Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til dekkforhandler i Bergen? Nye piggfrie vinterhjul.

Zeph

Anbefalte innlegg

Eg må ha nye vinterhjul, første snøen kom her om dagen, så det er på tide.

Skal ha både alufelger og piggfrie dekk. Bilen er ein Nissan Primera 98 modell. Trur det er 15/185-eittelleranna som standard. Vil ha gode dekk, ikkje noko billigjall. Første gangen eg prøver piggfritt, då vil eg kjøpe kvalitet. Om det finnes butikkar med nettsider der eg kan sjå på felgar hadde det vore fint. Når det gjeld dekk så har sikkert forhandlar betre peiling enn meg.

Har sjølvsagt ikkje behov for å betale meir enn nødvendig.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte dekk og felg de to siste gangene hos Vianor i Åsane. Er fornøyd med service og pris.

Jeg bestilte opprinnelig Pirelli dekk og felg hos Solberg dekk, men det ble så mye rot og forsinkelser at jeg droppet dem til slutt selv om prisen var god.

Dekkmerker du kan vurdere er Nokian som er laget for våre forhold, Michellin og Pirelli. Disse er generelt gode dekke på ulike føre (det er sikkert flere gode merker, men jeg er ikke noen ekspert på området). De koster litt mer, men det er de absolutt verdt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Jeg kjøpte dekk og felg de to siste gangene hos Vianor i Åsane. Er fornøyd med service og pris.

Jeg bestilte opprinnelig Pirelli dekk og felg hos Solberg dekk, men det ble så mye rot og forsinkelser at jeg droppet dem til slutt selv om prisen var god.

Dekkmerker du kan vurdere er Nokian som er laget for våre forhold, Michellin og Pirelli. Disse er generelt gode dekke på ulike føre (det er sikkert flere gode merker, men jeg er ikke noen ekspert på området). De koster litt mer, men det er de absolutt verdt.

Jeg anbefaler å styre unna Michelin, jeg har kjørt med bl.a. X-Ice, og er langt fra fornøyd. Velg heller siste generasjon fra Conti (VikingContact) eller Nokian, eller Gislaved i det lavere prisområdet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ser det er kommet ny X-Ice, som heter X-Ice Xi2. De dekkene jeg har nå, X-Ice, kom også bra ut i test, men i praksis er det ubrukelige når det er kaldere enn ca -10*C. Håper dette er en av de tingene som er forbedret på det nye dekket.

Uansett, etter 2 dårlige Michelin vinterdekkerfaringer velger jeg noe annet neste gang. Går for ContiVikingContact 5, Hakka R eller Gislaved Soft Frost 3.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ser det er kommet ny X-Ice, som heter X-Ice Xi2. De dekkene jeg har nå, X-Ice, kom også bra ut i test, men i praksis er det ubrukelige når det er kaldere enn ca -10*C. Håper dette er en av de tingene som er forbedret på det nye dekket.

Uansett, etter 2 dårlige Michelin vinterdekkerfaringer velger jeg noe annet neste gang. Går for ContiVikingContact 5, Hakka R eller Gislaved Soft Frost 3.

velger man dekk for å kjøre i Bergen er vel ikke temperaturer under -10 det man optimerer for? ifølge motors tester gjør continentaldekkene det dårligst av alle på bremsing på våt asfalt, men uansett, ser du på tallmaterialet er ikke forskjellene mellom de beste piggfrie dekkene store.

http://www.naf.no/no/Forbrukertester/Dekk/...2008/Tabeller1/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...