IkkjeOleJørgen Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Kjør videre om veien er traffikert, garantert noen som fullfører jobben da. (Litt groteskt men, ikke verdt å stoppe midt i en traffikert vei for å risikere seg selv over en katt? Da slike ting oftest skjer om kveld osv.) Har hatt flere katter i nabolaget som har blitt flate uten at noen har sagt ifra, har bare gått ned med spade for å plukke dem opp fra E6 (60 sone). Om dyret er hardt skadd men lever tar du bare en hanske på deg og vrir av hue asap. Ingen vits i å sose rundt etter spade / kniv for å la dyret ligge i smerte ekstra lenge enn å bare gå rett på sak. Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Dyr som er ID-merket finner man hos Dyreidentitet eller Dyrebeskyttelsen. Veterinærer og Politiet har i alle fall utstyr til å lese av en chip. Jeg tror heller ikke det er så lett å kjenne chipen, så la politi/veterinær avgjøre hvorvidt katten har en chip. Hvis dyret har tatovering i øret, kan du være sikker på at den er ID-merket. Hvis skadene ikke (tilsynelatende) er dødelige, ville jeg ha kontaktet veterinær/politi eller hus i nærheten med en gang. Da kan kanskje eier avgjøre kattens skjebne. Hvis det er alvorlige skader og du kjører over en katt i tettbygd strøk, kan du jo bare ringe på hos noen og spørre. Hvis du er langt fra folk, ville jeg ha avlivet det med en sten eller liknende og tatt med katten til veterinær/politi, eller andre som har utstyr for å lese av eventuell ID-merking. Vet ikke om Viltnemnda kommer inn her når det gjelder tamme tyr, men Politiet kan formidle kontakt med Viltnemnda. Hvis det av en eller annen grunn ikke lar seg gjøre å ta med katten etter avliving, så ville jeg ha latt den ligge godt synlig i vegkanten. Det kan være andre som kommer til å lete etter katten og da hjelper det ikke hvis den ligger begravd eller borgjemt. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Kjør videre om veien er traffikert, garantert noen som fullfører jobben da. Det er bra ikke alle har den holdningen der... Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Har selv vært i situasjonen der man har maatte avlive et dyr (var en syk sau da, ikke en paakjört katt), det vi gjorde da var en metode lignende den som brukes ved slakt, der man bruker noe til aa raskt slaa ut hjernen för man skjærer over strupen til dyren. Det beste ville jo vært aa hatt en slaktepistol til aa gjöre förstnevnte, men man kan benytte seg av metoden flere samer bruker der man bruker kniv til slaa gjennom skallen (siden dette er en katt burde det kunne gjöres lett), for aa saa bruke samme kniven til aa kutte pulsaarene.+ Det aa slaa ut hjernen er ganske viktig siden man har vist at et hode kan overleve i flere sekunder uten tilgang til blod, noe jeg syns höres ut som en veldig grotesk maate aa dö paa. Vil ogsaa paapeke at det aa kutte over strupen paa et dyr er noe av det mest nervepirrende og stressende man kan gjöre, og bör gjöres riktig förste gang, er ikke noe verre enn aa maatte skjære to ganger (mange skadede dyr har allerede blödd saa mye at det kan bli vanskelig aa finne pulsaarene). Til min tröst kan jeg jo tenke paa at det ikke var noen sjanse til aa redde dyret; den hadde store skader (ala tarmer renner ut av kroppen og store blödninger :S), og dyrlegen var flere timer og en ferjetur unna. EDIT: Smaa dyr som kraaker og fugler skal man kunne effektivt avlive med en hammer/spade/noe tungt mot hodet (pakk den inn noe for aa gjöre det lettere for deg). Faar vondt i magen her naa. Endret 22. oktober 2008 av Rabbid Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Det hender at man blir nødt til å ta livet av lam når man bor/jobber på sauegård. Baksiden av en øks gjør jobben raskt og effektivt, men det betinger at man vet hvor man skal slå, både for dyrets og ditt eget beste (ingenting er som litt lammehjerne i munnen når man slår slag nummer to for å være helt sikker på at dyret er dødt.. :S). Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Du er ute og kjører bil. Veien du kjører på er 70-sone. Plutselig ser du at bilen foran deg kjører på en katt. Bilen foran deg stopper ikke. Du stopper, går ut av bilen, og ser at katten ligger i veikanten svært hardt skadet, men fremdeles i live. Hva gjør du? Dreper katten, og dersom den har halsbånd kontakter jeg eieren. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Det hender at man blir nødt til å ta livet av lam når man bor/jobber på sauegård. Baksiden av en øks gjør jobben raskt og effektivt, men det betinger at man vet hvor man skal slå, både for dyrets og ditt eget beste (ingenting er som litt lammehjerne i munnen når man slår slag nummer to for å være helt sikker på at dyret er dødt.. :S).Har selv vært saa "heldig" at alle lam har vært döde naar man finner dem (har naa funnet en del slappe lam, men de kan gjöres bedre med aa bruke en spesiell pumpe til aa fylle dem med melkeerstatning). Lenke til kommentar
Kea Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Spørs hvor alvorlig det er. Ført og fremst ser jeg etter navn/telefonnummer (tips: kjøp dere halsbånd til dyrene med adressekapsel. Er Mye sikrere enn de andre hvor du skriver direkte på halsbåndet.) Står det på ringer/oppsøker jeg selvfølgelig eieren. Er det ingen informasjon og dyret ikke er så skadet at det kan dø i de neste minuttene ringer jeg til dyrlegen. Hvis det er så alvorlig at dyret ikke har den minste sjans til å overleve avliver jeg det, legger det i en sekk og prøver å finne ut hvem som eier det slik at jeg kan si fra. Det var noen som kjørte over katten min engang. Katten døde momentant, og han som kjørte på henne ringte oss for så å komme med henne innpakket i en svart sekk. Han hadde til og med tatt seg bryet med å ta av halsbåndet og oppbevare det i bilen, for så å gi det til oss. Endret 16. november 2008 av The_Unforgiven Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 har selv endet livet til 2 harer og en katt. Aldri noe moro for å si det mildt, men jeg vil heller drepe den enn å la den lide. 2 harer ble truffet i 80-90 km/t, mens katten bare i 60. Dessverre så ble ingen drept av treffet, harene hadde brekte ben og blødde veldig. Mens den ene katten (uten noen form for navnmerke) kunne ikke bevege seg i det hele tatt, bare skrek. Endte livet med jekken til alle 3. Harene, etetr min mening er ikke verdt å kjøre 40-50km til en vet. Mens katten var så hardt skada at det ikke var håp. Var ikke et pent syn. Tok en hardt slag mot hodet på alle 3 dyra og de døde momentant. Er vel det jeg anbefaler om du ser at de ikke overlever. Uff, liker ikke å tenke på dette, men måtte nesten skrive det mtp at jekken fikk jeg beskjed om å bruke fra min instruktør og det er jo noe alle har og enkelt å finne. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Du er ute og kjører bil. Veien du kjører på er 70-sone. Plutselig ser du at bilen foran deg kjører på en katt. Bilen foran deg stopper ikke. Du stopper, går ut av bilen, og ser at katten ligger i veikanten svært hardt skadet, men fremdeles i live. Hva gjør du? Dreper katten, og dersom den har halsbånd kontakter jeg eieren. Tror jeg hadde gjort det samme, evt. tatt den med til dyrlegen. Lenke til kommentar
SniperElite Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 skrevet ned nummeret på bilen foran (hvis jeg så det/husket det) og tatt med katten til dyrlegen jeg og en kamerat fant en død katt i vei kanten for noen år siden, ente med at vi gravde ned ned i skogen nær der jeg bor husker det fortsatt svært godt, var noe av det vanskeligste jeg noensinne har måttet gjøre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå