte valget i og med at det er dette eleven bruker. Virket også veldig solid, men var plaget med at aptitude låste seg når jeg skulle oppdatere etter installasjonen. Prøvde en restart, men da fikk jeg beskjed om at aptitude allerede kjørte dersom jeg ville legge til programmer. Det virket som om den aptitude-økten som låste seg på ett eller annet vis ble auto-startet hver gang jeg logget meg inn. Klarte ikke å få bukt på dette problemet! Mulig jeg gir Skolelinux en sjanse til om en stund!

 

Tester for øyeblikket Debian og Linux Mint. Er så lagt meget imponert over Mint selv om det faktisk kjører Gnome!

Lenke til kommentar

Enig i att mandriva har hatt rare problemer,med meg var det lyd da jeg har deaktivert integrert lyd og bruker ett pci-lydkort, mandriva tok ikke den...

Suse ingen problemer men nå sitter jeg på stationær.

Mepis,pclinux kurant men likte ikke dem stort.

 

Så nå har jeg lasted ned kubuntu 8.04.1 med kde 3.5,for å få et stabilt system.

På officielle sidene står det "only community support" ang 8.10 og kde 4,kan fort bli problemer av slikt,been there,done that før,så styrer unna beta her.Unntatt om det gjelder ordinære programmer som man kan bli kvitt enkelt og greit.

Det var mine 5 cent :)

Lenke til kommentar
Skolelinux

Det opplagte valget i og med at det er dette eleven bruker. Virket også veldig solid, men var plaget med at aptitude låste seg når jeg skulle oppdatere etter installasjonen. Prøvde en restart, men da fikk jeg beskjed om at aptitude allerede kjørte dersom jeg ville legge til programmer. Det virket som om den aptitude-økten som låste seg på ett eller annet vis ble auto-startet hver gang jeg logget meg inn. Klarte ikke å få bukt på dette problemet! Mulig jeg gir Skolelinux en sjanse til om en stund!

 

Mulig at det har dannet seg en lock fil som du må slette manuelt. Så lenge fila eksisterer vil aptitude tro at apt-get allerede kjører. Aner ikke hvor den skal ligge (bruker Arch Linux selv) men tror ikke det er verre enn å slette fila...

Lenke til kommentar
Mulig at det har dannet seg en lock fil som du må slette manuelt. Så lenge fila eksisterer vil aptitude tro at apt-get allerede kjører. Aner ikke hvor den skal ligge (bruker Arch Linux selv) men tror ikke det er verre enn å slette fila...

 

Det høres jo ikke usannsynlig ut at det kan være noe slikt! Mulig jeg gir Skolelinux en sjanse til dersom jeg kommer over noen problemer med Linux Mint Elyssa R1 som jeg har inne til testing for tiden! Men så langt er jeg imponert over mint-distroen!

Lenke til kommentar
Mulig at det har dannet seg en lock fil som du må slette manuelt. Så lenge fila eksisterer vil aptitude tro at apt-get allerede kjører. Aner ikke hvor den skal ligge (bruker Arch Linux selv) men tror ikke det er verre enn å slette fila...

 

Det høres jo ikke usannsynlig ut at det kan være noe slikt! Mulig jeg gir Skolelinux en sjanse til dersom jeg kommer over noen problemer med Linux Mint Elyssa R1 som jeg har inne til testing for tiden! Men så langt er jeg imponert over mint-distroen!

 

Ingen motsigelser der, Mint er en meget god distribusjon :)

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for at Mint hovedsaklig bruker Gnome hadde det vært den første distroen jeg hadde anbefalt for dem som har lyst til å få så mye out-of-the-box som mulig blandt det som finnes av Linux-distroer (som jeg har vært bortig iallefall).

 

Uansett, om du foretrekker KDE kan du jo installere KDE-pakken i Mint også. Har gjort dette selv på et par installasjoner og synes det har funket veldig bra. Menyene kan du også redigere i etterkant om de ender opp litt bloat.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg gjort meg noen flere erfaringer som jeg tenkte jeg skulle dele med dere:

 

Testet ut OpenSuse 11 for litt over en uke siden. Det var de verste tre dagene som linuxbruker så langt. Jeg leste mye om OpenSuse på forhånd, og hadde store forventninger. Problemene startet så snart installasjonen var ferdig. Touchpaden var helt på bærtur og jeg hadde bare et lite område øverst til venstre som fungerte. Etter etpar timers surfing klarte jeg å lokalisere problemet i xorg.conf der størrelsen på touchpaden min var stilt inn helt feil. Problemene fortsatte med at jeg ikke fikk lagt til nettverksskriverne vi bruker på jobb. Plutselig bestemte wlan seg for å imitere virkemåten til en fyrlykt når det gjalt nettilgangen min... Da forsvant OpenSuse ut av et åpent vindu så det suste!

 

Gikk så over til Mandriva 2009 som jeg har gledet meg lenge til å teste ut. Var veldig fornøyd med utgangspunktet, men jeg opplevde flere ganger at lyden forsvant etter en liten stund. Fikk også tilbake de trådløs-problemene jeg opplevde med Mandriva 2008 Spring...

 

Er i skrivende stund nok engang tilbake til Linux Mint 5 R1 x64. Og som jeg har nevnt tidligere er jeg imponert over Mint. Det funker rett og slett veldig bra. Har ikke opplevd noen problemer så langt. Ved å gjøre en del tilpassninger av Gnome har jeg også dempet det verste KDE-behovet. Er mest fornøyd med at jeg har klart å imitere folderview ved hjelp av en screenlet som kalles Gimmie. Dermed kan jeg ha arbeidsmappa mi lett tilgjengelig på skrivebordet til enhver tid!

 

Mulig jeg laster ned KDE-versjonen og tester den ut på en Virtualbox for å se om den faller i smak.

 

Men dommen så lagt er iallefall at Linux Mint er den distroen som gjør jobben best for meg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...