Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Automatiske kjørelys på bruktimportert Corolla

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2004 modell Toyota Corolla som jeg ønsker automatiske kjørelys på. Jeg har sammenliknet skjemaene til bilen med og uten automatiske kjørelys, og det ser ut for meg at det bare er et relé som mangler... men det ser ut som om koblingen kan være forskjellig...

Er det noen som har gjort noe slikt? Er det noe annet som også må kobles for å få dette til å fungere?

Jeg setter stor pris på alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke.

Men det jeg vet var at en arbeidskollega av meg, forhørte seg ang. autmoatisken kjørelys på sin bil, og det var en Avensis. Det kom seg på rundt 5000,- da det måtte koble om det originale ledningsnettet å trikse å faktisk litt miksing, for å få dette til.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke.

Men det jeg vet var at en arbeidskollega av meg, forhørte seg ang. autmoatisken kjørelys på sin bil, og det var en Avensis. Det kom seg på rundt 5000,- da det måtte koble om det originale ledningsnettet å trikse å faktisk litt miksing, for å få dette til.

Det syntes jeg hørtes litt merkelig ut. Jeg ser ingen grunn til at det skal være en stor forskjell mellom en skandinavisk og en europeisk modell... men jeg vet ikke. Jeg trodde bare det var å sette inn et ekstra rele.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke.

Det syntes jeg hørtes litt merkelig ut. Jeg ser ingen grunn til at det skal være en stor forskjell mellom en skandinavisk og en europeisk modell... men jeg vet ikke. Jeg trodde bare det var å sette inn et ekstra rele.

Det er nok bare det, og hente styrestrøm fra tenninga, slik som radioen gjør.

Lenke til kommentar
Det er nok bare det, og hente styrestrøm fra tenninga, slik som radioen gjør.

Joda, man kan jo alltids ordne seg en egenmekket styring, men jeg tenker på noe orginale greier.

Fikk endelig svar fra min toyotaforhandler, og de sier at en slik modifisering koster ca 5-6000,-

Så du har nok rett otis :(

Skal vurdere å ordne dette selv, ettesom jeg har full dokumentasjon på bilen, både med og uten automatiske kjørelys.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dette bør være mulig å ordne for en hundrelapp eller to for den som har peiling. Jeg kan ikke se at det er nødvendig at dette er "originalt", så lenge det funker etter forskriftene. Opel har en fin løsning som gjør at nærlysene ikke kommer på før motoren går og dynamoen lader. Originalt brukes et spesielt rele, men dette kan sikkert også enkelt mekkes selv.

I mellomtiden, eller som et alternativ, kan du montere en lysvarsler "feil vei", slik at den piper når du IKKE har lysene på.

Lenke til kommentar
Dette bør være mulig å ordne for en hundrelapp eller to for den som har peiling. Jeg kan ikke se at det er nødvendig at dette er "originalt", så lenge det funker etter forskriftene. Opel har en fin løsning som gjør at nærlysene ikke kommer på før motoren går og dynamoen lader. Originalt brukes et spesielt rele, men dette kan sikkert også enkelt mekkes selv.

I mellomtiden, eller som et alternativ, kan du montere en lysvarsler "feil vei", slik at den piper når du IKKE har lysene på.

Gode råd! Skal undersøke litt nærmere hva som er mest praktisk.

Jeg har delenummer til orginalt rele, så jeg tipper at det er det jeg går for. Da burde all funksjonalitet være som standard. Jeg har også koblingskjema og den rette kompetansen, så jeg tror det blir greit å fikse selv... ja hvis de vil selge meg reléet da...

Lenke til kommentar
Jeg hadde en Mazda 626 (85 model) for en stund tilbake.

På den var styrestrømmen til relèet hentet ifra en egen plugg på dynamoen.

Sikkert mange måter dette blir gjort på, tenkte bare å fortelle deg det.

Kan jo hende du slipper å gå igjennom torpedo-veggen.

Ingen problem. Jeg vet hvor jeg skal hente styrestrømmen fra sikringsboksen under rattet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...