Gå til innhold

Norske soldater i Afghanistan. Rett eller galt?


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Fant et gammelt "illustrert vitenskap" fra 1999 der de har en lang tema-artikkel om Taliban-regimet. At noen kan være imot militæraksjoner mot et slikt regime er for meg uforståelig. Da forsvarer de inndirekte serdeles grove brudd på alt som har med menneskeverd å gjøre.

 

NATO må gjøre seg ferdig med den jobben de har gjort der. Og de må få støtten i folket til å gjøre det. Det at feks SV er så kritiske som de er oppleves av mange soldater som belastende mtp de belastingene de alle rede har på seg.

 

Edit: skandaløs skrivefeil.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Hva mener dere?

 

Personlig har jeg ikke så mye mening om det. Men har tenkt litt på det i det siste

 

Egentlig en litt vanskelig sak dette. NATO har gått inn i Afghanistan og da er vi som NATO medlem pålagt å hjelpe til, noe som egentlig er bra. Men det å bare være i Afghanistan om ikke vi hadde hatt noe med NATO å gjøre mener jeg er helt bortkastet. Afghanistan er et land som en egentlig ikke klarer å få kontroll på. Det vil hele tiden være selvmordsbombere der osv... Det er så vanskelig. Tenk på de enorme summene verdenssamfunnet har puttet inn i Afghanistan. Selv tror jeg ikke at afghanske soldater ville kommet og hjulpet Norge dersom vi hadde blitt utsatt for noe.

Lenke til kommentar
Hva mener dere?

 

Personlig har jeg ikke så mye mening om det. Men har tenkt litt på det i det siste

 

Egentlig en litt vanskelig sak dette. NATO har gått inn i Afghanistan og da er vi som NATO medlem pålagt å hjelpe til, noe som egentlig er bra. Men det å bare være i Afghanistan om ikke vi hadde hatt noe med NATO å gjøre mener jeg er helt bortkastet. Afghanistan er et land som en egentlig ikke klarer å få kontroll på. Det vil hele tiden være selvmordsbombere der osv... Det er så vanskelig. Tenk på de enorme summene verdenssamfunnet har puttet inn i Afghanistan. Selv tror jeg ikke at afghanske soldater ville kommet og hjulpet Norge dersom vi hadde blitt utsatt for noe.

 

Vel, det som irriterer meg mest, er at folk tror det er en prinsipiell forskjell paa tilstedevaerelse i Nord og Soer; som om det er to forskjellige operasjoner. RC/N kan snart legges ned / la ANA overta og da boer vi stoette opp om Danskene og Britene i Helmand. Det er der Taliban holder til og det er der Afghanistans skjebne vil bli avgjort.

Det vil ikke hele tiden vaere selvmordsbombere der og det er mulig aa faa kontroll paa det. Se paa An-bar provinsen i Irak. De fleste saa Irak som tapt og full borgerkrig var rett rundt hjoernet. Idag saa er det mindre vold enn i AFghanistan der pga Irakerne sto opp (ble betalt :p ). I tillegg saa har ogsaa mange utenlandske Jihadister dratt til Afghanistan isteden pga de ser Isaf som et lettere maal enn OIF.

Jeg tror, at hvis Afghanistan hadde fungert som et land, saa hadde de kommet til Norges hjelp. Hvorfor tror du saa mange Oest-Europeiske land stoetter USA i Irak og Afghanistan? Fordi de er evig takknemlige for Sovjetunionens fall og fortsatt verdsetter det USA har gjort for verden.

Lenke til kommentar
Hva mener dere?

 

Personlig har jeg ikke så mye mening om det. Men har tenkt litt på det i det siste

 

Egentlig en litt vanskelig sak dette. NATO har gått inn i Afghanistan og da er vi som NATO medlem pålagt å hjelpe til, noe som egentlig er bra. Men det å bare være i Afghanistan om ikke vi hadde hatt noe med NATO å gjøre mener jeg er helt bortkastet. Afghanistan er et land som en egentlig ikke klarer å få kontroll på. Det vil hele tiden være selvmordsbombere der osv... Det er så vanskelig. Tenk på de enorme summene verdenssamfunnet har puttet inn i Afghanistan. Selv tror jeg ikke at afghanske soldater ville kommet og hjulpet Norge dersom vi hadde blitt utsatt for noe.

 

Vel, det som irriterer meg mest, er at folk tror det er en prinsipiell forskjell paa tilstedevaerelse i Nord og Soer; som om det er to forskjellige operasjoner. RC/N kan snart legges ned / la ANA overta og da boer vi stoette opp om Danskene og Britene i Helmand. Det er der Taliban holder til og det er der Afghanistans skjebne vil bli avgjort.

Det vil ikke hele tiden vaere selvmordsbombere der og det er mulig aa faa kontroll paa det. Se paa An-bar provinsen i Irak. De fleste saa Irak som tapt og full borgerkrig var rett rundt hjoernet. Idag saa er det mindre vold enn i AFghanistan der pga Irakerne sto opp (ble betalt :p ). I tillegg saa har ogsaa mange utenlandske Jihadister dratt til Afghanistan isteden pga de ser Isaf som et lettere maal enn OIF.

Jeg tror, at hvis Afghanistan hadde fungert som et land, saa hadde de kommet til Norges hjelp. Hvorfor tror du saa mange Oest-Europeiske land stoetter USA i Irak og Afghanistan? Fordi de er evig takknemlige for Sovjetunionens fall og fortsatt verdsetter det USA har gjort for verden.

 

Ja, det er klart at du sier noe viktig der. :thumbup: Men jeg tror at Afghanistan er at så vanskelig land å få kontroll på, det er hele tiden indre opprør, og vi kan ikke være der inne til evig tid.

Lenke til kommentar

Det er klart vi vil vaerer der en stund; Det er absolutt inget land som har klart aa transformere seg fra et totalitaert samfunn (som man kan argumentere at Taliban var) til et demokratisk samfunn. Foer det, saa var det stort sett et Feoydalt samfunn. Som jeg nevnte i en tidligere traad; Europeisk demokratisering tok flere hundre aar med krigfoering. Afghanistan trenger ekstern hjelp for aa lykkes. Det gjelder aa finne en balanse mellom aa gi dem en hjelpende haand samtidig som vi ikke infantiliserer dem, dvs. gjoer dem avhengig av oss. Landet trenger foerst og fremst og konsolidere staten AFghanistan, dvs ha effektiv kontroll over hele landet. Deretter maa det sivile og politiske samfunnet bygges opp og saa kan man begynne aa implementere reformer og politikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...