Gå til innhold

Mistet førerkortet, målt med Police pilot

Mike1

Anbefalte innlegg

Ble målt til 143 i 100-sone over 5.5km av sivil MC med police pilot på E18, motorvei kl. A. Dvs. at jeg er 2km/t over lappmistegrensa er på 141km/t. Jeg benekter på ingen måte å ha kjørt for fort, men skulle gjerne klart å krangle det ned et par km for å beholde lappen. Det passer meget dårlig å være uten lappen, og jeg tar en kraftig bot "med glede" om jeg slipper å miste lappen.

Som politmannen påpekte; jeg kjørte ryddig og pent. Kun forbi i venstrefila, brukte alltid blinklys, ikke tett trafikk, midt på dagen på tørre veier, lovlig og stabil bil laget for slike veier og hastigheter, har hatt lappen i 9 år sammenhengende, og har kun et forenklet forelegg bak meg.

Jeg aksepterer at jeg har kjørt for fort, men syns forøvrig at målingen virker for høy (han påstod jeg hadde hatt 160 som bare er bullshit, jeg lå i jevn fart på ca. 140 på mitt speedometer hele tiden, men at HAN kan ha hatt det tviler jeg ikke på).

Jeg sliter litt med å akseptere en slik police pilot måling, enn så lenge det er et så elendig instrument som det er. Det kan jo være så kalibrert det bare vil om han velger å trykke en lyktestolpe for sent eller for tidlig, så er resultatet forskrudd allikevel. Han lå ganske langt bak meg, og la seg opp i ræva mi først i det han slo på blålysa etter 5.5km.

Finnes det noen triks i ludo for å krangle ned hastigheten de to kilometrene jeg så sårt trenger?

PS: Samtykket ikke i beslaget, men fikk brev om "opprettholdelse av beslag" fra politijurist her om dagen, og nederst står det at saken må oversendes tingretten innen tre uker. Trodde det gjaldt fra beslagsdato?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra du ikke samtykket, du klarer nok å klage vekk et par km så du får beholdt lappen. Jeg ville ringt å snakket med politijuristen, mente jeg leste om en annen sak her på forumet hvor han var i samme situasjon som deg. Det var snakk om 1km/t over, og siden han hyggelig og var villig til å vedta en svær bot og erkjente feilen sin fikk han lappen tilbake.

Lenke til kommentar
PS: Samtykket ikke i beslaget, men fikk brev om "opprettholdelse av beslag" fra politijurist her om dagen, og nederst står det at saken må oversendes tingretten innen tre uker. Trodde det gjaldt fra beslagsdato?

Ja. Fra GP-4027:

Etter lovendring i 1991 er det tilstrekkelig at begjæring om fortsatt beslag er sendt forhørsretten innen 3 uker fra beslagstidspunktet/tilbaketrekkingen av samtykket. Med sikte på at forhørsrettens avgjørelse så vidt mulig bør foreligge innen tre uker, understrekes at saken uten ugrunnet opphold skal sendes forhørsretten dersom førerkortinnehaveren ikke samtykker i beslag eller senere trekker et gitt samtykke tilbake. I uttrykket «uten ugrunnet opphold» ligger at det kan være påkrevet med ytterligere etterforsking for klarlegging av grunnlaget for beslag før saken sendes til forhørsretten.

For øvrig tror jeg du er fucked. Så lenge politimannen sier han har fulgt alle regler for fartsmåling, så er målingen pr definisjon korrekt. Her blir det nok 3 måneder med buss og sykkel.

Lenke til kommentar

Takker gutter. Det ser mørkt ut. Skal forsøke å kontakte politiadvokat igjen i morgen, så får vi se. Det viser seg jo nå at tidligere prikker også spiller inn. 1-4 prikker gir 4 mnd tillegg på førerkortbeslag (5+ gir 5 mnd). Helt SYKT at en liten fartsovertredelse fra år tilbake skal straffe så hardt!! Føler meg som en jævla kriminell bankraner. Er nærmest der nå at jeg bare kan sprenge en minibank uten at jeg tror jeg får noe særlig mer straff. Får jo strafferabatt, så jeg får prøve å ta alt i ett.

Lenke til kommentar
Står det ikke i menneskerettighetene elns at man ikke skal kunne straffes to ganger for èn hendelse? I så fall bryter jo politiet menneskerettighetene ved å la tidligere prikker gi deg mer straff nå. Det er jo litt latterlig....

Uten at jeg gidder å bla med gjennom lovdata.no, så vil jeg regne med at "prikker" går i samme kategori som betinget fengsel og prøvetid. e.g. Du kunne fått en (mye) høyere straff med en gang, men vi er "greie" og gir deg bare bot + prikk(er) forutsatt at du er snill gutt de neste XXår. Itillegg regnes ikke tap av førerrett som en straff.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg synes prikkesystemet er fint. Kanskje rikmannsgutter også holder seg i skinnet nå, siden de taper mer enn en "dråpe i havet" i form av bot.

Jeg "dømmer" ikke personer som råkjører. Så lenge de ikke setter andre mennesker og dyr i fare og er hensynsfulle og fornufte, er det meg likegyldig. Sånn som f.eks "Mike" her forklarer, syns jeg "råkjøringen hans" var noe jeg vil kalle "ansvarsfull råkjøring".

Jeg synes det er kjipt at du skal miste lappen for dette. Jeg blir forbikjørt av mange som holder 130-140 på speedometeret hver dag på E6 mellom gardemoen og oslo uten at dette medfører noen særskilt risiko. Du har vært litt uheldig her :) "sånn kan det gå" desverre. Håper ting ordner seg for deg.

Lenke til kommentar

Idiotisk kjøring og bare tilpass.

Det er ingen ting som heter "ansvarsfull råkjøring", du utsetter andres liv og det vitner om en svært dårlig handling/konsekvens innsikt.

Mange mange voksne og barn kunne levd i dag hadde folk følgt trafikk reglene.

Og når det gjelder Jesus så var det ett bra utsagn for anskaffelse av anarki.

(Du må være perfekt for og kunne dømme, altså la alt være lov.)

Lenke til kommentar
Idiotisk kjøring og bare tilpass.

Det er ingen ting som heter "ansvarsfull råkjøring", du utsetter andres liv og det vitner om en svært dårlig handling/konsekvens innsikt.

Mange mange voksne og barn kunne levd i dag hadde folk følgt trafikk reglene.

Beklager, men har dine høyst personlige, og diskutable, meninger om å kjøre for fort noe som helst med trådstarters spørsmål å gjøre? Det er på det rene at han har brutt fartsgrensen. Spørsmålet er om målingen er rett, hvilket trådstarter mener den ikke er (og da må man jo ta utgangspunkt i det), og om det finnes muligheter til å så tvil om den og dermed slippe unna med en saftig bot i stedet for å miste lappen. Kjekt om noen med kompetanse på området kan komme med input.

Lenke til kommentar
Beklager, men har dine høyst personlige, og diskutable, meninger om å kjøre for fort noe som helst med trådstarters spørsmål å gjøre? Det er på det rene at han har brutt fartsgrensen. Spørsmålet er om målingen er rett, hvilket trådstarter mener den ikke er (og da må man jo ta utgangspunkt i det), og om det finnes muligheter til å så tvil om den og dermed slippe unna med en saftig bot i stedet for å miste lappen. Kjekt om noen med kompetanse på området kan komme med input.

Når noen beskriver dette som "ansvarsfull råkjøring" så føler jeg har mer en rett til og kommentere det. Slike holdninger dreper.

Og når en starter slike tråder så må en forvente at noen reagerer.

Lenke til kommentar
Du vet at du kjører for fort, og du vet at du ligger akkurat på grensen for hvor du kan miste kortet.

Likevel er dette politimannens og hans utstyr sin feil? Det er din egen dumskap som er grunn i at du har havnet i denne situasjonen, ingen annens.

Pek aldri på andre, husk at det er alltid 3 fingrer som peker tilbake mot deg når du peker mot andre. Tenk på det.

Så. Det var dagens "moralpreken" :roll:

Ellers så skal trådstarter fint kunne "lyve" fra seg et par km, for det skal jo regnes misvisning på måleutstyret også?

post-138782-1224883283_thumb.jpg

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar
Når noen beskriver dette som "ansvarsfull råkjøring" så føler jeg har mer en rett til og kommentere det. Slike holdninger dreper.

Ja, det er altså din høyst personlige - og meget diskutable - mening, og forøvrig fullstendig irrelevant i forhold til trådstarters spørsmål.

Ellers så skal trådstarter fint kunne "lyve" fra seg et par km, for det skal jo regnes misvisning på måleutstyret også?

Spørs om man behøver lyve fra seg et par km/t, eller om det rett og slett er målt for høy hastighet, slik trådstarter mener. Ville ikke akkurat vært første gangen noe slikt skjer. Spørsmålet er hvordan man skal kunne skape tvil om målingen?

Lenke til kommentar

Var en avis som skreiv litt om bruk av det norske politiets laser

for et år eller to siden der de målte en stillestående (!!!)

låvevegg til noen-hundre km/t, en veistrekning (stilleliggende)

hadde også ganske god fart..

Finner ikke artikkelen på nett, så kanskje noen kan bekrefte/finne?

Feilbruk av laser kan med andre ord gjøre MYE..

Lenke til kommentar

Og når en starter slike tråder så må en forvente at noen reagerer.

Og DER kom hysterikeren... De samme personlighetene dukker opp i stort sett alle tråder her på forumet synes jeg.

Ikke blås dette ut av proporsjoner nå. Å kjøre i 120 i 100 sona på E6 mellom f.eks Gardemoen og Oslo har aldri drept noen. Det er det isåfall uoppmerksomhet som har. Derav uttrykket mitt "ansvarsfull råkjøring". Det er et veldig relativt begrep.

Et annet eksempel: Å ligge i 60 i 30 sona langs en skolevei og føle at du har kontroll er et eksempel på "ansvarsløs råkjøring".

Jeg vil i grunn ikke bruke ordet "råkjøring" om det første eksempelet mitt. Så du legger nok alt for stor vekt på det negative ordet her. Ikke la deg lure, les istedet hva jeg faktisk skrev.

Uansett har jeg intrykk av at uoppmerksomhet dreper mer enn råkjøring! Folk som duller med håret, fikler med mobilen osv osv. De får ikke fulgt med på veien i det hele tatt og mister veldig verdifull reaksjonstid. Da hjelper det lite om du ligger 10km under fartsgrensa.

Endret av Newbie1KENuubie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...