medlem-90636 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Du er ute og kjører bil. Veien du kjører på er 70-sone. Plutselig ser du at bilen foran deg kjører på en katt. Bilen foran deg stopper ikke. Du stopper, går ut av bilen, og ser at katten ligger i veikanten svært hardt skadet, men fremdeles i live. Hva gjør du? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 -Er det nummer på halsbåndet til katten ringer jeg det -Er det ikke, ringer jeg til en bekjent som har drevet med omplassering av dyr og ber om hennes råd evt hvem jeg bør kontakte og følger deres råd. -Får jeg ikke kontakt med noen som kan hjelpe meg, ser jeg an skadene. Er i min erfraring vanskelig å bestemme hvor hardt et dyr er skadd med mindre det er tydelige ytre skader. Det blir en skjønnsak (er ofte lettere med fugler da de er totalt hjelpeløse med brukne vinger). -Mener jeg at dyret lider og har interne skader (blør fra munnen el.) avliver jeg det og tar det med meg. Ut fra din beskrivelse høres dette ut som alternativet jeg hadde valgt. -Hvis ikke tar jeg det med meg og prøver igjen å få fatt i noen som kan si meg hva jeg bør gjøre (brukket fot el.). Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Hvordan avliver du ? Jeg håper jeg aldri kommer i situasjonen hvor jeg må avlive ett husdyr på egen hånd, men hvis det hadde skjedd, hvordan i all verden gjør man slikt? Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Avliving kan f.eks. gjøres ved overdose på sovepiller. Da sovner den stille inn. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Og dette er slik du til all tid har i hanskerommet på bilen din ? Jeg har ikke sovepiller i det heletatt jeg. Hva gjør jeg da? Endret 7. oktober 2008 av L_C Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Og hva jeg gjør med den døde katten etter avliving? Jeg tok det som en selvfølge at jeg kjører den til dyrlegen jeg, men det er folk jeg har snakket med som ikke "ser vitsen". Jeg tenkte om katta har chip eller noe, og det kan man jo egentlig ikke vite før man har prøvd. EDIT: Jeg håper jeg ALDRI må slå en skadet katt i hodet med en stein eller spade. Får vondt inni meg bare ved tanken! Endret 7. oktober 2008 av L_C Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Og hva jeg gjør med den døde katten etter avliving? Man putter den i en pose, tar med deg poen og graver den ned et passende sted (uten pose). Man prøver og å se om man kan finne ut hvem sin katt det var. EDIT: Jeg håper jeg ALDRI må slå en skadet katt i hodet med en stein eller spade. Får vondt inni meg bare ved tanken! Jeg håper jeg aldri katten blir truffet av en bil og om jeg skulle kommer kjørende bak håper jeg den har det så bra at jeg slipper å avlive den. Jeg er glad i dyr og jeg ville ikke avlivet et dyr hvis jeg ikke trodde det var til dyrets beste. Man kan diskutere i det endeløs hva som er mest humant, men man må nesten ha et konkret tilfelle og være dyrelege for å gi fastien. Endret 7. oktober 2008 av Ekko Lenke til kommentar
Ninjakos Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Da jeg gikk på traffikalt grunnkurs fikk jeg klar beskjed fra læreren om at jeg kjørte på en katt, så kunne jeg bare drepe den. Det var jo bare en katt sa han. Hunder måtte jeg hjelpe, for ''åå de er jo så små og hjelpesløse, klart du må ta den til dyrlege. Det er jo noen som er knyttet til dette dyret.''. Om jeg hadde drept en katt uten å ha prøvd å hjelpe den, så hadde jeg ikke fått sove resten av året. Så jeg hadde pakket den inn i en jakke og tatt den til legen. Kanskje adoptert den og skjemt den bort om jeg ikke hadde funnet eieren/den overlevde. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 En katt som blir påkjørt i 70-80 km/t (mange kjører over 70 selv om det er 70'sone) vil mest sannsynlig være så skada at den har minimale sjangser for å overleve dersom den ikke allerede er død. Jeg tenkte med en gang at jeg hadde villet tatt den med til dyrlegen , men når det er 10-15 min unna og katten har store smerter spørs det om det beste er å avlive Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg ville, om jeg har hatt tid, avlivd den og gravd den ned hvis det hadde vært mulighet for det. En liten katt som blir påkjørt når man kjører i 70 km/t er det lite håp for, om den da ikke dør momentant. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Hvordan skal eieren få greie på hvor det er blitt av pus når du graver den ned ? Tenk på den stakkars 6 år gammel jenta som kanskje eier den og sitter hjemme og venter og venter og lurer på hvor pus er blitt av Lenke til kommentar
likferd Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) En påkjørt katt kan du avlive f.eks ved å slå den hardt i hodet med en gjenstand som en stein eller noe annet du har tilgjengelig. Hvertfall ikke bare la den ligge der, for de kan ligge LENGE og pines med f.eks brukket rygg. Endret 7. oktober 2008 av likferd Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Hvis jeg hadde hatt katt , ville jeg satt enormt stor pris på at noen tok seg bryet med å avlive katten min som var livstruende skadet, heller enn å la den ligge - DET er det ikke tvil om.. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Har sett EN katt bli påkjørt i løpet av 23 år. Det var som en sakte film, og katten vrei seg i smerte. Bilen stoppet heldigvis.. men det er pina meg ikke mange som gjør det!!!! GR. Jeg hadde daua på meg hvis jeg hadde måtte knerta en påkjørt katt! Haddde ikke greid det..seriøst.. stoppet en bil imot eller noe. Men klart. det beste er jo å gjøre det fort og gæli. Det er ikke vondt for katten å være død, men det er helvettes vondt å knerte en. Hadde trolig tatt jekken i bagasjerommet. Jeg hadde også gjort alt jeg kunne for å få tak i eierne, og beklaget meg på det dypeste. Har selv en gjeng katter, og hater tanken på at de kan bli påkjørt Skal ikke se bort ifra at jeg hadde ringt "911" hvis jeg kom til å skade en hjort kraftig. Der skal det litt mer til enn et kakk i hodet.. De er seigliva. Mannfolket mitt var vitne til en hund som ble påkjørt her i fjor. Bilen bare kjørte! Han måtte sitte sammen med hunden å vente på politiet. Vet ikke hvordan det gikk med den Jeg satte inn annonse i avisa i debattspalten, men fikk aldri noe var. Helt utrolig.. at folk kan være så iskalde og idiotiske. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) Curb Stomper motherfuckeren og bouncer! Tramper på hodet dens og kjører videre Endret 7. oktober 2008 av Lakus Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Om det ikke er noe å avlive den med, så blir vel alternativet som Lakus sier eller kjøre over den enda en gang. Lenke til kommentar
bruker234 Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 (endret) En påkjørt katt kan du avlive f.eks ved å slå den hardt i hodet med en gjenstand som en stein eller noe annet du har tilgjengelig. Hvertfall ikke bare la den ligge der, for de kan ligge LENGE og pines med f.eks brukket rygg. Jeg måtte ha tatt meg skikkelig sammen for å klare å slå en katt i hodet med en stein. Det eneste jeg har kjørt over hittil er vel kanskje ei mus, og en huggorm Ja, du leste riktig Endret 7. oktober 2008 av blaxtro Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Tror jeg hadde brukt kniven som jeg alltidhar i bilen, og kutta strupen. Så kan man jo prøve å kjenne etter om det sitter en chip i nakken, evt om det er et halsbånd med nr på. Bor man i området, kan man jo sette opp en lapp hvis man ble nødt til å avlive den. Har selv hatt to katter som aldri kom hjem, den ene adopterte vi (en vandrer) og den andre ble nok påkjørt. Det er ubeskrivelig trist når det har gått et par dager, og katten ikke har kommet hjem. Så kan man selvfølgelig håpe på det beste om at noen har "adoptert" den eller liknende. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Om det ikke er noe å avlive den med, så blir vel alternativet som Lakus sier eller kjøre over den enda en gang. Å risikere å pine den enda mer??? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå