Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke bootet fra CD/DVD (Asus P5Q-E)


Anbefalte innlegg

Har bygd ny pc og hadde tenkt å ta en clean install av Windows. Men av en eller annen grunn vil ikke pc-en boote fra CD-en. CD-en er ny og uten riper og jeg har sjekket at det går an å boote med den på en annen maskin (med akkurat den samme DVD-spilleren som på den nybygde). Har også sjekket at det ikke er noe galt med DVD-spilleren. Har en mistanke om at det har noe med hovedkortet å gjøre. Er det noe jeg må gjøre i BIOS, tro? Noen som vet hva årsaken kan være? Får jo ikke installert Windows hvis dette ikke funker (eller?) ...

 

Oppsett:

Asus P5Q-E hk

Intel Core 2 Duo 3,0 GHz

Gigabyte GTX 260

OCZ 4 GB RAM

Belkin nettverkskort

Sound Blaster lydkort

NEC DVD-spiller

Corsair TX 650 W

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har bygd ny pc og hadde tenkt å ta en clean install av Windows. Men av en eller annen grunn vil ikke pc-en boote fra CD-en. CD-en er ny og uten riper og jeg har sjekket at det går an å boote med den på en annen maskin (med akkurat den samme DVD-spilleren som på den nybygde). Har også sjekket at det ikke er noe galt med DVD-spilleren. Har en mistanke om at det har noe med hovedkortet å gjøre. Er det noe jeg må gjøre i BIOS, tro? Noen som vet hva årsaken kan være? Får jo ikke installert Windows hvis dette ikke funker (eller?) ...

 

Oppsett:

Asus P5Q-E hk

Intel Core 2 Duo 3,0 GHz

Gigabyte GTX 260

OCZ 4 GB RAM

Belkin nettverkskort

Sound Blaster lydkort

NEC DVD-spiller

Corsair TX 650 W

Kortet du bruker har en Marvell IDE kontroller. Er denne enabled i BIOS (du finner den under Advanced)

Lenke til kommentar

Du har en maskin til, slik jeg forstår det.

-kan du kople den sata disk du skal installere Windows i den?

-hadde du tenkt å beholde – reparere den Windows som er i den, eller

-du hadde tenkt å formatere den?

-har du kanskje en liten primær partisjon tilgjengelig på den WD disk?, i tillegg til den med Windows?

 

Spørsmålene ble mange, men det har å gjøre med en del løsninger som er aktuelt for deg, og det er at du kopler disken til den andre maskin, starte Windows installasjon, avslutte, kople fra disken, kople den på den andre maskin, og starte opp.

 

Da kan du nemlig kysse goodbye på den marvell kontrolleren og Cd rom. Om det kommer fram andre hindringer under installasjon er en noe annet da.

Det vil bli litt mix-triks etter på hvis du vil at alt skal være HELT perfekt, men av minimal anstrengelse.

Du får litt mer--etter hva du svarer her.

Lenke til kommentar
Du har en maskin til, slik jeg forstår det.

-kan du kople den sata disk du skal installere Windows i den?

-hadde du tenkt å beholde – reparere den Windows som er i den, eller

-du hadde tenkt å formatere den?

-har du kanskje en liten primær partisjon tilgjengelig på den WD disk?, i tillegg til den med Windows?

 

Spørsmålene ble mange, men det har å gjøre med en del løsninger som er aktuelt for deg, og det er at du kopler disken til den andre maskin, starte Windows installasjon, avslutte, kople fra disken, kople den på den andre maskin, og starte opp.

 

Da kan du nemlig kysse goodbye på den marvell kontrolleren og Cd rom. Om det kommer fram andre hindringer under installasjon er en noe annet da.

Det vil bli litt mix-triks etter på hvis du vil at alt skal være HELT perfekt, men av minimal anstrengelse.

Du får litt mer--etter hva du svarer her.

 

Har ikke tenkt å reparere den gamle Win-installasjonen, men vil formatere harddisken og installere fra scratch. Det stemmer at jeg har en annen pc. Tror jeg skjønner hva du vil fram til her - at jeg skal koble hd til den andre pc-en og begynne å installere Win der. Men blir det ikke da litt feil i og med at de to pc-ene har to forskjellige hovedkort? Kom gjerne med utfyllende instruksjoner. Takker.

Lenke til kommentar

Ok, da er alt i orden da. Fjerner den saken min da.(hadde skrevet neste allerede)

 

Men for å svare kort på problemer, med hovedkort.

 

Nei. Vi installere Windows med å bruke winnt32 commando med flags.

Dvs, alle filer blir kopiert til den ny disken, men installasjon starter ikke før du starter en maskinen med denne disken i.

 

Da vil det ser ut, som om du har startet fra cd plate.

Det eneste vi trenger for å bruke winnt32 command, er at det er allerede en Windows som er i drift på den andre maskinen.

 

Dvs, at du kan ta den disken med fra Oslo til New York, montere disken i en maskin, og starte installasjonen.

 

 

Nei det er ikke så rart med de brennere, Marvell kontroller, og Asus korter. :)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Har bygd ny pc og hadde tenkt å ta en clean install av Windows. Men av en eller annen grunn vil ikke pc-en boote fra CD-en. CD-en er ny og uten riper og jeg har sjekket at det går an å boote med den på en annen maskin (med akkurat den samme DVD-spilleren som på den nybygde). Har også sjekket at det ikke er noe galt med DVD-spilleren. Har en mistanke om at det har noe med hovedkortet å gjøre. Er det noe jeg må gjøre i BIOS, tro? Noen som vet hva årsaken kan være? Får jo ikke installert Windows hvis dette ikke funker (eller?) ...

 

Oppsett:

Asus P5Q-E hk

Intel Core 2 Duo 3,0 GHz

Gigabyte GTX 260

OCZ 4 GB RAM

Belkin nettverkskort

Sound Blaster lydkort

NEC DVD-spiller

Corsair TX 650 W

 

 

Hei! Jeg monterte akkurat samme typen HK. Først fikke jeg opp en sånn recovery screen i Bios; recovery funket ikke, og nå vil ikke maskinen boote.. Kommer ikke inn til Bios.. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...